6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaihtelevuus ja monipuolisuus tekevät Classic Motorshow’n harrasteparkista kokonaan oman ohjelmanumeronsa. Koostimme tähän juttuun satunnaisia poimintoja pysäköintipaikalta. Lahdessa 3.–4.5.2025 järjestetyssä Classic Motorshow -tapahtumassa riitti jälleen kerran ihmeteltävää, niin Lahden Urheilu- ja Messukeskuksen rakennuksen sisäpuolella kuin sitä ympäröivillä pysäköintialueillakin.Harrasteparkki on perinteinen osa Classic Motorshow’ta. Tapahtumapaikan lähimmät parkkialueet on varattu vähintään 30-vuotiaille ajoneuvoille ja niitä voi kiertää ihastelemassa omaan tahtiin, vaikkei koko lippua tapahtumaan olisikaan hankittuna.Harrasteparkkiin mahtuu myös "epäsuosittujen mielipiteiden" edustajat. Hyvänä esimerkkinä mustia rekisterikilpiä rokkaava E34-sukupolven BMW.Ainakin lauantaina nämä parkit täyttyivät lähes heti tapahtuman alkamisen jälkeen. Harrasteparkin parhaita puolia on kuitenkin sen vaihtuvuus – autoja lähtee ja saapuu jatkuvalla syötöllä, joten ulkona saisi varmastikin vietettyä useammankin tunnin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvatko nämä jo 30-vuotiaita?Keskustelunaihetta kanssakäppäilijöiden kanssa saa viimeistään, kun alkaa nähdä harrasteparkissa autoja, joiden ikää pitää oikein jäädä pohtimaan hetkeksi. "Täyttävätköhän nämä oikeasti 30 vuoden ikärajan?"Tällä kertaa tällaisiin löytöihin kuului muun muassa ensimmäisen sukupolven Škoda Fabia RS. Pikainen laskenta osoitti, ettei kyseessä vielä tosiaan edes ole 30 vuotias auto. Tai ei oikeastaan edes aivan 20-vuotias. Tämän ei annettu kuitenkaan vetää naamaa ruttuun, ulkonäkö korisarjoineen, teippauksineen ja etusumuvalojen energiajuomatarroineen hymyilytti sen verran, että auto oli oikeastaan ihan iloista nähdä harrasteparkissa. Yleensäkin diesel-moottorisia kuumia viistoperiä tapaa aivan liian vähän.Aivan ei ikäraja täyttynyt toisellakaan harrasteparkin tšekkiautolla, joka oli niin ikään siitä huolimatta kaunista katseltavaa. Vuoden 2000 Škoda Felicia Pickup oli osallistunut näemmä myös Omistajien helmi -kilpailuun. Onneksi auto oli nähtävissä edes harrasteparkissa, vaikka kilpailusta ei finaaliin päätynytkään!Kolmas nuorekkaana silmiin pistänyt auto oli Toyota Carina E, joka tosin oli parkkeerattu aivan oikeutetusti muiden konkareiden joukkoon, sillä autolla oli ikää jo 31 vuotta!Pääovien lähettyviltä löytyi myös pikaisesti silmäiltynä upeakuntoinen Mitsubishi Galant. Erityisen hienoa auton säilymisestä hyvässä kunnossa tekee se, ettei kyseessä ole jo aikaa sitten arvoaan nostanut nelivetomalli, vaan ihan tavallinen etuvetoinen perheauto. Suurin piirtein samaan ikäluokkaan meni vielä kolmas varsin tuoreehko japanilaisauto, Mitsubishin lähelle parkkeerattu Lexus LS 400Riittävästi variaatioitaClassic Motorshow’n harrasteparkki on se paikka, johon kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan myös vähemmän autoihin perehtyneet ystävät. Parkkialueella on suvassa solussa keskenään erilaisia harrasteautoja viimeisen päälle kiiltäviksi viimeistellyistä 1950-luvun klassikoista hieman rustiikkisempiin ja tuoreempiin yksilöihin. Vanhempien ja hienokuntoisempien autojen joukkoon voidaan ehdottomasti laskea silmiinpistävä Renault 8 Gordini ikonisessa sinisessä värityksessä valkoisine raitoineen.Vierekkäin parkkeeratut Cadillac Coupe De Ville, Opel Kadett C ja Pontiac Firebird tuntuivat keräävän myös varsin tiiviitä tuijotuksia harrasteporukoilta.Milloin viimeksi muuten olet nähnyt siistikuntoisina 1970-luvun Toyota Crownin tai Opel Kadett E GSi:n? Rustiikkista puolta ehkä kaikkein parhaiten edusti hienosti patinoitunut Citroën BX Van, jossa yhdistyy Esson baarin huhupuheiden mukaan Marcello Gandinin ja erään suomalaismuotoilijan kädenjälki. Patinaa oli havaittavissa myös eräässä harrasteparkin Citroën Visassa, ainakin ehkä harrasteparkin hienoimpien vanteiden muodossa.Harrasteparkista löytyy viikonlopun aikana varmasti jokaiselle autointoilijalle jotain mielenkiintoista nähtävää, ja tähän juttuun mahtui ainoastaan kourallinen esimerkkejä siitä. Mikäli aikataulu antaa periksi, kannattaa Classic Motorshow’ssa vieraillessa kiertää pysäköintialueet läpi useampaankin otteeseen! Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 16.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: Auto 25 & Mobility -tapahtuman päätöspäivä – kohokohtana Mercedes-Benzin huutokauppa! 15.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: iltapesun kautta nukkumaan 23.2.2025 Autonäyttely Autoklassikoita kaikkien makuun – tätä tarjosi Retromobile 2025 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa