4.9.2017 Ajoneuvot Bosch lupaa pelastaa avaimensa hukkaavan – älypuhelimesta autonavain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuuden moniottelija Bosch vakuuttaa Perfectly Keyless -sovelluksensa avaavan ja käynnistävän auton sekä lukitsevan sen uudelleen ilman erillistä avainta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hajamielisen ja huolimattoman murheenpäivät ovat pian ohi, jos Boschiin on luottaminen. Muun muassa autoteollisuudessa kunnostautunut laite- ja osaaalmistaja lupaa Perfectly Keyless -sovelluskokonaisuutensa muuntavan tavallisen älypuhelimen autonavaimeksi. Sen jälkeen autonavaimien etsiskely on historiaa, ainakin jos osaa pitää puhelimestaan parempaa huolta kuin varsinaisista avaimista. – Perfectly Keyless -toiminto on erinomainen esimerkki siitä, miten verkottuminen vähentää stressiä liikenteessä, visioi Bosch Automotive Electronics -toimialan johtaja Harald Kröger. Stressata voi monesta asiasta, joten aivan autuaaksi tuskin tämäkään uutuus eloa ja oloa tekee, vaikka niin vihjataan. Kuten arvata saattaa, on autollekin olemassa melkoinen liuta vaatimuksia. Jos oma auto ei ole aivan uusinta uutta ja tuoreimmilla varusteilla höystetty, on avainpulma edelleen ratkottava perinteiseen tapaan myös tulevaisuudessa. Arkikäyttöön, mutta milloin? Vielä toistaiseksi ei ole varmuudella tiedossa autonvalmistajaa, joka varustaisi autonsa mobiiliin digiavainvalmiuteen automaattisesti, mutta avaimettomaan käynnistykseen kykenevä auto on varustettavissa myös Boschin esittelemällä järjestelmällä ilman suurempia ponnistuksia tehtaalla, jos tahtoa löytyy. Pelinavausta odoteltaessa voi järjestelmän esittelykuvissa näkyvistä automerkeistä päätellä kiinnostusta olevan ilmassa. Käytännössä uudessa avaimettomassa huolettomuudessa on kyse siitä, että autoon asennettavan järjestelmän avulla auton anturit tunnistavat käyttäjän älypuhelimen digitaalisena avaimena ja lukitus avautuu kuljettajan lähestyessä ajoneuvoaan. Virtuaalinen avain voidaan lähettää pilvipalvelun kautta muihin älypuhelimiin turvallisella, väärinkäytöiltä suojatulla tavalla. Näin myös autojen yhteiskäyttöpalvelujen tarjoajat ja ajoneuvokalustojen hallinnoijat voivat hallinnoida käyttöoikeuksia ja avaimia joustavasti, valmistaja vakuuttaa. Sovellus puhelimeen ja avaimet kotiin Bosch kertoo, että järjestelmä otetaan käyttöön lataamalla sovellus älypuhelimeen ja liittämällä auto siihen. Kokonaisuus toimii valmistajan mukaan sujuvasti kunhan autovalmistajat vain varustavat autot läheisyysantureilla ja järjestelmän tarvitsemalla ohjausyksiköllä. Jälkiasennusmahdollisuudesta Bosch ei puhu mitään. Ohjausyksikkö on järjestelmän hermokeskus, jonka kerrotaan hallinnoivan digitaalista turva-avainta ja varmistavan, että älypuhelin, pilvi ja ajoneuvojärjestelmät kommunikoivat sujuvasti. Kun auto on liitetty järjestelmään, luo sovellus digitaaliseen lukitukseen sopivan turva-avaimen. Perfectly Keyless tunnistaa auton antureiden avulla, kuinka kaukana suojausavaimen sisältävä älypuhelin on. Kun kuljettajan ja ajoneuvon välinen etäisyys on alle kaksi metriä, auton lukitus aukeaa. Heti kun ajoneuvo avautuu, kaikki ennalta määrätyt yksilölliset asetukset, kuten taustapeilin tai istuimen asento, aktivoituvat. Nämä ominaisuudet edellyttävät toki autoltakin tiettyä edistyksellisyyttä toimiakseen. Kun Perfectly Keyless havaitsee, että älypuhelin on ajoneuvossa, moottori käynnistyy tuttuun tapaan start-stop-painiketta painamalla. Kun kuljettaja nousee autosta, sammuttaa moottorin ja siirtyy siitä yli kahden metrin etäisyydelle, auto lukittuu automaattisesti ja järjestelmä lähettää siitä kuittauksen kuljettajan älypuhelimeen. Isoveljen lailla valvominenkin onnistuu Bosch lupaa, että järjestelmää käyttävät autojen omistajat voivat luovuttaa autonsa esimerkiksi perheenjäsenten ja ystävien käyttöön vaivattomasti. Järjestelmä luo tällöin uuden henkilökohtaisen digitaalisen avaimen ja lähettää sen pilvipalvelun kautta vastaanottajan älypuhelimeen. Jokainen avain on ainutlaatuinen, ja kunkin käyttäjän asetuksia voi muokata erikseen. Perfectly Keyless -järjestelmän avulla myös suuremman ajoneuvokaluston hallinta on helppoa. Käyttäjien käyttöoikeuksia voidaan lisätä ja poistaa digitaalisesti, ja niille voi asettaa myös maantieteellisiä ja aikaan liittyviä rajoituksia. Entä jos hukkaa puhelimensa? Jos älypuhelin, johon sovellus on asennettu, katoaa, digitaalinen avain voidaan poistaa käytöstä verkossa. Tämä estää sekä valtuutettujen henkilöiden että kolmansien osapuolten pääsyn ajoneuvoon. Katoamisen jälkeen uusi älypuhelin voidaan yhdistää ajoneuvoon ainutlaatuisen turvakoodin avulla koska tahansa. Sillä välin perinteinen ajoneuvoavain toimii tavalliseen tapaan.Myös muut kehittävät avaimettomia järjestelmiäBosch ei suinkaan ole yksin liikkeellä avaimettomien järjestelmien kanssa. Nykyiset avaimettomat järjestelmät perustuvat edelleen jonkilaiseen fyysiseen avaimeen, jonka tulee olla kuljettajan matkassa, jotta siru toimisi. Tästä tilanteesta Bosch haluaa eroon ensimmäisenä.Suosiotaan kasvattavat autonjakopalvelut hyödyntävät nyt ensimmäisiä sovelluspohjaisia digitaalisia käyttöjärjestelmiä avainten hallinnan helpottamiseksi. Näissä sovelluksissa kuljettajien tulee pyytää pääsyä ajoneuvoon älypuhelimellaan.Perfectly Keyless -järjestelmässä erillistä avainta, sirukorttia tai älypuhelimen käyttöä ei tarvita – riittää, että älypuhelin on taskussa. Jää nähtäväksi, riittääkö tämä myyntivaltiksi. Boschin mukaan järjestelmä tukee kaikkia yleisiä käyttöjärjestelmiä käyttäviä laitteita, joten puhelimenvaihtoon ei tule olemaan välitöntä tarvetta tämän uutuuden myötä.Lähde ja kuvitus: BoschMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa