27.5.2025

BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta

Kuva BMW

Ja jokaisesta näistä M8:n pitkäkattoversioista aiotaan pyytää arviolta puolen miljoonan hinta.

Oli jälleen aika koostaa maapallon noin puolestatoista miljardista automobiilista joukko hyvin harvinaislaatuisia, ja toimittaa ne Como-järven maisemiin Pohjois-Italiaan. Kyseessä on tietenkin Concorso d'Eleganza Villa d'Este, jossa BMW toimii nykyisin isäntänä.

Tapahtuman isäntänä BMW:llä on jo käytännössä perinne esitellä Villa d'Estessä omiakin helmiään, ja kuten tässäkin tapauksessa, jo konseptivaiheessa, ennen kuin yksikään asiakas on saanut omaansa talliinsa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täyttää shooting braken tunnusmerkistön

BMW Speedtop on M8 Coupé -tuotantomalliin perustuva konsepti, josta aiotaan siis tehdä 70 kappaleen minikokoinen tuotantosarja varakkaille kanta-asiakkaille noin puolen miljoonan euron hintaan. Speedtopin kohdalla kannattaa huomioida sukulaisuussuhde tasan vuoden takaiseen erikoiseen, vain 50 kappaleen edestä valmistettuun BMW Skytopiin, joka oli vastaavasti katoton targa-erikoinen niin ikään 8-sarjasta.

Speedtop perustuu tiettyyn pisteeseen asti Skytopiin, ja kaksikon yhtäläisyydet ovat erityisen suuria muun muassa keulailmeessä.

Sekä Skytopin että tämän Speedtopin perusta, BMW 8-sarja, on lähtökohtaisesti coupé-mallinen auto. Vaikka coupén käsitettä nykyaikana sotketaan jos jonkinlaisiin viisiovisiin autoihin ja jopa katumaastureihin, alkuperäinen merkitys on lahjomattomasti kaksiovinen, sananmukaisesti "leikattu" versio sedanista.

Samalla tavalla kuin coupén määritelmä on lähtenyt laukalle, myös shooting brake -termiä on lähdetty käyttämään ikään kuin väärin viisiovisiin autoihin. Todellisuudessa shooting brake on pitkäkattoinen kaksiovinen eli käytännössä farmariversio oikeasta coupésta. Juuri tästä on kysymys BMW Speedtopissa.

Käytännöllinen keräilyhelmi

BMW Speedtop - jota vielä tässä vaiheessa kutsutaan Concept Speedtopiksi - tullaan BMW:n mukaan varustamaan tehokkaimmalla 4,4-litraisella V8-voimanlähteellä, joka baijerilaistallin valikoimista tällä hetkellä löytyy. BMW ei mene yksityiskohtiin, mutta esimerkiksi Skytopissa päästiin reilusti yli 600 hevosvoimaan, joten tuskin yhtään vähempää on Speedtopiltakaan lupa odottaa.

Jos suorituskyky ei tule jättämään kylmäksi, ei ilmeisesti myöskään viimeistely. Eräänä yksityiskohtana voisi mainita vaikkapa pitkän katon, jossa auton punaruskea ulkoväri yhdistyy perää kohti saumattomasti hopean sävyyn. Myös esimerkiksi alta löytyvät vanteet on suunniteltu vain ja ainoastaan Speedtopiin.

Shooting brakena Speedtopin täytyy tietysti olla myös käytännöllinen. Auton tavaratila on täten jaettavissa, ja auton mukana tulee modenalaisen, Ferrariinkin yhdistettävän Schedonin valmistama luksuslaukkusarja, joka sopii totta kai täydellisesti sekä Speedtopin sisustan väreihin että muotoihin.

Lähde: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat