10.6.2024 Ajoneuvot Tässä on uusi BMW M1…35…ilman i:tä – ja uusi 1-sarja noin muutenkin Teksti Benjamin Helander Kuva BMW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n malliston kompakteinta päätä edustava 1-sarja on laitettu uusiksi, ja nyt mennään siis koko sarjan neljännessä sukupolvessa, josta etuvetoaikakauden osalta toisessa. Kahden ensimmäisen kauden ajan BMW piti tiukasti kiinni takavetoaatteestaan, ja jonkin vanhan tutkimuksen mukaan suunnilleen kahdeksan kymmenestä 1-sarjan omistajasta ei tiennyt autonsa olevan takavetoinen, niin harvinaiseksi ratkaisu oli käynyt pienissä hatchbackeissä. Nyt yhä suurempi osa BMW-malliston kompaktimmasta päästä on etuvetopohjaisia, ja niin myös 1-sarja kulkee toista kertaa peräkkäin UKL2 -pohjarakenteella, kuten iso liuta muitakin BMW:n ja Minin malleja. 1-sarja jatkaa siis tutulla pohjarakenteella, ja jos tarkkoja ollaan, on tämä uusi F70-mallikoodilla kulkeva sukupolvi lähinnä merkittävä päivitys edeltäjäänsä, F40:ään, verrattuna. Päivitys tulee noin viiden tuotantovuoden jälkeen. Aikoinaanhan 1-sarjan nimellä on tehty jopa avoversiota, mutta tällä kertaa tuo mallinimi yhdistyy pelkästään tähän viisioviseen korimalliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suurimmat uudistukset sisällä Some on ehtinyt tuomita uuden 1-sarjan jo liiallisesta sukunäöstä Kia Ceediin, mutta ainakaan mistään yliampuvista muotoilukikoista autoa ei voi syyttää; tiikerinkuono on vähemmän mielipiteitä jakava kuin majavanhampaat. Tuntuu, että mikään mitä baijerilaiset muotoilun saralla tällä hetkellä tekevät, ei kelpaa. Perusteellisesti uudistetun 1-sarjan muodot ovat kuitenkin totutun sulavat, ja pitkä konepelti (vaikka etuvetoautosta onkin nykyisin kyse) harvoin tekee muuta kuin hyvää minkään auton mittasuhteille. 1-sarja on kasvanut nelisen senttimetriä pituutta (kokonaispituus nyt 4,361 metriä), samalla kun korkeutta on tullut 2,5 senttiä lisää. Kuten huomataan, ikään kuin nettona tämä tarkoittaa, että suhteessa ykkössarjalainen on nyt pidempi ja matalampi. Uutuuden keulalta löytyvät munuaismaski ja ajovalot ovat aiempaa särmikkäämmät. Samat sanat sopivat myös uusittuihin takavaloihin. Kuitenkin vielä ulkokuortakin enemmän muutoksia on tullut sisälle, kun 1-sarja on muun muassa kuronut umpeen viisi vuotta BMW:n tietoviihdeteknologiaa. Kojelaudalta löytyy siis curved display -paneeli, joka pitää sisällään 10,7 tuuman tietoviihdenäytön uusimmalla käyttöjärjestelmällä eli BMW Operating System 9:llä sekä 10,25 tuuman digitaalimittariston. BMW on digitalisoinut toimintoja fyysisiltä namiskoilta pois, ja vaihteenvalitsimessa on otettu niin ikään uusi, minimalistinen linja. 1-sarjan matkustamo on täysin nahasta vapaa. Sen sijaan verhoiluista löytyy Arktur -antrasiittikuitua. Perässä nautitaan 380 litran takakontista viisipaikkaisessa konfiguraatiossa. Takapenkit on myös kaadettavissa joko 40:20:40- tai 60:40 -suhteessa, ja parhaimmillaan BMW-malleista kompakteimman tavaratilasta saa jopa 1 200-litraisen. F70 -polven ykkössarja aloittaa tuotannossa kattauksella bensiini- ja dieselmoottoreita, joista jälkimmäisille löytyy vielä kysyntää ainakin Euroopan sydänmailla. BMW 120 luottaa 1,5-litraiseen kolmisylinteriseen ja tuottaa 170 hevosvoiman tehon. Mihin kannattaa nyt erityisesti kiinnittää huomiota, on "i:n" puuttuminen bensiinimallin mallimerkinnän perästä. Tämä uusi käytäntö otetaan 1-sarjassa ensimmäisenä BMW:nä käyttöön. Vuosikymmenet käytössä ollut "i" on tarkoittanut suorasuihkutteista bensiinimoottoria. Nyt käytännössä kaikkien maailman uusien autojen bensiinimoottorit ovat suorasuihkutteisia, ja i-tunnus mallimerkinnän edessä puolestaan BMW:n täyssähkömalliston tunnus. Tuotantoon tulevat dieselversiot ovat 2,0-litraisia rivinelosia 48 voltin kevythybriditekniikalla. 118d tarkoittaa 150 hevosvoiman tehoa, siinä missä 120d tuo peliin 163 hevosvoimaa. 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on tästedes vakiovaruste kaikissa 1-sarjan BMWn malleissa. BMW M135 XDrive Heti kättelyssä BMW julkisti uudistetusta 1-sarjasta myös M-mallin, joka sekin luopuu i-tunnuksestaan. Huomiota M135:n mallimerkinnässä - nimenomaan siinä takaluukkuun kirjaillussa - kiinnittää hauska tapa muistaa BMW:n keskimoottoriklassikko M1:tä lähemmäs 50 vuoden takaa, joka oli ensimmäinen kahdesta tähänastisesta pelkästään M-urheilusiiven alla tuotetusta katulaillisesta tuotantoautosta. Takaluukun merkinnässä "M1" on siis isommalla kuin "35". M135 tuo toki hyvin suorituskykyisenä hot hatchinä peliin madallusta, sähäkämpää iskunvaimennusta ja ohjausta, urheilullista tyyliä tuplaputkineen, ilmanohjaimia sekä myös sisätilan urheiluistuimet ynnä muut viittaukset, mutta varmaankin se pääasia löytyy konepellin alta. M135:tä vauhdittaa 2,0-litrainen turboahdettu rivinelonen, joka tuottaa tasan 300 hevosvoiman eli 221 kilowatin tehon. Tietenkään myöskään 1-sarjan M-malli ei ole enää takavetoinen, muttei myöskään etuvetoinen, sillä se on nelivetoinen. 300 hevosvoiman ja nelivedon yhdistelmällä M135 XDrive raapaiseekin nollasta sataan 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa, olemmehan tekemisissä BMW:n, perisaksalaisen auton kanssa. Lähde: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2024 Ajoneuvot Yksi viistokattoinen katumaasturi vähemmän – BMW on päättänyt lakkauttaa X4:n 6.7.2024 Ajoneuvot BMW X5:llä koittaa hopeajuhlapäivä – sen kunniaksi luotiin maastokelpoisin X-Bemari koskaan 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän – peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 28.6.2024 Ajoneuvot Tervetuloa, uusi BMW M5 – 4,4-litraisessa V8:ssa sähköpotkulla on älyttömästi tehoa, mutta edeltäjään nähden se kaikki ulosmitataan älyttömällä massalla 23.6.2024 Ajoneuvot Näyttävästi uudistunut BMW X3 on välietappi kohti Neue Klassea 27.5.2024 Ajoneuvot Nyt on erikoista herkkua tarjolla – BMW ja Mercedes revittelevät kilpaa katottomilla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 28.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX2 – kun sähkö saavutti suorituskykymallin 9.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW i5 – sähköautojen aatelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan