19.8.2018 Ajoneuvot Citroën-pomo Meyer tulevasta: ”Haastamme edelleen muotosääntöjä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin viime vuosien uudelleenkeksiminen sen kuin jatkuu. Luvassa on lisää mukavuutta, lisää omaleimaista tyyliä ja lisää malleja. Vuonna 2014 Citroënin historiassa tapahtui verrattain paljon. DS-tuotevalikoima lohkaistiin omaksi merkikseen tavoittelemaan tyyliä ja luksusta. Samalla klassisen ranskalaismerkin kippariksi astui Linda Jackson, joka määritteli nopeasti reseptin Citroënin tuleville vuosille.Suunnitelmassa on myös pysytty, joten merkin tulevien tuotteiden johtaja Richard Meyer myhäileekin tyytyväisenä Automotive Newsin haastattelussa. Merkkien erottaminen pakotti pohtimaan Citroënin roolia markkinoilla ja PSA-konsernissa, mutta uusi paikka on löytynyt omalaatuisen tyylin ja mukavuuspainotuksen myötä.Nyt tavoitteena on 1,6 miljoonaa myytyä autoa vuonna 2020 – joskin myyntilukemien ohessa myös asiakastyytyväisyys on tärkeä mittari. – Haluamme olla yksi kärkikolmikosta mitä tulee suositeltuihin merkkeihin, Meyer linjaa. Asiakastyytyväisyyden suhteen aseina on asiakkuuden jokaisen vaiheen suunnittelu tuotteista palveluihin, huoltoihin ja käsikirjoituksen luominen erilaisiin tilanteisiin.Asiakastyytyväisyys vaatii tietysti asiakkaiden tarpeiden täyttämistä, joten ranskalaisen tyylin pitäisi vedota nyt 92 eri maan myyntialueilla. Osittain kyse on perusmarkkinoinnista: vahva brändi ja yhtenäinen tuotevalikoima auttavat viemään viestiä eteenpäin. Toisaalta Meyer havainnollistaa, että asiakkaat odottavat erilaisia asioita: C3 Aircross on Kiinassa C4 Aircross, sillä muuten samanlaisen auton akseliväliä on venytetty paikallisten odotusten mukaisesti. Vastaavasti Brasiliassa ja sen naapurimaissa ollaan todella herkkiä auton äänille, joten ääni- ja värinäeristykseen täytyy kiinnittää huomiota jo auton kehitysvaiheessa.Mainiosti menestynyt Citroën C3 on pinnan alla vanhemman polven auto kuin uudemmat CMP-pohjalevyn mallit. Meyer kuitenkin muistuttaa, että asiakkaita ei kiinnosta pohjalevy, vaan huomio on tyylissä ja muotoilussa, mukavuudessa ja verkottumisessa. CMP-pohjalevy tuo tullesaan kuitenkin mahdollisuuden hyödyntää erilaisia energiaratkaisuja, joten 2020 sen mukana nähdään seuraavan sukupolven sähkövoimalinja. Toisaalta kehitystyö jatkuu autonomisten tekniikoiden parissa, sopiihan sekin hyvin mukavuuspainotteisen auton linjaan.Citroënin mallisto tulee koostumaan kahdeksasta erilaisesta silhuetista, eli korimallista. Meyerin mukaan tämä rajoittaa sitä, mihin kaikkialle ranskalaismerkki voi lähteä mukaan, mutta toisaalta määrä on tarpeeksi tärkeimpien segmenttien kattamiseksi. Tavoittena on lopulta saada asiakkaita myös kompaktien autojen B- ja C-segmenttien ulkopuolelta. Meyerin mukaan avain on kuitenkin tarjota näissä autosegmenteissä citroënmaisia ratkaisuja.Tulevien tuotteiden suunnittelijana Meyer tähyää jo tulevaan. Nyt mallistossa nähtäviä muotoilu- ja tyyliseikkoja kehitetään edelleen, mutta esimerkiksi hiljattain uudelleenkeksittyä mukavuuspainotteisuutta ei voida missään tapauksessa heittää romukoppaan.Citroën CXperience -konsepti vihjaili miltä merkin iso sedan, tai siis CX, voisi näyttää näinä aikoina.– [10 vuoden päästä] luulen että Citroën edelleen haastaa sääntöjä, mitä tulee muotoiluun ja mukavuudessa olemme puolestaan mittapuu. Mallit eivät ole enää samoja. Voimalinjoissa nähdään erilaisia yhdistelmiä, sillä olemme kansainvälinen merkki, mutta uuden energian autoja ei oteta käyttöön samassa tahdissa [kaikkialla], Meyer linjaa. https://youtube.com/watch?v=WvCuM3FNcWQ Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen, CitroënMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Ranskalainen juoni: Citroën vihjailee raikkaasta uudesta sedanista Tiedätkö mistä Citroën sai erikoisen nimensä? Futuristiset matkapahoinvointilasit: Seetroën – tietysti Citroënilta Koeajo: ota rennosti – Citroën C4 Cactus Citroënin klassikkohuutokauppa – tulossa kevätmuuttaja myös Suomeen! Käytetyt erikoisuudet – Citroën BX Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa