8.1.2024

Autovuosi 2024: nämä ovat länsimaiden vanhimmat yhä tuotannossa pysyttelevät automallit

Tähän listaukseen ei ole mitään asiaa, mikäli tuotantotaivalta ei ole takana vähintään 10 vuotta.

Autovuosi 2024 -mikrojuttusarja on edennyt siihen pisteeseen, että on aika tutkia ja listailla vanhimpia edelleen tuotannossa ja sitä kautta uutena saatavilla olevia automalleja. Vuodenvaihteen ympärillä on tullut samassa yhteydessä ennakoitua myös, mitkä mallit automaailman tiedetään menettävän alkaneen vuoden myötä sekä mitä upouusia autoja kannattaa odottaa vuoden aikana lanseerattavaksi.

Tässä artikkelissa käydään läpi 10 vuoden tai sitä pidemmän tuotantoiän kuluvana vuonna saavuttavia automalleja. Näinkin pitkässä tuotantoiässä on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta jotenkin tuntuu, että niitä huonoja puolia tahdotaan tavallisesti pitää enemmän esillä. Vaikka esimerkiksi 10 vuoden tuotantoikä jollekin automallille saattaa tietää, että se edustaa eri osa-alueilla luokkansa keskiarvoa vanhempaa tekniikkaa, on auton valmistaja parhaimmillaan pystynyt kehittämään tuotetta siinä ajassa paljon eteenpäin. Olisikin mielenkiintoista päästä vertaamaan suoraan ja pintaa syvemmältä, miten esimerkiksi vuosien 2014 ja 2024 Mercedes-Benz Vitot eroavat toisistaan valmistuslaadun kannalta.

Joskus kertyneet valmistusvuodet näkyvät aivan paljaalla silmällä valmistuksen laadussa. Esimerkiksi korin paneelit saattavat istua muutaman tuotantovuoden jälkeen paremmin paikallaan. Käytettyä autoa metsästäessä voikin olla hyödyllisempää keskittyä edellissukupolven tuotannon loppupäähän ennemmin kuin seuraavan polven alkusarjaan.

Vaikka pitkiksi venyvät tuotantotaipaleet johtuvatkin usein siitä, että auton valmistajalla ei ole resursseja tai halua kehittää sille seuraajaa, on automallin pitäminen pitkään liukuhihnalla parhaimmillaan taloudellista ja järkevää.

Tässä listauksessa onkin kyse juuri tästä. Jutun pääpaino on meikäläisillä markkinoilla myytävissä henkilö- ja pakettiautoissa, mutta viihteen vuoksi mukana on myös mielenkiintoisimpia muualla länsimaissa myytäviä autoja.

Aloitetaanpa listaus ihan poikasista, siis vasta tänä vuonna tuon kymmenen vuoden rajan tuotannossa ylittävistä automalleista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

10 vuotta tuotannossa

Fiat 500X Dolcevita

Fiat 500X oli 500-retrosarjan väistämätön crossover-avaus. 10 vuoden aikana ovat moottorisukupolvet ja konsernit ympärillä ehtineet vaihtua. Saihan auto myös viime vuonna tavallaan malliston sisäisen kilpailijan Fiat 600e:stä, mikä tarkoittanee 500X:n tuotannon kääntymistä viimeistään ehtoopuolelle. Suomeen autoa ei ole enää vähään aikaan tuotu. 500X:n tuotantotaipaleelta voimme muistaa esimerkiksi Dolce Vita -avomallin.

Jeep Renegade facelift 2018

Jeep Renegade on 500X:n tekninen sisarmalli, ja crossovereita onkin valmistettu rinnakkain Italiassa. Renegade on peittänyt joka raosta tihkuvan italialaisuutensa jeepmäisten linjojensa suojissa, ja niittänyt suosiota varsinkin Etelä-Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Ford Transit tarkoittaa eri kokoluokissa eri asioita, mutta nykypolven varsinaisen ison Transitin (ilman takaliitteitä) kohdalla puhutaan jo kymmenestä vuodesta markkinoilla. Iso Transit on saanut matkan varrella muun muassa täyssähköisen vaihtoehdon.

Lamborghini Huracan Evo

Lamborghini Huracán kuuluu italialaisvalmistajan V10-pohjaisten superautomallien sarjaan, Gallardon seuraajana. Vaikka sitä voisi luulla, että vastahan Huracán tupsahti Lambo-taivaalle, on siitä jo kymmenen vuotta, sillä tuotanto alkoi vuonna 2014. Huracán koki vuonna 2019 päivityksen, minkä tulosta kutsumme Huracán Evoksi. Huracán saavutti jo vuonna 2022 maagisen 20 000 auton rajan.

