16.8.2024 Ajoneuvot BMW M5 Touring on täällä taas 14 vuoden tauon jälkeen – vääntömomenttia löytyy enemmän kuin kaikista edeltäjäsukupolvista yhteensä Teksti Benjamin Helander Kuva BMW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:ltä on löytynyt intoa panostaa taas M5:n farmariversioon. Sen myötä kolmea M5:n 40-vuotisen historian seitsemästä sukupolvesta on valmistettu sedanin ohella farmarina. Farmarit voivat olla uhanalainen laji, mutta jos eurooppalaisia muskeliperheautoja katsoo, ne voivat hyvin, ja nyt vieläkin paremmin. Audilla RS 4 ja RS 6 ovat olleet pelkästään farmarikorisia, ja myös Mercedes-AMG on pitänyt C- ja E-sarjoillaan farmariversioita elossa myös viimeisimmässä näkemyksessään. BMW puolestaan teki M3:sta ensi kertaa farmariversion vuonna 2022, ja nyt on aika palauttaa pitkän tauon jälkeen myös M5 Touring mallistoon. BMW siis toi tämän farmarimallisen G91-sarjan M5:n odotetusti G90-sarjan sedan-mallisen M5:n rinnalle. Molemmat ovat tehoversioita uuden G60-G61 -sukupolven 5-sarjasta, joka sai ensi-iltansa vuonna 2023. Tehoversioita ne ovat hyvin kirjaimellisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy727 hevosvoiman edestä farmariperääUusi M5 Touring jakaa luonnollisesti sedan-vastineensa kanssa mallisarjan historian tehokkaimman lataushybridivoimalinjan. Periaatteessa aivan kaikki paitsi perän muoto on Touringissa samalla tavalla kuin sedanissa. Voimalinjan kohdalla se tarkoittaa, että 585 hevosvoiman tehoiseksi viritetyn tuplaturbo-V8:n kaverina on 145 kilowatin eli 197 hevosvoiman sähkömoottori, joka on pistetty yhteen 8-pykäläisen vaihteiston kanssa. Koko järjestelmän kokonaisteho on tällä setillä 727 hevosvoimaa ja huippuvääntö hurjat 1 000 newtonmetriä. Oikeilla asetuksilla auto kiihtyy nollasta sataan 3,6 sekunnissa ja kulkee 250 km/h, joskin M Driver's Package kykenee nostamaan huippunopeuden aina 305 km/h asti. Farmarikorimalli hidastaa auton kiihtyvyyttä nollasta sataan juuri ja juuri sekunnin kymmennyksellä. Auto on nelivetoinen, mutta kuljettajan on halutessaan mahdollista lähettää vaikka kaikki 727 hevosvoimaa pelkästään takapyörille. Kuljettajan on myös mahdollista ladata uuden M5:n 18,6 kilowattitunnin ajoakku töpselistä ja ajaa jopa 70 kilometriä sähköllä, tai sitten olla tyystin lataamatta sitä, ja harjoittaa täysin laillista autoveron kiertoa. Jos uuden M5:n kohdalla teema oli jo sedanin kohdalla 500 kilon lisäpaino edeltäjään verrattuna, jatkuu nurina painosta myös Touringin kohdalla. Farmarikorimalli itse asiassa kasvattaa omapainoa juuri sen verran, että vaaka heilahtaa jo 2 500 kilon väärälle puolelle. Hyvänä puolena farmarikorimallissa on tietenkin tavaratilan koko ja käytettävyys. Perusmuodossa tavaratila on 500-litrainen, mutta takapenkit 40:20:40 -suhteessa kaatamalla kontin saa jopa 1 630-litraiseksi. Muita perhefarmarin hyviä ominaisuuksia on esimerkiksi 2 000 kilon perävaunumassa tukevan kokoisen tavaratilan lisäksi. Vääntöä enemmän kuin edeltäjissä yhteensäUusi G91-polven M5 Touring on siis vasta (tai arvioitsijasta riippuen jo) kolmas kerta, kun farmarikorimalli on yhdistetty BMW M5:een sen 40-vuotisen historian aikana. Ensimmäinen kerta koitti toisen polven M5:n eli E34:n myötä vuosina 1992 - 1995. Tuolloin pellin alla oli 3,8 litran rivi-6, joka tuotti 315 hevosvoimaa ja 360 newtonmetriä. Toinen kerta oli puolestaan E61 vuosina 2007 - 2010, kun BMW valmisti yli 19 000 sedan-mallisen M5:n lisäksi noin tuhat Touringia 507 hevosvoiman ja 520 newtonmetrin 5,0-litraisella V10:llä. Tästä voi siis nopeasti laskea, että upouuden M5 Touringin 1 000 newtonmetrissä on reilusti enemmän vääntömomenttia kuin auton kahdessa edeltäjässä yhteensä. Lähde: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2024 Ajoneuvot Yksi viistokattoinen katumaasturi vähemmän – BMW on päättänyt lakkauttaa X4:n 6.7.2024 Ajoneuvot BMW X5:llä koittaa hopeajuhlapäivä – sen kunniaksi luotiin maastokelpoisin X-Bemari koskaan 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän – peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 28.6.2024 Ajoneuvot Tervetuloa, uusi BMW M5 – 4,4-litraisessa V8:ssa sähköpotkulla on älyttömästi tehoa, mutta edeltäjään nähden se kaikki ulosmitataan älyttömällä massalla 23.6.2024 Ajoneuvot Näyttävästi uudistunut BMW X3 on välietappi kohti Neue Klassea 10.6.2024 Ajoneuvot Tässä on uusi BMW M1…35…ilman i:tä – ja uusi 1-sarja noin muutenkin 27.5.2024 Ajoneuvot Nyt on erikoista herkkua tarjolla – BMW ja Mercedes revittelevät kilpaa katottomilla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 28.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX2 – kun sähkö saavutti suorituskykymallin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta