10.4.2016 Ajoneuvot Peruutimme BMW:n ulos autotallista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koepysäköinnissä BMW:n etäohjattava 7-sarja. Moottori lainasi BMW 730d:n peruuttaakseen sen ulos autotallista. Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta oikeasti taustalla on huipputekniikkaa. BMW nimittäin peruuttaa itsekseen, ilman kuskia. BMW on kehittänyt kauko-ohjatun pysäköinnin ahtaita paikkoja varten. Seiskasarja on pitkä ja leveä auto, joten ahtaissa autotalleissa käynti autoon voi vaatia edustuskyytiin sopimatonta hivuttautumista. Etäpysäköinti on nopeasti kehittyvä ala. Kauaa ei seiskasarja saanut ylpeillä yksinoikeudella, sillä juuri esitelty Mercedes-Benz E-sarja hallitsee bemarin temppujen lisäksi ajon kohtisuorassa ajorataan olevaan ruutuun. Suomessa Mercedes-Benzin etäpysäköinti toimii tosin vasta loppuvuodesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turvallisuus ennen kaikkea BMW:ssä toimintoa hallitaan kosketusnäyttöisellä avaimella. Kun kuljettaja on auton välittömässä läheisyydessä, aktivoituu älypuhelinmaisen avaimen valikosta pysäköintitoiminto. Tehtävä ei onnistu hutiloiden, sillä operaatio vaatii kahden käden käyttöä. Pienellä viiveellä BMW:n kuutoskone murahtaa käyntiin. Avaimen ruudulle piirtyy auton lisäksi selkeät nuolet eteen ja taakse. Niitä painamalla vaihteisto kytkee vaihteen päälle, ja auto aloittaa rauhallisen lipumisen ulos ruudusta. BMW vahtii ympäristöä pysäköintitutkin ja ympäristöä valvovien kameroiden kanssa. Mikäli matkalle ilmaantuu este, auto pysähtyy välittämättä kuljettajan käskyistä. Etäohjaajan on siten lähes mahdotonta ajaa itsensä päälle – kokeilimme, totta kai. Etäpysäköinti toimi koeajon aikana luotettavasti, mutta viiveellä. Operaation aloittamisesta auton liikkeellelähtöön kuluu kymmeniä sekunteja. Jos kotoa löytyy hyvin ahdas pysäköintiruutu, voi toiminto olla todellinen lahja baijerista. Julkisissa pysäköintiruuduissa siitä ei juuri ole iloa, mikäli suo naapuriautoille mahdollisuuden poistua ruuduistaan. Käytännössä toimintoa käyttääkin lähinnä esitelläkseen kavereille etäpysäköinnin ihmettä – ja silloin ihmetystä riittää. Katso myös Moottorin koeajo BMW 730d:stä! Teksti: Lauri Ahtiainen, video: Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku