19.5.2021 Liikenne Autotuojien Tero Kallio: autoveron poisto tehokas päästökeino Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Nykyinen autovero on kannustin korjata ja pitää vanhaa autoa mahdollisimman pitkään.” Valtiovarainministeriön liikenteen verotusta uudistavan työryhmän tuoreessa loppuraportissa päädytään ehdottomaan polttoaineverojen korottamista tehokkaimpana päästöjen vähentämiskeinona.Raportissa liikenteen verotusta tarkastellaan kokonaisuutena ja kahdesta näkökulmasta, jotka ovat tavoitellut päästövähennykset ja veropohjan turvaaminen. Keskiössä on tieliikenne ja siihen kohdistuvat verot, sillä ”tältä osin mahdollisuudet vaikuttaa päästöihin ovat todennäköisesti merkittävimmät”, raportti linjaa. Liikenteen päästöt vastaavat noin viidennestä Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutovero pois, väliraha uuteen karkaaAutotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio on aika lailla toisilla linjoilla kuin työryhmä raportissaan. Kallion vastaus kysymykseen, tulisiko autovero poistaa, on napakka.– Ehdottomasti. Autovero lisää keinotekoisesti auton hintaa Suomessa myös sähköautojen, vaikkakin vähemmän kuin polttomoottoriautojen. Väliraha uuteen tai vähemmän käytettyyn autoon jää meillä autoverottomia maita suuremmaksi.Nykyinen autovero on Kallion mukaan kannustin korjata ja pitää vanhaa autoa mahdollisimman pitkään. Autovero hidastaa autokannan uudistumisnopeutta, ja siten hidastaa liikenteen päästöjen alenemista.– Liikenteen päästöt tulee puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Sähköistyminen on nopeaa, mutta tapahtuu koko noin 2,8 miljoonan henkilöautokannan uudistumistahdin kannalta hitaasti. Tänään ostettu uusi auto tulee kierrätettäväksi keskimäärin vuonna 2043, Kallio laskee.Päästötavoitteiden saavuttaminen vaatii Kallion mukaan autokannan nykyistä nopeampaa uudistumista.– Tämän tavoitteen saavuttamiseksi ei ole tunnistettu muita keinoja kuin autoveron poisto tai merkittävä alentaminen. Autokaupan hintajousto on jyrkkä ja siksi hinnanalennus autoveron poiston yhteydessä nopeuttaisi vanhojen autojen poistumaa ja lisäisi uusien ja vähän käytettyjen autojen kysyntää.Polttoaineveroa korotettu monestiKallio muistuttaa, että polttoaineveroa on nostettu viimeisen 10 vuoden aikana seitsemän–kahdeksan kertaa.– Tällä vaalikaudella on toteutettu jo yksi melko merkittävä korotus. Jos jotain tulisi tehdä, tulisi uusiutuvien biopolttoaineiden verotasoa tarkastella. Uusiutuvien biopolttoaineiden valmistuskustannukset ovat merkittävästi fossiilisia polttoaineita korkeammat. Verotuksen keinoin – minimiverotasojen sallimissa puitteissa – voitaisiin tätä hintaeroa kaventaa, Kallio kaavailee.Kallio tuo esiin, että biojakeluvelvoite ja sen korottaminen toki vie jatkossa voimakkaasti siihen suuntaan, että erityisesti raskaassa liikenteessä uusiutuvien polttoaineiden osuus kasvaa.– Tietysti voidaan tarkastella myös käyttövoimaveron tarpeellisuutta jatkossa. Sen poisto kuitenkin nostaisi merkittävästi dieselin polttoaineveroa, joka puolestaan näkyisi raskaasti kuljetuskustannuksissa. Käyttövoimaveron poiston vastinparina tulisikin olla ns. ammattidiesel eli veropalautusjärjestelmä kuljetusyrityksille.Hankintatuilla pienempi merkitysSähköautojen hankintakannustimet ovat Kallion mielestä nekin tärkeitä, mutta ne vaikuttavat vain autokantaan tulevien uusien autojen teknologiavalintoihin, eikä romutuspoistumaan.Kallion mukaan autoveron hallittu poistaminen – esimerkiksi portaittain 4–5 vuoden kuluessa – vähentäisi pitkällä aikavälillä merkittävästi käytettyjen autojen maahantuontia, koska kotimainen käytettyjen autojen mallikirjo ja määrä paranisivat.– Autoveron poisto johtaisi myös siihen, että EU-sisämarkkinat alkaisivat toimia Suomen kannalta kahteen suuntaan: nyt meille tuodaan noin 50 000 käytettyä autoa vuodessa, mutta meiltä ei viedä käytännössä lainkaan käytettyjä ulos – kiitos monimutkaisen ja myyjän kannalta riskialttiin autoveron vientipalautusjärjestelmän, Kallio kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiki kuudennes valtion tuloistaLiikenne on valtiolle oiva lypsylehmä, sillä liikenteestä vuosittain kerättävillä noin 8 miljardilla eurolla katetaan Suomen valtion tuloista noin kuudennes.Kallio muistuttaa, että Suomi on EU-vertailussa liikenteen verotuksen osalta yksi kireimmin verotetuista maista.– Liikennelehmää ei voi lypsää loputtomiin ilman, että se näkyy taloudellisessa toimeliaisuudessa ja työvoiman liikkuvuudessa. Suomessa liikkuminen on kallista – jotkut puhuvat jo liikenneköyhyydestä.Kallio lukee huolella lävitse valtion budjettikirjan, joka kertoo, että liikenteestä kerätystä 8 miljardista eurosta vain noin kaksi miljardia palaa liikenteeseen, josta puolet eli miljardi tieliikenteeseen – loput menevät valtion budjetissa oleviin tulonsiirtoihin ja palveluihin.– Siis Molokin kitaan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoa:2:{i:0;s:5:"94816";i:1;s:5:"94826";} Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?