Mazda 2 eteni tuotantoon Hazumi-konseptiauton pohjalta vuonna 2014, ja on pysynyt liukuhihnoilla ja myös Suomen markkinoilla aina siitä lähtien. Nykyinen kolmas sukupolvi on saanut jo kaksi faceliftiä, joista viimeisin tuli viime vuonna, joten auton voi odottaa pysyvän markkinoilla vielä hyvä aikaa. Nykypolvea on tunnetusti valmistettu Pohjois-Amerikkaa varten Toyota Yariksena ja Scion iA:na.

Mercedes-Benz Vito on vasta kolmannessa sukupolvessaan, vaikka mallinimi on tunnettu jo vuodesta 1996. Myös V-sarjan ylellisenä tila-autona valmistettava Vito sai hiljattain faceliftin, joka kuljettaa mallisarjaa edelleen 10 vuoden jälkeenkin eteenpäin.

Nissan Navara

Nissan Navara kuuluu markkinoiden suosituimpiin tonniluokan avolavoihin maailmanlaajuisesti, ja nykypolvessa suosiota on riittänyt jo vuosikymmenen ajan. Autoa myydään maailmalla myös Renault Alaskanin nimellä, ja lisäksi tarinaan kuuluu myös opetus; Mercedes-Benziä ei voi ripustaa pelkkien logojen varaan.

Renault Trafic / Nissan NV300 on Renault-Nissan -allianssin yhteistyöpaku, joka on keikkunut markkinoilla melko muuttumattomana mutta aikaa kestäneenä vuodesta 2014. Ennen liittymistään Stellantikseen, myös Fiat ehti valmistaa autoa hetken aikaa Talenton nimellä. Australiassa autoa on myyty myös Mitsubishina.

Renault Twingo

Renault Twingoa ei enää Suomeen tuoda, mutta esimerkiksi kotimarkkinoillaan Ranskassa tämän kesäisen pikkuauton kolmatta polvea myydään edelleen. Samana vuonna 2014 Smart toi markkinoille uudet sukupolvet Fortwo'sta sekä Forfourista, jotka ovat takamoottorisina läheistä sukua Twingolle. Smart EQ Fortwo'ta valmistetaan edelleen Kiinassa ja myydään myös Euroopassa, mutta siis pelkästään täyssähköisenä.

10 - 15 vuotta tuotannossa

Dodge Durango WD on niittänyt itselleen muskelimaasturin mainetta, eikä vähiten 720-hevosvoimaisen SRT Hellcat -mallin myötä. Vuonna 2011 tuotantoon edennyt Dodge on alustansa kautta merkittävää sukua sekä Jeep Grand Cherokee WK2:lle että Mercedes-Benz W-/X166-polven ML:lle/GLE:lle ja GL:lle/GLS:lle.

Fisker Karma on oudoimpia tarinoita mitä automaailma päällään kantaa, ja siihen voi tutustua esimerkiksi täällä ja täällä. Nyt näyttää siltä, että vuonna 2011 Uudenkaupungin autotehtaalla debytoinutta Fisker Karmaa tekohengittävä kalifornialainen Karma Automotive olisi edelleen autoa valmistamassa, ja kertoo tuotannon jatkuvan vielä 440 yksilön verran.

Maserati Ghibli on modenalaisvalmistajan neliovisista se pienempi, tuotannossa vuodesta 2013 lähtien. Ghiblin aika alkaa kuitenkin pikku hiljaa käydä vähiin, eikä seuraajaa ole tällä tietoa luvassa.

Maserati Quattroporte täytti viime vuonna mallinimenä pyöreät 60, ja nykypolvi kattaa siitä nyt jo yli 10 vuotta. Olipa kyse sitten Quattroporte Dieselistä 3,0-litraisella diesel-V6:lla tai Quattroporte GTS:stä 3,8-litraisella Ferrari-sukuisella V8:lla, Quattroporte yhdistää urheilu- ja edustusautojen parhaita puolia varsin elegantilla tavalla.

vähän uusi Mazda6

Mazda 6 täytti viime vuonna mallinimenä 20 vuotta. Ei siis uskoisi, että 20 vuoteen mahtuu jo 12 vuotta pelkästään nykyistä, kolmatta polvea. Nykypolven kuutonen on aivan ensimmäisiä Mazdan nykyisen Skyactiv-aikakauden edustajia, ja Mazdan vanhin tuotantomalli tällä hetkellä. Mazda juhlisti aiemmin kuutosen 20-vuotista taivalta erikoismallilla.

Nissan Patrol/Armada Y62 / Infiniti QX80 oli 14 vuotta sitten Patrolin siirtyminen luksusmaastureiden luokkaan. Reteästi tikapuurungolla vapaastihengittävillä bensiinimoottoreilla kulkeva Patrol on viimeistään vuoden sisällä menossa vaihtoon. Samalla uuden polven saa myös auton vieläkin tasokkaampi Infiniti-sisar.

Renault Zoe Van 2020 - front

Renault Zoe E-Tech Electric eteni tuotantoon jo vuonna 2012, jolloin suhtautuminen sähköautoihin oli hieman toista luokkaa kuin nykyään. 350 000 kappaletta valmistettavan Zoen pitkä tuotantotaival on tulossa tämän vuoden kuluessa päätökseensä Renault 5 -retrosähköauton myötä.

