19.1.2020 Ajoneuvot Autoteollisuuden pikalatausverkosto Ionity uudistaa hinnottelun – satunnaislataajalle V8 tulisi halvemmaksi Päivää ennen koeajoa auennut Ionity-latausasema Oslon pohjoispuolella tarjoaa kuusi 350 kilowatin laturia. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuuden yhteinen latausverkosto Ionity julkaisi uudet hinnat: satunnaislataajalle palvelu käy järjettömän kalliiksi. Saksalaisen autoteollisuuden panos kattavan sähköautojen pikalatausverkon rakentamiseen on nimeltään Ionity. Sen takana ovat BMW, Daimler, Ford ja Volkswagen Group.Ionity kattaa yli 200 latauspistettä Euroopassa, joista kolme on Suomessa. Tällaisen verkoston rakentaminen ei ole edullista, etenkin kun asemat tarjoavat parhaimmillaan huiman 350 kilowatin lataustehon.Nyt Ionity on julkistanut uuden hinnoittelumallinsa satunnaislataajille – siis käyttäjille, joilla ei ole muunlaista sopimusta latauspalvelun kanssa.Ionityn uusi hinnottelumalli laskuttaa siirretystä energiasta, kun pikalataus on perinteisesti perustunut latausaikaan. Muutos on sikäli reilu, että se suosii energiatehokkaampia sähköautoja.Ongelma on vain Ionityn hinnassa: 0,79 euroa per kilowattitunti. Se on noin neljä kertaa enemmän mitä sähkö maksaa kotona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö kalliimpaa kuin bensiini-V8?Otetaan esimerkiksi Audi E-Tron, sähköauto kuluttavammasta päästä. WLTP-mittauksessa E-Tronin kulutusvaihtelu on 22,6–26,2 kWh/ 100 km, eli valitaan keskiarvo 24,4 kWh/100 km. Tällä kulutuksella 100 kilometrin toimintamatkan lataaminen E-Troniin maksaisi 19,3 euroa! Ajaminen siis maksaisi suunnilleen saman, kuin polttomoottoriautolla joka kuluttaa 12 l/100 km – siis esimerkiksi tuplaturbo-V8:lla varustetulla Mercedes-Benz G 500:lla.Tilaajille halvempaaUseimmat Ionity-lataajat käyttänevät palvelua jonkin toisen latauspalvelun läpi. Esimerkiksi Audi E-Tron asiakkaille tarjotaan saman nimistä Audi E-Tron -latauspalvelua hintaan 18 euroa kuukaudessa plus 0,33 euroa per kilowattitunti. Sadan kilometrin ajomatkan lataus maksaa siis 8 euroa.Huippunopeasti latautuvan E-tronin kuljettaja selvinnee vieläkin halvemmalla asioimalla kilpailevilla latauspalveluilla, jotka velottavat aikapohjaisesti. Tyypillinen veloitus on esimerkiksi Fortumin Charge&Drive -palvelun 0,20 euroa minuutti.Kotilataus edullisinPikalataus ei ole tarkoituskaan olla edullisin tapa sähköautoilla. Se on nopeaan matkan jatkamiseen tarkoitettu palvelu, ja tavallaan korkeammalla hinnoittelulla voidaan myös varmistaa, että latauspisteeltä löytyy tilaa, kun sitä kipeimmin tarvitsee.Kotilatauksella sähköauto on edullisimmillaan – ja usein mukavimmillaan. Kotona lataamalla sähkö maksaa siirtomaksuineen karkeasti noin 0,2 euroa kilowattitunnilta, eli vastaava 24,4 kilowattitunnin lataus E-Troniin maksaisi viiden euron luokkaa. Yösähköllä ladaten pääsee vielä paljon halvemmalla.Vaikka Ionityn hurja hinta koskee vain satunnaislataajia, antaa se hyvin väärän viestin. Ylihinnotteleva pikalatausverkosto voi pahimmillaan säikäyttää sähköautoihin tutustuvaa koeajajaa tai satunnaiskäyttäjää.Toki korkealle hinnalle on myös perusteet. Ionityn kaltaisen kattavan ja huipputehokkaan latausverkon rakentaminen maksaa valtavasti, eikä investointia makseta takaisin senttien katteilla. Toiseksi Ionityn lataushinta on läpi Euroopan sama. Se näkyy Suomessa, jossa olemme tottuneet verrattain edulliseen sähköön.Kysymys kuitenkin kuuluu, miksi pikalatausverkosto ylihinnoittelee itsensä järjettömäksi vaihtoehdoksi satunnaiskäyttäjille, jotka esimerkiksi tutustuvat sähköautoiluun laina-autolla?Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Lähde: IonityMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa