27.5.2024

Nyt on erikoista herkkua tarjolla – BMW ja Mercedes revittelevät kilpaa katottomilla

Kuva BMW, Mercedes-Benz

Ja mikä parasta, sekä BMW Skytop että Mercedes-AMG PureSpeed tulevat päätymään aikanaan asiakkaille asti!

BMW varasti show'n Villa d'Estessä ja Mercedes-AMG Monacossa esitellessään tuotantomalliin perustuvan katottoman konseptin, joista kumpikin on menossa rajoitetusti myyntiin, molemmat ensi vuoden lopulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW Concept Skytop

BMW:llä on tavallaan ihan oma arvoautotapahtumansa Italiassa, sillä se on jo 25 vuoden ajan toiminut pääsponsorina erittäin arvostetulle Concorso d'Eleganza Villa d'Estelle maailmanluokan maisemissa Como-järven rannalla. Ei siis ihme, että moderneista autoista jokin BMW tapaa olla juhlan päätähti. Tänä vuonna tuo päätähti oli jopa harvinaisen mielenkiintoinen.

BMW Concept Skytop enteilee korkeintaan 100 kappaleen käsin valmistettavaa keräilyerää, jonka harvat ja valitut voivat ostaa noin 500 tonnilla kun on sen aika. Kyseessä on teknisesti BMW:n 8-sarjaan perustuva kaksipaikkainen targa, jossa on valmistajan mukaan inspiroiduttu Z8 -avomallista 1990-luvulta sekä 503:n avoversiosta 1950-luvulta.

Skytopin kori eroaa kaikkinensa 8-sarjasta, joka on hyvin suurella konsensuksella BMW:n nykymalliston tyylikkäin malli. Vielä suurempi konsensus vaikuttaa kuitenkin vallitsevan siitä, että Skytop on parhaimman näköinen uusi BMW aikoihin.

Luomus on todellakin Dingolfingin tehtaan erikoisosastolla käsin tehty ja myös käsin maalattu. Koska Skytopista puuttuvat 8-sarjan avomallista poiketen takapenkit, on takaosassa runsaasti tilaa pitkälle boat tail -tyyliselle perälle.

Auton nahasta valmistettu targa-tyyppinen kattopala on poistettava kahdessa osassa käsin, ja mikäli ajelulle lähtiessä ei voi olla poudasta täysin varma, kannattaa katto pakata tavaratilaan mukaan. Myös takalasi on poistettavaa sorttia.

BMW Skytopista tulee hurjan arvokas keräilykohde, joka on tallista ulos ajettuna elementissään lähinnä kesäiltana rantabulevardin sykkeessä. Silti konepellin alta löytyy todellinen voimanpesä, nimittäin M8 Competitionista tuttu 625 hevosvoiman ja 750 newtonmetrin 4,4-litrainen tuplaturbo-V8.

Mercedes-AMG PureSpeed

On aika esitellä Mercedeksen keräilyharvinaisuuksiin keskittyvän Mythos-sarjan odotettu ensimmäinen jäsen. Ainoastaan yksi asia on villimpää kuin Mercedes-AMG SL Formula ykkösistä tutulla halo-turvakaarella, ja se on se tosiasia, että näitä tehdään ensi vuonna peräti 250 kappaletta asiakaskäyttöön.

Monacon GP:n alla pelipaikoilla esitelty PureSpeed on todennäköisesti kaikkinensa helpommin saatavilla kuin Mercedes-AMG One, mutta se lainaa nimenomaan tästä hyperhybridistä joitain aerodynamiikkaoppeja, mukaan lukien hiilikuituvanteensa. BMW Skytopin tavoin myös Mersun PureSpeed on etsinyt ja löytänyt inspiraation lähteitä aina 1950-luvulta asti ja tyylimielessä jopa sadan vuoden perästä. Istuinten takaa löytyvät spider-pilarit ovat nimittäin tuttuja tuon aikakauden Le Mans -kilpureista, ja Mercedeksen tapauksessa tietenkin 300 SLR:stä.

Hopeanuolen punaiset osuudet juontavat puolestaan juurensa vuoden 1924 Targa Florioon Sisiliassa. Paikalliset fanit vetivät ilmeisesti sata vuotta sitten aika paljon kotiinpäin, sillä Mercedeksen oli maalattava autonsa Alfa Romeon kanssa samanväriseksi, jotteivät sisilialaiset hoksaisi häiritä saksalaisen kulkua tien varressa. Hämäys kannatti, sillä Mercedes voitti Targa Florion tuona vuonna.

Se varsinainen juttu SL:ään perustuvassa PureSpeedissä on kuitenkin katon ja kaikkien ikkunoiden puuttuminen. Niiden sijaan ohjaamon yllä kaareutuu Formula ykkösissä muutaman vuoden ajan käytössä ollut halo-turvakaari. Autoa ajetaan siis kypärä päässä, ja ostajat saavatkin kaupan päälle kaksi aerodynaamista kypärää.

Mercedes ei ole tässä vaiheessa paljastanut PureSpeedin voimalinjan yksityiskohtia, mutta pahasti ei varmasti pieleen menisi, jos keulalle veikkaisi SL 63 S E Performancen yli 800-hevosvoimaista hybridiä.

Lähteet: BMW ja Mercedes-Benz

Kommentoi artikkelia