4.9.2017 Ajoneuvot Bosch lupaa pelastaa avaimensa hukkaavan – älypuhelimesta autonavain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuuden moniottelija Bosch vakuuttaa Perfectly Keyless -sovelluksensa avaavan ja käynnistävän auton sekä lukitsevan sen uudelleen ilman erillistä avainta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hajamielisen ja huolimattoman murheenpäivät ovat pian ohi, jos Boschiin on luottaminen. Muun muassa autoteollisuudessa kunnostautunut laite- ja osaaalmistaja lupaa Perfectly Keyless -sovelluskokonaisuutensa muuntavan tavallisen älypuhelimen autonavaimeksi. Sen jälkeen autonavaimien etsiskely on historiaa, ainakin jos osaa pitää puhelimestaan parempaa huolta kuin varsinaisista avaimista. – Perfectly Keyless -toiminto on erinomainen esimerkki siitä, miten verkottuminen vähentää stressiä liikenteessä, visioi Bosch Automotive Electronics -toimialan johtaja Harald Kröger. Stressata voi monesta asiasta, joten aivan autuaaksi tuskin tämäkään uutuus eloa ja oloa tekee, vaikka niin vihjataan. Kuten arvata saattaa, on autollekin olemassa melkoinen liuta vaatimuksia. Jos oma auto ei ole aivan uusinta uutta ja tuoreimmilla varusteilla höystetty, on avainpulma edelleen ratkottava perinteiseen tapaan myös tulevaisuudessa. Arkikäyttöön, mutta milloin? Vielä toistaiseksi ei ole varmuudella tiedossa autonvalmistajaa, joka varustaisi autonsa mobiiliin digiavainvalmiuteen automaattisesti, mutta avaimettomaan käynnistykseen kykenevä auto on varustettavissa myös Boschin esittelemällä järjestelmällä ilman suurempia ponnistuksia tehtaalla, jos tahtoa löytyy. Pelinavausta odoteltaessa voi järjestelmän esittelykuvissa näkyvistä automerkeistä päätellä kiinnostusta olevan ilmassa. Käytännössä uudessa avaimettomassa huolettomuudessa on kyse siitä, että autoon asennettavan järjestelmän avulla auton anturit tunnistavat käyttäjän älypuhelimen digitaalisena avaimena ja lukitus avautuu kuljettajan lähestyessä ajoneuvoaan. Virtuaalinen avain voidaan lähettää pilvipalvelun kautta muihin älypuhelimiin turvallisella, väärinkäytöiltä suojatulla tavalla. Näin myös autojen yhteiskäyttöpalvelujen tarjoajat ja ajoneuvokalustojen hallinnoijat voivat hallinnoida käyttöoikeuksia ja avaimia joustavasti, valmistaja vakuuttaa. Sovellus puhelimeen ja avaimet kotiin Bosch kertoo, että järjestelmä otetaan käyttöön lataamalla sovellus älypuhelimeen ja liittämällä auto siihen. Kokonaisuus toimii valmistajan mukaan sujuvasti kunhan autovalmistajat vain varustavat autot läheisyysantureilla ja järjestelmän tarvitsemalla ohjausyksiköllä. Jälkiasennusmahdollisuudesta Bosch ei puhu mitään. Ohjausyksikkö on järjestelmän hermokeskus, jonka kerrotaan hallinnoivan digitaalista turva-avainta ja varmistavan, että älypuhelin, pilvi ja ajoneuvojärjestelmät kommunikoivat sujuvasti. Kun auto on liitetty järjestelmään, luo sovellus digitaaliseen lukitukseen sopivan turva-avaimen. Perfectly Keyless tunnistaa auton antureiden avulla, kuinka kaukana suojausavaimen sisältävä älypuhelin on. Kun kuljettajan ja ajoneuvon välinen etäisyys on alle kaksi metriä, auton lukitus aukeaa. Heti kun ajoneuvo avautuu, kaikki ennalta määrätyt yksilölliset asetukset, kuten taustapeilin tai istuimen asento, aktivoituvat. Nämä ominaisuudet edellyttävät toki autoltakin tiettyä edistyksellisyyttä toimiakseen. Kun Perfectly Keyless havaitsee, että älypuhelin on ajoneuvossa, moottori käynnistyy tuttuun tapaan start-stop-painiketta painamalla. Kun kuljettaja nousee autosta, sammuttaa moottorin ja siirtyy siitä yli kahden metrin etäisyydelle, auto lukittuu automaattisesti ja järjestelmä lähettää siitä kuittauksen kuljettajan älypuhelimeen. Isoveljen lailla valvominenkin onnistuu Bosch lupaa, että järjestelmää käyttävät autojen omistajat voivat luovuttaa autonsa esimerkiksi perheenjäsenten ja ystävien käyttöön vaivattomasti. Järjestelmä luo tällöin uuden henkilökohtaisen digitaalisen avaimen ja lähettää sen pilvipalvelun kautta vastaanottajan älypuhelimeen. Jokainen avain on ainutlaatuinen, ja kunkin käyttäjän asetuksia voi muokata erikseen. Perfectly Keyless -järjestelmän avulla myös suuremman ajoneuvokaluston hallinta on helppoa. Käyttäjien käyttöoikeuksia voidaan lisätä ja poistaa digitaalisesti, ja niille voi asettaa myös maantieteellisiä ja aikaan liittyviä rajoituksia. Entä jos hukkaa puhelimensa? Jos älypuhelin, johon sovellus on asennettu, katoaa, digitaalinen avain voidaan poistaa käytöstä verkossa. Tämä estää sekä valtuutettujen henkilöiden että kolmansien osapuolten pääsyn ajoneuvoon. Katoamisen jälkeen uusi älypuhelin voidaan yhdistää ajoneuvoon ainutlaatuisen turvakoodin avulla koska tahansa. Sillä välin perinteinen ajoneuvoavain toimii tavalliseen tapaan.Myös muut kehittävät avaimettomia järjestelmiäBosch ei suinkaan ole yksin liikkeellä avaimettomien järjestelmien kanssa. Nykyiset avaimettomat järjestelmät perustuvat edelleen jonkilaiseen fyysiseen avaimeen, jonka tulee olla kuljettajan matkassa, jotta siru toimisi. Tästä tilanteesta Bosch haluaa eroon ensimmäisenä.Suosiotaan kasvattavat autonjakopalvelut hyödyntävät nyt ensimmäisiä sovelluspohjaisia digitaalisia käyttöjärjestelmiä avainten hallinnan helpottamiseksi. Näissä sovelluksissa kuljettajien tulee pyytää pääsyä ajoneuvoon älypuhelimellaan.Perfectly Keyless -järjestelmässä erillistä avainta, sirukorttia tai älypuhelimen käyttöä ei tarvita – riittää, että älypuhelin on taskussa. Jää nähtäväksi, riittääkö tämä myyntivaltiksi. Boschin mukaan järjestelmä tukee kaikkia yleisiä käyttöjärjestelmiä käyttäviä laitteita, joten puhelimenvaihtoon ei tule olemaan välitöntä tarvetta tämän uutuuden myötä.Lähde ja kuvitus: BoschMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan