15.7.2016 Ajoneuvot BMW 740e ja 740Le – hybriditoimarille riittää nelisylinterinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hurraa! Nyt johtoryhmän kokouksen voi pitää latauspistokkeen luona, sillä BMW 740e tuo hybridivoimaa edustussegmenttiin. BMW 7-sarjan hybridistä kerrottiin jo viime vuonna, mutta nyt baijerilaiset ovat saaneet patterit ojennukseen. BMW 740e iPerformance -nimeä kantava toimitusjohtajamalli on sarjan ensimmäinen hybridi – ja samalla tuo lähes pyhäinhäväistykseltä vaikuttavan nelisylinterisen edustusjahdin pellin alle.2,0-litrainen TwinPower-moottori ja sähkömoottori tuottavat yhdessä 240 kW (326 hv) ja 500 newtonmetriä vääntöä, luvaten noin 2,2 litran kulutuksen 100 kilometriä kohti rengastuksesta riippuen. Bensiinimoottori itsessään tuottaa 258 hevosvoimaa, tehden siitä BMW:n mukaan valmistajan tehokkaimman sarjatuotetun nelisylinterisen. Kahdeksanvaihteisen automaatin ansiosta 100 km/t löytyy paikoiltaan lähdettäessä 5,4 sekunnissa.Sähkömoottori puolestaan tuottaa 83 kW (113 hv) ja akkujen pitäisi riittää EU-testisyklin mukaan 44 kilometrin ajoihin. Painonjakauman vuoksi takapenkin taakse sijoitettu 9,2 kWh (brutto, 7,8 kWh netto) akusto jättää tavaratilan käyttöön vielä 420 litraa, ollen BMW:n mukaan erinomainen tulos hybridiluksussedanien joukossa.BMW 7-sarjan lukuisten ajotilojen jatkoksi ovat tulleet hybriditilat, joista merkittävin lienee Battery Control, jossa kuljettaja voi suoraan ilmoittaa paljonko akun varaustasosta säästetään myöhemmäksi. Tilan tarkoitus on säästää sähköä esimerkiksi loppumatkasta tapahtuvaan kaupunkiajoon, moottoritien hoituessa polttomoottorin voimin.Hybridi on saatavissa on myös pitkän akselivälin 740Le iPerformancena sekä sen nelivetoversiona BMW 740Le xDrive iPerformancena. xDrive-malli lainaa toimintalogiikkansa X5 xDrive40e -katumaasturihybridistä, eli ajoneuvo on aina nelivetoinen voimanlähteistä riippumatta. Suoritusarvot liikkuvat molemmin puolin tavisversiota, eli 740Le kiihtyy 100 km/t nopeuteen 5,5 sekunnissa, xDrivellä 5,3 sekunnissa. Joukon huonoin kulutuslukema on 740Le xDrivellä, mutta sekin on sangen kunnioitettavat 2,5 litraa per 100 kilometriä.Tavallisesta 7-sarjasta tuttu lähtöaikaan perustuva ilmastointitoiminto saa hybridiversiossa jatkojalostuksen, sillä latauksessa ollessa ajoneuvo suorittaa matkustamon lämpötilansäädön etukäteen sähköverkon voimalla. BMW:n mukaan hybridijohtajan ei tarvitse myöskään karsia varusteista, sillä kaikki malliston metkut ovat tarjolla myös 740e:hen.Lähde ja kuvat: BMWMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Koeajossa: edustusauto BMW 730d Veljekset kuin ilvekset: BMW M760Li ja Alpina B7 Biturbo Peruutimme BMW:n ulos autotallista Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous