23.4.2025

Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät

Kuva Moottorin arkisto

Tuoreen kuluttajakyselyn mukaan bensiini on käyttövoimista suosituin niin uuden kuin käytetynkin auton hankinnassa.

Bensiini on käyttövoimista suosituin niin uuden kuin käytetynkin auton hankinnassa. Tulos käy ilmi tuoreesta yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finlandin kuluttajakyselystä. Täyssähköautot ja ladattavat hybridit ovat yhteenlaskettuina lähes yhtä suosittuja bensiinin kanssa uutta autoa ostettaessa.

Kuluttajien ostopäätöksissä ja yritysten työsuhdeautojen autopolitiikoissa on selvä ero ilmastovaikutusten painotuksessa. Uusista työsuhdeautoista jo 65 prosenttia on täyssähköautoja.

Kyselyn perusteella tärkeimmät hankintaan vaikuttavat tekijät ovat luotettavuus, käyttökustannukset ja auton käyttötarve. Ympäristöystävällisyys merkitsee päätöksessä vain 5,8 prosenttia. Auto ostetaan yleensä omaksi ja käytettynä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetyissä bensiini jyllää

Bensiini on edelleen käyttövoimista suosituin varsinkin käytetyn auton hankinnassa. Jopa 45,1 prosenttia käytetyn auton hankkineista tai sitä harkitsevista vastaajista suosii bensiiniä. Vastaavasti uuden auton hankkineista tai sitä harkitsevista 37 prosenttia suosii bensiiniä, ja täyssähköä tai ladattavaa hybridiä 32,6 prosenttia. Ostopäätökseen vaikuttavat eniten auton luotettavuus (44 %), käyttökustannukset (36,9 %) ja käyttötarve (34,4 %).

Drivalian Head of SME & Private Business Sami Sipilä avaa kyselyn tuloksia.

– Auton käyttötarve on turvallisuutta (27 %) ja ajo-ominaisuuksia (29,6 %) tärkeämpi hankintakriteeri. Käyttövoiman osuus ostopäätöksessä on reilun neljänneksen verran (25,9 %).

Ympäristöystävällisyys ei sitä vastoin nouse väkevästi esiin, päin vastoin. Ympäristöystävällisyys on käytetyn auton hankintakriteereissä häntäpäässä (5,8 %).

Hybridi viidenneksen valinta

Lähes viidennes valitsee uuden auton käyttövoimaksi hybridin ilman latausmahdollisuutta ja käytetyissäkin autoissa se on täyssähköä ja ladattavaa hybridiä suositumpi.

– Kyselyn tulokset osoittavat selvän eron kuluttajien ja yritysten autohankinnoissa. Uusista työsuhdeautoista jo 65 prosenttia on täyssähköautoja ja yritysten autopoliitikoissa painotetaan niiden ilmastovaikutusta.

Sipilän mukaan kuluttajien vastauksista on tehtävissä se johtopäätös, että leasing- tai ostokustannuksia priorisoidaan enemmän kuin valitun käyttövoiman ympäristövaikutuksia.

Täyssähköautot pääkaupunkiseudulla

Kyselyn perusteella täyssähköauto ja ladattava hybridi ovat suosituimpia pääkaupunkiseudulla ja Itä-Suomessa. Pohjois-Suomessa valitaan sähköisistä autoista ladattava hybridi. Länsi-Suomessa bensiini on käyttövoimista vastaajien mielestä selvästi paras.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Omistushalua löytyy

Kyselystä on vedettävissä johtopäätös, että suomalaiset haluavat edelleen omistaa auton.

– Vastaajista 73,7 prosenttia hankki auton käytettynä, joka on iso haaste suomalaiselle uuden auton kaupalle, Sipilä kertoo.

– Kuten aiemmin todettu, kustannuksilla on iso merkitys. 27,2 prosenttia oli kuitenkin harkinnut uuden tai käytetyn auton hankintaa yksityisleasingin kautta. Tämä kertoo, että autoilun eri mahdollisuuksia aletaan tiedostaa aikaisempaa enemmän, mutta myös vaihtoehtoja osamaksurahoitukselle pitäisi olla laajemmin tarjolla.

Kyselyyn vastasi tuhat vähintään 18-vuotiasta kuluttajaa, joista noin 70 prosentilla oli omistusauto, reilulla kahdella prosentilla työsuhdeauto ja vajaalla kahdella prosentilla yksityisleasingauto. Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 20.–25.3.2025. Otos on väestöä demografisesti edustava.

Koska vastaajista suurin osa omistaa autonsa, on Sipilän mielestä hyvä ottaa huomioon se, että heidän mieltymyksensä, ja täten myös vastauksensa, eroavat paljon leasingautolla ajavista ja työsuhdeautoilijoista.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat