31.10.2019 Liikenne Boeingin ongelmien taustat: 737 MAX -matkustajakone kehitettiin hätäisesti 737 MAX:illa on tunnetusti murheellinen lähihistoria. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kireän kilpailutilanteen tiimellyksessä yhdysvaltalaisyhtiön johto antoi enemmän painoarvoa aikatauluille ja kustannuksille kuin turvallisuudelle ja laadulle. Boeingin kehittäessä 737 MAX -matkustajakonetta kävi ilmeiseksi, että 1960-luvulla suunnitellun Boeing 737:n vanhan perusrakenteen rajat oli saavutettu – muutosten tekeminen oli entistä vaikeampaa, mikä oli ankara haaste yrityksen turvallisuuskulttuurille kovan kilpailun tiimellyksessä.Puolen vuosisadan aikana Boeing 737:n suurin lentoonlähtöpaino on kasvanut 50:stä 88 tonniin, istumapaikkojen määrä, kantama ja moottorien työntövoima ovat enemmän kuin kaksinkertaistuneet.Seurauksena oli stabiliteettiongelmia (vakausongelmia) tietyissä lentotilanteissa. Estääkseen koneen liian jyrkän nousukulman ja sakkauksen tietyissä lentotiloissa kuten nousussa, koneeseen suunniteltiin MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) estämään liian pystyä nousukulmaa ja sakkausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoelentäjät varoittivat ongelmistaBoeingin insinöörit ja koelentäjät varoittivat MCAS-järjestelmän mahdollisista ongelmista koneen suunnitteluvaiheessa jo vuonna 2014. Kireän kilpailutilanteen tiimellyksessä yhtiön johto antoi kuitenkin enemmän painoarvoa aikatauluille ja kustannuksille kuin turvallisuudelle ja laadulle.Insinöörit ehdottivat muun muassa keinotekoista (synteettistä), laskennallista nopeudenmittausjärjestelmää pitot-putkiin perustuvan nopeusmittauksen lisäksi. Puhtaalta pöydältä suunnitellussa, isommassa Boeing 787 Dreamliner -koneessa on sellainen.MAX-koneiden synteettisestä nopeudenmittausjärjestelmästä luovuttiin kustannus- ja aikataulusyistä. Järjestelmä olisi edellyttänyt vanhaan perusrakenteeseen melkoisia muutoksia, suurempaa tietokonekapasiteettia ja lisäksi perusteellisempaa lentäjien lisäkoulutusta. Synteettinen nopeudenmittausjärjestelmä vertaa nopeuksia eri antureista ja olisi varoittanut myös kohtauskulma-anturin viasta ”punaisella lipulla” mittaristossa.Keskiössä anturien luotettavuusToinen ja edullisempi tapa olisi ollut parantaa kohtauskulma-anturien näytön luotettavuutta, mutta tämäkin hylättiin. 737 MAX -koneissa oli kaksi kohtauskulma-anturia, mutta MCAS-järjestelmä otti tiedon vain toisesta. Järjestelmää kritisoitiin jo koneen suunnitteluvaiheessa.Kolmatta kohtauskulma-anturia tarjottiin vain optiona. Onnettomuuskoneissa vikaantunut kohtauskulma-anturi antoi väärää tietoa, mikä sai MCAS-järjestelmän painamaan nokkaa alas.Kahden tuhoisan lento-onnettomuuden jälkeen Boeing on tehnyt ohjelmistoparannuksia MCAS-järjestelmään. Tieto otetaan useammalta kohtauskulma-anturilta ja viasta ilmoitetaan lentäjille.Tiedonkulku puutteellistaTiedonkulku Boeingin ja sertifioinnista vastaavan Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n (Federal Aviation Admimistration) kanssa oli puutteellista. Lisäksi Boeing salasi vaaratilannetietoja Euroopan lentoturvallisuusvirastolta EASA:lta (European Aviation Safety Agency).Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto EASA totesi, että MAX-koneiden turvallisuustarkastelun on oltava kokonaisvaltaista. Pelkkä MCAS-järjestelmän ohjelmistomuutos ei riitä. Lisäksi tarkasteluun on otettava koko avioniikka (ilmailuelektroniikka), ohjausjärjestelmä ja autopilotti. Vain siten voidaan varmistaa lentokoneen turvallinen toiminta kaikissa tilanteissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOrganisaatiota myllättiinBoeing on myllännyt organisaatiotaan perusteellisesti vastatakseen turvallisuushaasteisiin. Boeing eriytti hallituksen puheenjohtajan ja toimitusjohtajan tehtävät – syynä 737 MAX:n ongelmat. Dennis A. Muilenburg jatkaa edelleen yhtiön toimitusjohtajana, mutta hallituksen puheenjohtajaksi nostettiin David L. Calhoun.Tehtävien eriyttämisen ansiosta toimitusjohtaja Muilenburg voi keskittyä yhtiön johtamisessa niihin toimenpiteisiin, jotka tarvitaan Boeing 737 MAX -koneen turvallisen paluun varmistamiseen.– Koko Boeingin henkilöstö keskittyy erittäin tarkasti Boeing 737 MAX-koneiden turvalliseen paluuseen, Muilenburg kommentoi.Uusi turvallisuuskulttuuriBoeingin hallitus teki organisaatioon myös lukuisia muita muutoksia kohentaakseen turvallisuuskulttuuria ja turvallisuuden hallintajärjestelmää. Boeing aikoo palkata uuden, kokeneen ilmailuasiantuntija-johtajan vetämään uutta, elokuussa 2019 perustettua turvallisuuskomiteaa.Turvallisuuskomitea valvoo, tarkkailee ja ohjaa Boeingin tuotteiden ja palvelujen suunnittelua, valmistusta, käyttöä, huoltoa ja toimituksia asiakkaille. Lisäksi perustetaan yhdeksän muuta turvallisuuteen ja turvallisuuskulttuurin parantamiseen tähtäävää ryhmää.Teksti: Timo Turkula Lähteet: The Seattle Times, Flight International, www.lentoposti.fi, pilotweb, www.boeing.com, https://investors.boeing.com/investors/investor-news/press-release-details/2019/Boeing-Chairman-President-and-CEO-Dennis-Muilenburg-and-Boeing-Board-of-Directors-Reaffirm-Companys-Commitment-to-Safety/default.aspxAiheesta aikaisemmin:Kohulentokone Boeing 737 MAX – menestyksestä ahdinkoonTaivaan omistavat Airbus ja BoeingBoeing-turmat – tumma varjo lentoturvallisuuden ylleBoeing-turmien takana outouksia – vähäistä tyyppikoulutusta, simulaattorit myöhässäBoeing-lentoturmien jälkipyykkiä pestään pitkäänBoeingin kohukoneiden lentokielto jatkuuBoeingin kahden ison lentoturman jälkipyykkiä pestään kauan Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa