19.1.2020 Ajoneuvot Autoteollisuuden pikalatausverkosto Ionity uudistaa hinnottelun – satunnaislataajalle V8 tulisi halvemmaksi Päivää ennen koeajoa auennut Ionity-latausasema Oslon pohjoispuolella tarjoaa kuusi 350 kilowatin laturia. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuuden yhteinen latausverkosto Ionity julkaisi uudet hinnat: satunnaislataajalle palvelu käy järjettömän kalliiksi. Saksalaisen autoteollisuuden panos kattavan sähköautojen pikalatausverkon rakentamiseen on nimeltään Ionity. Sen takana ovat BMW, Daimler, Ford ja Volkswagen Group.Ionity kattaa yli 200 latauspistettä Euroopassa, joista kolme on Suomessa. Tällaisen verkoston rakentaminen ei ole edullista, etenkin kun asemat tarjoavat parhaimmillaan huiman 350 kilowatin lataustehon.Nyt Ionity on julkistanut uuden hinnoittelumallinsa satunnaislataajille – siis käyttäjille, joilla ei ole muunlaista sopimusta latauspalvelun kanssa.Ionityn uusi hinnottelumalli laskuttaa siirretystä energiasta, kun pikalataus on perinteisesti perustunut latausaikaan. Muutos on sikäli reilu, että se suosii energiatehokkaampia sähköautoja.Ongelma on vain Ionityn hinnassa: 0,79 euroa per kilowattitunti. Se on noin neljä kertaa enemmän mitä sähkö maksaa kotona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö kalliimpaa kuin bensiini-V8?Otetaan esimerkiksi Audi E-Tron, sähköauto kuluttavammasta päästä. WLTP-mittauksessa E-Tronin kulutusvaihtelu on 22,6–26,2 kWh/ 100 km, eli valitaan keskiarvo 24,4 kWh/100 km. Tällä kulutuksella 100 kilometrin toimintamatkan lataaminen E-Troniin maksaisi 19,3 euroa! Ajaminen siis maksaisi suunnilleen saman, kuin polttomoottoriautolla joka kuluttaa 12 l/100 km – siis esimerkiksi tuplaturbo-V8:lla varustetulla Mercedes-Benz G 500:lla.Tilaajille halvempaaUseimmat Ionity-lataajat käyttänevät palvelua jonkin toisen latauspalvelun läpi. Esimerkiksi Audi E-Tron asiakkaille tarjotaan saman nimistä Audi E-Tron -latauspalvelua hintaan 18 euroa kuukaudessa plus 0,33 euroa per kilowattitunti. Sadan kilometrin ajomatkan lataus maksaa siis 8 euroa.Huippunopeasti latautuvan E-tronin kuljettaja selvinnee vieläkin halvemmalla asioimalla kilpailevilla latauspalveluilla, jotka velottavat aikapohjaisesti. Tyypillinen veloitus on esimerkiksi Fortumin Charge&Drive -palvelun 0,20 euroa minuutti.Kotilataus edullisinPikalataus ei ole tarkoituskaan olla edullisin tapa sähköautoilla. Se on nopeaan matkan jatkamiseen tarkoitettu palvelu, ja tavallaan korkeammalla hinnoittelulla voidaan myös varmistaa, että latauspisteeltä löytyy tilaa, kun sitä kipeimmin tarvitsee.Kotilatauksella sähköauto on edullisimmillaan – ja usein mukavimmillaan. Kotona lataamalla sähkö maksaa siirtomaksuineen karkeasti noin 0,2 euroa kilowattitunnilta, eli vastaava 24,4 kilowattitunnin lataus E-Troniin maksaisi viiden euron luokkaa. Yösähköllä ladaten pääsee vielä paljon halvemmalla.Vaikka Ionityn hurja hinta koskee vain satunnaislataajia, antaa se hyvin väärän viestin. Ylihinnotteleva pikalatausverkosto voi pahimmillaan säikäyttää sähköautoihin tutustuvaa koeajajaa tai satunnaiskäyttäjää.Toki korkealle hinnalle on myös perusteet. Ionityn kaltaisen kattavan ja huipputehokkaan latausverkon rakentaminen maksaa valtavasti, eikä investointia makseta takaisin senttien katteilla. Toiseksi Ionityn lataushinta on läpi Euroopan sama. Se näkyy Suomessa, jossa olemme tottuneet verrattain edulliseen sähköön.Kysymys kuitenkin kuuluu, miksi pikalatausverkosto ylihinnoittelee itsensä järjettömäksi vaihtoehdoksi satunnaiskäyttäjille, jotka esimerkiksi tutustuvat sähköautoiluun laina-autolla?Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Lähde: IonityMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija