19.1.2020 Ajoneuvot Autoteollisuuden pikalatausverkosto Ionity uudistaa hinnottelun – satunnaislataajalle V8 tulisi halvemmaksi Päivää ennen koeajoa auennut Ionity-latausasema Oslon pohjoispuolella tarjoaa kuusi 350 kilowatin laturia. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuuden yhteinen latausverkosto Ionity julkaisi uudet hinnat: satunnaislataajalle palvelu käy järjettömän kalliiksi. Saksalaisen autoteollisuuden panos kattavan sähköautojen pikalatausverkon rakentamiseen on nimeltään Ionity. Sen takana ovat BMW, Daimler, Ford ja Volkswagen Group.Ionity kattaa yli 200 latauspistettä Euroopassa, joista kolme on Suomessa. Tällaisen verkoston rakentaminen ei ole edullista, etenkin kun asemat tarjoavat parhaimmillaan huiman 350 kilowatin lataustehon.Nyt Ionity on julkistanut uuden hinnoittelumallinsa satunnaislataajille – siis käyttäjille, joilla ei ole muunlaista sopimusta latauspalvelun kanssa.Ionityn uusi hinnottelumalli laskuttaa siirretystä energiasta, kun pikalataus on perinteisesti perustunut latausaikaan. Muutos on sikäli reilu, että se suosii energiatehokkaampia sähköautoja.Ongelma on vain Ionityn hinnassa: 0,79 euroa per kilowattitunti. Se on noin neljä kertaa enemmän mitä sähkö maksaa kotona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö kalliimpaa kuin bensiini-V8?Otetaan esimerkiksi Audi E-Tron, sähköauto kuluttavammasta päästä. WLTP-mittauksessa E-Tronin kulutusvaihtelu on 22,6–26,2 kWh/ 100 km, eli valitaan keskiarvo 24,4 kWh/100 km. Tällä kulutuksella 100 kilometrin toimintamatkan lataaminen E-Troniin maksaisi 19,3 euroa! Ajaminen siis maksaisi suunnilleen saman, kuin polttomoottoriautolla joka kuluttaa 12 l/100 km – siis esimerkiksi tuplaturbo-V8:lla varustetulla Mercedes-Benz G 500:lla.Tilaajille halvempaaUseimmat Ionity-lataajat käyttänevät palvelua jonkin toisen latauspalvelun läpi. Esimerkiksi Audi E-Tron asiakkaille tarjotaan saman nimistä Audi E-Tron -latauspalvelua hintaan 18 euroa kuukaudessa plus 0,33 euroa per kilowattitunti. Sadan kilometrin ajomatkan lataus maksaa siis 8 euroa.Huippunopeasti latautuvan E-tronin kuljettaja selvinnee vieläkin halvemmalla asioimalla kilpailevilla latauspalveluilla, jotka velottavat aikapohjaisesti. Tyypillinen veloitus on esimerkiksi Fortumin Charge&Drive -palvelun 0,20 euroa minuutti.Kotilataus edullisinPikalataus ei ole tarkoituskaan olla edullisin tapa sähköautoilla. Se on nopeaan matkan jatkamiseen tarkoitettu palvelu, ja tavallaan korkeammalla hinnoittelulla voidaan myös varmistaa, että latauspisteeltä löytyy tilaa, kun sitä kipeimmin tarvitsee.Kotilatauksella sähköauto on edullisimmillaan – ja usein mukavimmillaan. Kotona lataamalla sähkö maksaa siirtomaksuineen karkeasti noin 0,2 euroa kilowattitunnilta, eli vastaava 24,4 kilowattitunnin lataus E-Troniin maksaisi viiden euron luokkaa. Yösähköllä ladaten pääsee vielä paljon halvemmalla.Vaikka Ionityn hurja hinta koskee vain satunnaislataajia, antaa se hyvin väärän viestin. Ylihinnotteleva pikalatausverkosto voi pahimmillaan säikäyttää sähköautoihin tutustuvaa koeajajaa tai satunnaiskäyttäjää.Toki korkealle hinnalle on myös perusteet. Ionityn kaltaisen kattavan ja huipputehokkaan latausverkon rakentaminen maksaa valtavasti, eikä investointia makseta takaisin senttien katteilla. Toiseksi Ionityn lataushinta on läpi Euroopan sama. Se näkyy Suomessa, jossa olemme tottuneet verrattain edulliseen sähköön.Kysymys kuitenkin kuuluu, miksi pikalatausverkosto ylihinnoittelee itsensä järjettömäksi vaihtoehdoksi satunnaiskäyttäjille, jotka esimerkiksi tutustuvat sähköautoiluun laina-autolla?Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Lähde: IonityMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?