Tesla Model S:ää pidetään jopa mystisillä tasoilla eräänä moderneimmista autoista, joita rahalla saa. Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että vuodesta 2012 valmistettu Teslan ensimmäinen oma malli on jo 12-vuotias, ja siten eräs vanhimmista Suomenkin markkinoilla myytävistä automalleista. On toki totta, että ihan sieltä valmistusprosessista lähtien Model S on saanut nähdä melkoisen kehityskaaren Teslan ympärillä vuoden 2012 jälkeen.

Toyota 4Runner täyttää nykypolvessaan jo 15 vuotta, ja tämä nykyisin Pohjois-Amerikan markkinoille suunnattu malli ei olekaan pickup-sisarestaan Tacomasta poiketen vielä siirtynyt TNGA-aikakaudelle. Voi olla, että asia muuttuu jo lähiaikoina.

15 - 20 vuotta tuotannossa

Fiat 500 / Abarth 595 on ollut dolce vita -ikoni Fiat Nuova 500:n äärimmäisen menestyksekäs retroseuraaja. Persoonallista, värikästä ja käytännöllistäkin pikkuautoa on valmistettu Fiatina ja Abarthina, sekä kova- että avokattoisena jo vuodesta 2007, siis tänä vuonna uskomattomat 17 vuotta!

Fiat Ducato / Citroën Jumper / Peugeot Boxer on kolmikko, joka on ollut olemassa aina 80-luvun alusta lähtien. Nykymuodossaan yhteistyöpakua on tuotettu pian käsittämättömät 18 vuotta. Autoon on tehty kaksi elinkaaripäivitystä, nimittäin vuosina 2014 ja 2024. Näin voimme olettaa, että auto on maisemissa vielä useamman vuoden. Opel ja Vauxhall liittyivät kerhoon vuonna 2021, ja Toyotan on määrä tehdä se tänä vuonna. Logonvaihtojen maailma on ihmeellinen: Toyota tuo markkinoille uutena jo 18 vuotta vanhan automallin.

Nissan GT-R kuuluu kaikkien aikojen parhaisiin japanilaisiin urheiluautoihin, ja samalla myös kaikkien aikojen pisimpään valmistettuihin sellaisiin. Skylinen jalanjäljissä valmistettava GT-R ei ole juuri nimeksikään muuttunut 17 vuodessa, eikä tarvitsekaan.

RAM 1500 Classic on se, miksi kutsumme autoa nykypäivänä, mutta todellisuudessa veteraanipickupin tuotanto alkoi vuonna 2008 nimellä Dodge Ram. RAM kuitenkin erotettiin pian omaksi brändikseen, ja näin autoa valmistettiin nimellä RAM 1500 aina vuoteen 2018, jolloin RAM 1500:stä esiteltiin uusi sukupolvi. Kun tämä vanha malli jätettiin rinnalle tuotantoon, täytyi sen mallinimeen lisätä sana Classic.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 - 30 vuotta tuotannossa

Nissan Patrol Y61 läpäisee rajan hienoisesti, mutta ansaitsee ehdottomasti tulla kerrotuksi, että Nissanin tehdas Marokossa puskee vielä Y61-sarjaa ulos rajoitetuille markkinoille. Vuodesta 1997 valmistetun maasturiveteraanin saatavuutta on asteittain rajoitettu, ja nykyään Y61:tä tuotetaan muun muassa YK:n tarpeisiin kriisialueille, mutta myös asiakaskäyttöön ainakin Persianlahden maissa.

Chevrolet Express / GMC Savana korvasi jo legendaariseksi muodostuneen Chevy Vanin vuonna 1996. Vuonna 2024 auto on ollut tuotannossa 28 vuotta eli jo kolme vuotta vuosina 1971 - 1996 valmistettua edeltäjäänsä pidempään. Eikä auto näytä olevan menossa mihinkään.

40 vuotta tuotannossa

Toyota Land Cruiser J70 on melkoinen luonnonoikku, kuten tiesimmekin. Viimeisin facelift koitti 39 vuoden iässä, ja nyt nelikymppisiä kelpaa juhlia jälleen tilauskirjat auki - ne kun olivat hyvän aikaa kiinni liiallisen kysynnän vuoksi. Autoa valmistetaan Portugalissa, ja sitä viedään ainakin Persianlahden maihin, Afrikkaan, Australiaan ja Japaniin tavallisille kuluttajille. J70 on myös hyvin tärkeä työkalu erilaisille avustusjärjestöille kriisialueiden vaikeissa olosuhteissa, joissa se on aivan kotonaan. Land Cruiser J70 lienee tällä hetkellä ylivoimaisesti läntisen maailman pisimpään tuotettu automalli.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: valmistajat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat