21.5.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën BX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën BX on ensi viikonloppuna juhlinnan keskipiste Suomessa. Sillä on myös löyhä yhteys Lamborghini Miuraan ja hieman vahvempi Volvo Tundraan. Tulevana lauantaina 26.5. Mustialan Kartanolla Tammelassa järjestetään Ranskalainen Visiitti, joka on ranskalaisten ajoneuvojen kokoontuminen. Citroën BX tuli Suomeen 35 vuotta sitten, joka tekee tilaisuudesta erityisen - etenkin kun mallille omistettu tapahtuma BX-Parque järjestetään tänä vuonna samassa yhteydessä. Citroën BX esiteltiin Pariisissa vuonna 1982, mutta Suomeen uutuusmalli saapui siis vasta seuraavan vuoden puolella. Ostajista BX kilpaili esimerkiksi Ford Sierran, Mitsubishi Galantin, Opel Asconan sekä Toyota Camryn kanssa. Citroënille BX oli pitkään kaivattu onnistuminen sekä vertailumenestyksen että myyntilukemien osalta. Citroën BX tuli Suomeen jo 35 vuotta sitten, mutta kuvissa on myöhempi farmarikorinen yksilö. Näin hienolta BX näytti uutena. Bexin muodot tilattiin Bertonelta Italiasta, jossa muun muassa Lamborghini Miuran piirtänyt Marcello Gandini kaivoi laatikostaan Reliant FW11 –prototyypin ja Volvo Tundra -muotoilututkielman piirrokset. Näiden pohjalta syntynyt ehdotelma päätyi Citroënin muotoiluosaston kautta erittäin pienin muutoksin tuotantoon. Valmistuksen aikana muotoilua kuitenkin pehmennettiin hieman ja esimerkiksi vilkkujen korkeus tuplaantui tavanomaisemmaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Citroën BX Citroën tahtoi valmistaa kevyen auton. Puskureiden lisäksi esimerkiksi moottoritilan kansi oli tehty lujitemuovista. Myös ilmanvastus oli aikanaan erinomainen, jota kiilamainen perusmuoto osaltaan selittää. Samoja piirteitä havaitsee ilmanvastukseltaan pienissä autoissa vielä tänäkin päivänä. Citroën BX tarjoaa loistavat käyttöominaisuudet, joista saattaa saada eniten irti juuri dieselmoottorilla ja farmarikorilla. Pitkä akseliväli ja ulkomittoihin verrattuna suuret sisätilat olivat Citroënin ylpeydenaihe tuohon aikaan. Näiden lisäksi kehuja keräsi aikanaan myös hyvä ohjaus ja erinomainen ajettavuus. Matkustusmukavuudesta vastasi merkille tyypilliseen tapaan kaasunestejousitus. Kaasunestejousituksen vahvuuksiin kuuluu mukavuuden lisäksi kuormansietokyky. Auto pitää maavaran vakiona kuormasta riippumatta, säilyttäen ajo-ominaisuudet huomattavasti rautajousilla varustettua autoa paremmin. Kuljettaja saa itse valita tämän mainitun maavaran. Konehuoneesta löytyy turbodieselmoottorin lisäksi muun muassa vihreät jousipallot ja hydraulinestesäiliö, joista tunnistaa kaasunestejousitetun auton. BX tarjoaa neljä asentoa jousituksen korkeudelle, joista kaksi keskimmäisintä on tarkoitettu tavalliseen ajamiseen. Näistä alempi asento on normaali asetus ja hieman korkeampi on tarkoitettu suurempaa maavaraa vaativiin kohteisiin. Alin asento on tarkoitettu oikeastaan vain paineiden poistamiseen ja ylimmässä asennossa autoa voi ajaa hitaasti, mutta ulosjouston puuttuminen tekee kokemuksesta epämukavan. Pienenä sivuhuomautuksena voidaan todeta, että bexin jarrupolkimen tuntuma poikkeaa tavallisesta autosta. Kaasunestejousituksen toiminnalle välttämätön hydraulipumppu luo hydraulipaineen, jota hyödynnetään samalla myös auton pysäyttämiseen. Siksi jarrupolkimella ei tarvitse luoda painetta, vaan ainoastaan päästää sitä jarrupiiriin. Sisätiloista löytyy runsaasti mustaa muovia ja verhoilu on harmaanpuhuva. Citroën BX Break TRD Turbodiesel Myynnistä löysimme Citroën BX Break TRD Turbodieselin. Pitkällä nimellä saa myös paljon tilaa, sillä muutenkin hyvillä tiloilla varustettu punainen yksilö on rekisteröity pakettiautoksi. Sisätilat lähentelevät harmaan ja mustan sävyjä. Tämän kuvan perusteella myynnissä olevan yksilön ovien alareunat eivät ole ruosteessa. Näiden lisäksi BX:n osalta on hyvä tarkistaa ainakin takaoven kynnyksen sekä taka-akselin ympäristöt. Kyseessä on vuonna 1987 tehdyn sisustapäivityksen jälkeinen BX, jossa on jo suuresti uudistuksia alkupään malleihin verrattuna. Vuonna 1988 käyttöönotettu yksilö on varustettu, silloin juuri esitellyllä, 1,76-litraisella turbodieselmoottorilla. Turboahdin ei suinkaan ollut itsestäänselvyys tuohon aikaan dieselmoottorin yhteydessä. Ahtimen avulla moottorista saatiin irti 66 kilowattia ja 180 newtonmetriä. Nämä olivat 80-luvulla perheautolle mukavia lukemia ja liikuttivat vain hieman yli tonnin painoista bexiä mukavalla tavalla. Uudella turbodieselillä varustettu Citroën BX keräsi autotoimittajilta lisäkehuja vanhojen päälle. Maalipinta kaipaisi pientä ehostusta, jotta tämä BX kohoaisi potentiaalinsa huipulle. Kilometrejä myynnissä olevalle yksilölle on jo kertynyt runsaasti, eli noin 380 000 kappaletta. Paljon lienee siis jo huollettu ja korjattu asioita. Ruosteiden suhteen kori näyttää kuvien perusteella terveeltä, mutta maalipinta kaipaisi ehdottomasti pientä ehostusta. Nopeasti kaupoille säntäävä ehtii vielä ajamaan omalla bexillä tämän kesän merkittävimpään Suomessa järjestettävään ranskalaisten ajoneuvojen kokoontumisajoon. Myynnissä oleva yksilö tulee tosin muistaa ottaa liikennekäyttöön ennen sitä, sillä kirjoitushetkellä se on Trafin mukaan poistettuna liikennekäytöstä. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Citroën Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Ajoneuvot Se oli sitten siinä – tämä XC90 on kaikkien aikojen viimeinen diesel-Volvo 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf – kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta