12.9.2023 Ajoneuvot Autot ovat tietosuojapainajainen – ne ovat tutkimuksen mukaan kaikkein pahimpia henkilökohtaisten tietojen kalastelijoita ja jakajia Luottokorttiavain toimii lainakäytössä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voittoa tavoittelemattoman Mozillan Privacy Not Included -tietosuojatutkimuksesta kävi ilmi, että nykyaikaisilta henkilöautoilta ei tahdo pysyä mikään salassa, ja jotkin automerkit keräävät tietoja kuljettajistaan jopa niin henkilökohtaisista asioista, että voiko niistä edes ääneen puhua. Vaikka asiasta on helppo vääntää vitsejä, kyseessä on todellinen ongelma. Jotkin automerkit nousivat tutkimuksessa muita ongelmallisemmiksi, arvaatko jo mikä löytyy kärjestä? Privacy Not Included on Mozilla Foundationin tutkimus, joka on ansiokkaasti selvittänyt erilaisten vempaintuoteryhmien tietosuojan tasoa eli sitä, kuinka paljon mikäkin laite kerää käyttäjänsä henkilökohtaista dataa ja välittää sitä eteenpäin. Tutkimuksen mukaan henkilöautot ovat sen mittaamista tuoteryhmistä kaikkein pahimpia eli älypuhelinkin on ilmeisesti tietosuojan tyyssija sellaiseen verrattuna.Tutkimus tehtiin Yhdysvalloissa, ja jotkut seuraavaksi esiin tulevista asioista ovat todennäköisesti EU-säädösten puitteissa paremmalla tolalla. Joka tapauksessa tutkimus antaa maailmanlaajuisesti kuvan siitä, kuinka huonolla tolalla henkilöautojen tietosuoja 2020-luvulla on.Tutkimus käytiin automerkeittäin, ja niistä tutkittiin 25:tä, joista 17:ää myydään myös Suomessa. Joka ikinen niistä sai varoituskolmion. Tutkimuksessa kävi muun muassa ilmi, että ne kaikki keräävät liikaa henkilökohtaista dataa, valtaosa niistä jakaa tai myy tätä dataa, eikä juuri minkään merkin asiakkaalla ole nokan koputtamista asiaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoillakin on korvat - pirun tarkat sellaisetKäyttöönotettaessa käytännössä jokainen nykyauto vaatii jonkinlaisten tietosuojalausekkeiden läpikäynnin. Olipa kyse mistä tahansa laitteesta, sovelluksesta tai mistään muustakaan, 99,99999 prosenttia ihmisistä vierittää vauhdilla koko pitkän sepustuksen siihen asti, kunnes tulee vastaan klikattava kohta "Hyväksy käyttöehdot". Olisiko kiva tietää, mitä ehtoja sitä tuleekaan hyväksyttyä?Tästä päästäänkin syvään päähän. Esimerkiksi Nissanin keräämät tiedot voivat järkyttää japanilaismerkin asiakkaita: Nissanit voivat muun muassa kerätä tietoja omistajiensa genetiikasta, terveyshistoriasta sekä sukupuolielmästä. Jälkimmäisestä myös Kialla on oikeus kerätä tietoa. Nissan USA sallii myös muun muassa tietojen keräämisen ja myymisen liittyen omistajan persoonallisuuteen, rajoitteisiin ja jopa älykkyyteen. Vaikka muutamat mainituista ovat Nissanin ongelmia, esimerkiksi genetiikasta tietoja kerää kaikkiaan kuusi automerkkiä.Kuten ehkä joku saattoi jo arvata, Tesla on kuitenkin Nissanin sijaan kaikkein pahin tietosuojapainajainen. Se sai ainoana tutkituista automerkeistä viisi hälyttävää tulosta. Neljään hälyttävään kyseenalaisesti "ylsi" peräti 15 automerkkiä, suurimmista mukaan lukien esimerkiksi Audi, Honda, Hyundai, Mercedes-Benz, Toyota ja Volkswagen. Euroopassa myytävistä merkeistä parhaiten pärjäsivät "vain" kahdella hälyttävällä tuloksella Dacia ja Renault, jotka antavat omistajille mahdollisuuden pyytää hävittämään kerätyt tiedot. BMW, Subaru, Fiat ja Jeep saivat kolme hälyttävää.Tavat, joilla ihan tavalliset henkilöautot voivat nykyään omistajiaan kuunnella ja seurata, ovat moninaiset. Puheentunnistus vaatii mikrofoneja, erilaiset turvavarusteet kameroita auton sisällä, ja onhan myös Internet eri tavoin suoraan läsnä autossa. On kuitenkin niin, että täytyy mennä niinkin kauas kuin 90-luvun tasolle, jotta autossa ei välttämättä liiku yksikään bitti.Merkkikohtaisesti tutkimuksen löydöksiin pääsee tutustumaan kohta kohdalta tämän linkin kautta.Sitten meillä ovat kiinalaismerkitHalusimme tai emme, myös kiinalaiset automerkit ovat tekemässä vahvasti tuloaan länsimaihin. Mozillan selvityksessä ei ollut mukana yhtä ainutta kiinalaismerkkiä, mutta olisi ollut kyllä erittäin mielenkiintoista tietää niiden suoriutumisesta.Viime aikoina huomattavat tahot erityisesti EU:sta eronneessa Isossa-Britanniassa ovat nähneet kiinalaismerkkien Euroopan-valloituksen turvallisuusuhkana. Brittihallinnossa on alettu kiinnittää huomiota kiinalaisautoihin potentiaalisina tietojenkerääjinä, jopa suoranaisina vakoilun välineinä. Britannian Institute of the Motor Industryn puheenjohtaja, professori Jim Saker puolestaan nosti hiljattain esiin teorian "Troijan hevosista". Teorian mukaan Kiinan valtion omistamien automerkkien tuotteet voitaisiin napin painalluksella pysäyttää liikenteessä, ja näin aiheuttaa kansallinen kaaos - halvaannuttaa maa.Yhdysvallat on jo vuosia sitten asettanut kiinalaisille automerkeille hurjan 27,5 prosentin tuontitullin, mikä pitää kansantasavallan autotuotteet melko visusti poissa. Siitä sopii miettiä, millä osuudella päätöksessä on painanut talousprotektionismi, ja kuinka paljon puolestaan kyberturvallisuusuhat.Lähteet: Mozilla Foundation, Drive.com.au, Wired.co.uk Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous