19.1.2020 Ajoneuvot Autoteollisuuden pikalatausverkosto Ionity uudistaa hinnottelun – satunnaislataajalle V8 tulisi halvemmaksi Päivää ennen koeajoa auennut Ionity-latausasema Oslon pohjoispuolella tarjoaa kuusi 350 kilowatin laturia. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuuden yhteinen latausverkosto Ionity julkaisi uudet hinnat: satunnaislataajalle palvelu käy järjettömän kalliiksi. Saksalaisen autoteollisuuden panos kattavan sähköautojen pikalatausverkon rakentamiseen on nimeltään Ionity. Sen takana ovat BMW, Daimler, Ford ja Volkswagen Group.Ionity kattaa yli 200 latauspistettä Euroopassa, joista kolme on Suomessa. Tällaisen verkoston rakentaminen ei ole edullista, etenkin kun asemat tarjoavat parhaimmillaan huiman 350 kilowatin lataustehon.Nyt Ionity on julkistanut uuden hinnoittelumallinsa satunnaislataajille – siis käyttäjille, joilla ei ole muunlaista sopimusta latauspalvelun kanssa.Ionityn uusi hinnottelumalli laskuttaa siirretystä energiasta, kun pikalataus on perinteisesti perustunut latausaikaan. Muutos on sikäli reilu, että se suosii energiatehokkaampia sähköautoja.Ongelma on vain Ionityn hinnassa: 0,79 euroa per kilowattitunti. Se on noin neljä kertaa enemmän mitä sähkö maksaa kotona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö kalliimpaa kuin bensiini-V8?Otetaan esimerkiksi Audi E-Tron, sähköauto kuluttavammasta päästä. WLTP-mittauksessa E-Tronin kulutusvaihtelu on 22,6–26,2 kWh/ 100 km, eli valitaan keskiarvo 24,4 kWh/100 km. Tällä kulutuksella 100 kilometrin toimintamatkan lataaminen E-Troniin maksaisi 19,3 euroa! Ajaminen siis maksaisi suunnilleen saman, kuin polttomoottoriautolla joka kuluttaa 12 l/100 km – siis esimerkiksi tuplaturbo-V8:lla varustetulla Mercedes-Benz G 500:lla.Tilaajille halvempaaUseimmat Ionity-lataajat käyttänevät palvelua jonkin toisen latauspalvelun läpi. Esimerkiksi Audi E-Tron asiakkaille tarjotaan saman nimistä Audi E-Tron -latauspalvelua hintaan 18 euroa kuukaudessa plus 0,33 euroa per kilowattitunti. Sadan kilometrin ajomatkan lataus maksaa siis 8 euroa.Huippunopeasti latautuvan E-tronin kuljettaja selvinnee vieläkin halvemmalla asioimalla kilpailevilla latauspalveluilla, jotka velottavat aikapohjaisesti. Tyypillinen veloitus on esimerkiksi Fortumin Charge&Drive -palvelun 0,20 euroa minuutti.Kotilataus edullisinPikalataus ei ole tarkoituskaan olla edullisin tapa sähköautoilla. Se on nopeaan matkan jatkamiseen tarkoitettu palvelu, ja tavallaan korkeammalla hinnoittelulla voidaan myös varmistaa, että latauspisteeltä löytyy tilaa, kun sitä kipeimmin tarvitsee.Kotilatauksella sähköauto on edullisimmillaan – ja usein mukavimmillaan. Kotona lataamalla sähkö maksaa siirtomaksuineen karkeasti noin 0,2 euroa kilowattitunnilta, eli vastaava 24,4 kilowattitunnin lataus E-Troniin maksaisi viiden euron luokkaa. Yösähköllä ladaten pääsee vielä paljon halvemmalla.Vaikka Ionityn hurja hinta koskee vain satunnaislataajia, antaa se hyvin väärän viestin. Ylihinnotteleva pikalatausverkosto voi pahimmillaan säikäyttää sähköautoihin tutustuvaa koeajajaa tai satunnaiskäyttäjää.Toki korkealle hinnalle on myös perusteet. Ionityn kaltaisen kattavan ja huipputehokkaan latausverkon rakentaminen maksaa valtavasti, eikä investointia makseta takaisin senttien katteilla. Toiseksi Ionityn lataushinta on läpi Euroopan sama. Se näkyy Suomessa, jossa olemme tottuneet verrattain edulliseen sähköön.Kysymys kuitenkin kuuluu, miksi pikalatausverkosto ylihinnoittelee itsensä järjettömäksi vaihtoehdoksi satunnaiskäyttäjille, jotka esimerkiksi tutustuvat sähköautoiluun laina-autolla?Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Lähde: IonityMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti