15.4.2020

Autotehtailla syttyvät jälleen valot – joustoja ja viivästyksiä silti edessä

Autotehtailla syttyvät jälleen valot

Monet Euroopan autotehtaista ovat käynnistämässä tuotantoa hiljalleen noin kuukauden koronavirustauon jälkeen.

Portaittain pysähtyneet autotehtaat ovat nyt heräilemässä Euroopassakin koronavirushorroksesta. Vaikka tautitilanne ja paikalliset säädökset vaikuttavat vielä monelta osin, valmistaudutaan monilla tehtailla tuotannon käynnistämiseen tulevina viikkoina.

Toyota on kertonut, että sen Ranskassa sijaitseva tuotantolaitos käynnistynee uudelleen 22. huhtikuuta noin kuukauden tauon jälkeen. Puolassa japanilaismerkin tuotantoa aiotaan käynnistää 23. huhtikuuta. Molemmat laitokset toimivat aluksi vajaalla kapasiteetilla. Britannian, Turkin ja Tšekin tuotantolaitosten kohdalla aikaisin mahdollisuus tuotannon käynnistämiselle on 4. toukokuuta.

Audi käynnisti Unkarin moottoritehtaansa osittain uudelleen, mutta maassa sijaitseva autotehdas on vielä tuotantopaussilla.

Volvo käynnistänee Ruotsin Torslandan tehtaansa ensi maanantaina. Laitos oli viimeisten sulkeutujien joukossa. Niin ikään viimeisten joukossa tehtaita sulkenut Jaguar Land Rover puolestaan on jatkanut Britannian ja Slovakian tehtaiden sulkua "toistaiseksi" aiemman 22. huhtikuuta asetetun takarajan yli. Myös BMW on ilmoittanut, että se jatkaa tuotantotaukoa huhtikuun loppuun.

Hyundai on käynnistänyt tehtaansa Tšekissä osittain uudelleen kahdessa vuorossa. Järjestely antaa valmistajan mukaan mahdollisuuden desinfioida laitos vuorojen välillä. Korealaisvalmistajan Turkin tuotantolaitos aukeaa aiemmasta suunnitelmasta poiketen vasta 20. huhtikuuta ja lisäviivettä hyödynnetään, kun tehdas valmistautuu uuden i20-mallipolven tuotantoon. Sisarmerkki Kia on jo käynnistänyt tuotantoa Slovakian tuotantolaitoksellaan.

Mercedes-Benz arvioi, että se pystyy käynnistämään Saksan tuotantolaitoksiaan portaittain 20. huhtikuuta alkaen. Unkarin Kecskemetin tehdas, jossa valmistetaan merkin etuvetomalleja, auennee jo 22. huhtikuuta.

Ferrari on ilmoittanut, että se on aloittanut valmistelut Maranellon tehtaansa uudelleenkäynnistystä varten ja se aikoo testata kaikki työntekijänsä koronaviruksen varalta. Italialaisikoni aikoo myös tarjota majoituksen ja sairaanhoidon kaikille sairastuneille. Tuotanto voi kuitenkin käynnistyä aikaisintaan toukokuun alussa Italian hallituksen jatkettua koronavirusrajoitteita.

Nissan on varautunut käynnistämään Britannian Sunderlandin tehtaansa 27. huhtikuuta, mutta merkin Espanjan tuotantolaitokset pysynevät toistaiseksi kiinni.

Valmet Automotive kertoi, että Uudenkaupungin autotehdas on pysähdyksissä käytännössä koko huhtikuun.

Fiat oli aikeissa jo käynnistää tuotantolaitoksiaan aiemmin tällä viikolla, mutta Italian hallituksen pidennetyt koronarajoitukset ovat siirtäneet Mirafiorin, Melfin ja Atessan tuotantolaitoksilla. On kuitenkin olemassa mahdollisuus, että Fiat saa valtiolta poikkeusluvan aloittaa tuotantoa jo aikaisemmin.

Renault käynnistää Romanian Dacia-tehtaansa ensi viikolla ja tuotanto Portugalin tehtaalla on jo käynnistynyt.

Volkswagen aikoo käynnistää tiettyjä Espanjan ja Slovakian toimintojaan uudelleen jo ensi viikon alussa. Škoda käynnistänee Tšekin tuotantoaan kuun lopussa 27. päivän tienoilla. Myös Volkswagenin Saksan tehtaiden uskotaan palaavan työn pariin 27. huhtikuuta.

Sopimusvalmistaja Magna Steyr on ilmoittanut, että se rakentaa jälleen Mercedes-Benzin G-sarjaa Itävallassa.

Unkarissa toimivat Hankook, Denso ja Opel varautuvat tuotannon käynnistämiseen mahdollisuuksien mukaan.

Autoliikkeiden varastotilanteen suhteen tilanne on ollut kuitenkin melko tasainen, sillä tuotantolaitosten seisahtuessa myös autokauppa on käytännössä pysähtynyt monessa maassa. Suomessa arvioidaan, että kuluvan vuoden automyynti voi jäädä 85 000 autoon, lukeman vastatessa 1990-luvun alun lamaa. Euroopassa koronavirus on suoraan vaikuttanut yli miljoonan autonvalmistuksessa työskentelevän elämään.

Volkswagen-ryhmä kertoi aiemmin, että Euroopan tuotantokatkokset maksavat sille noin kaksi miiljardia euroa viikossa. Yhtiö onkin kehoittanut päättäjiä pohtimaan, miten koronaviruskriisistä päästään eteenpäin.

Koronavirus pysäytti lähes kaikki Kiinan ja Etelä-Korean autotehtaat noin kuukaudeksi helmikuussa, mutta sittemmin tuotannossa on palattu vuorotyöhön. Myös valmistajien arviot kertovat asiakkaiden asteittaisesta paluusta liikkeisiin.

Lähteet: Financial Times, Automotive News Kuva: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat