6.5.2025

Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn

Kuva Eetu Kokkonen
Classic Motorshow harrasteparkki

Vaihtelevuus ja monipuolisuus tekevät Classic Motorshow’n harrasteparkista kokonaan oman ohjelmanumeronsa. Koostimme tähän juttuun satunnaisia poimintoja pysäköintipaikalta.

Lahdessa 3.–4.5.2025 järjestetyssä Classic Motorshow -tapahtumassa riitti jälleen kerran ihmeteltävää, niin Lahden Urheilu- ja Messukeskuksen rakennuksen sisäpuolella kuin sitä ympäröivillä pysäköintialueillakin.

Harrasteparkki on perinteinen osa Classic Motorshow’ta. Tapahtumapaikan lähimmät parkkialueet on varattu vähintään 30-vuotiaille ajoneuvoille ja niitä voi kiertää ihastelemassa omaan tahtiin, vaikkei koko lippua tapahtumaan olisikaan hankittuna.

Classic Motorshow harrasteparkki
Harrasteparkkiin mahtuu myös "epäsuosittujen mielipiteiden" edustajat. Hyvänä esimerkkinä mustia rekisterikilpiä rokkaava E34-sukupolven BMW.

Ainakin lauantaina nämä parkit täyttyivät lähes heti tapahtuman alkamisen jälkeen. Harrasteparkin parhaita puolia on kuitenkin sen vaihtuvuus – autoja lähtee ja saapuu jatkuvalla syötöllä, joten ulkona saisi varmastikin vietettyä useammankin tunnin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ovatko nämä jo 30-vuotiaita?

Keskustelunaihetta kanssakäppäilijöiden kanssa saa viimeistään, kun alkaa nähdä harrasteparkissa autoja, joiden ikää pitää oikein jäädä pohtimaan hetkeksi. "Täyttävätköhän nämä oikeasti 30 vuoden ikärajan?"

Classic Motorshow harrasteparkki

Tällä kertaa tällaisiin löytöihin kuului muun muassa ensimmäisen sukupolven Škoda Fabia RS. Pikainen laskenta osoitti, ettei kyseessä vielä tosiaan edes ole 30 vuotias auto. Tai ei oikeastaan edes aivan 20-vuotias. Tämän ei annettu kuitenkaan vetää naamaa ruttuun, ulkonäkö korisarjoineen, teippauksineen ja etusumuvalojen energiajuomatarroineen hymyilytti sen verran, että auto oli oikeastaan ihan iloista nähdä harrasteparkissa. Yleensäkin diesel-moottorisia kuumia viistoperiä tapaa aivan liian vähän.

Classic Motorshow harrasteparkki

Aivan ei ikäraja täyttynyt toisellakaan harrasteparkin tšekkiautolla, joka oli niin ikään siitä huolimatta kaunista katseltavaa. Vuoden 2000 Škoda Felicia Pickup oli osallistunut näemmä myös Omistajien helmi -kilpailuun. Onneksi auto oli nähtävissä edes harrasteparkissa, vaikka kilpailusta ei finaaliin päätynytkään!

Classic Motorshow harrasteparkki

Kolmas nuorekkaana silmiin pistänyt auto oli Toyota Carina E, joka tosin oli parkkeerattu aivan oikeutetusti muiden konkareiden joukkoon, sillä autolla oli ikää jo 31 vuotta!

Pääovien lähettyviltä löytyi myös pikaisesti silmäiltynä upeakuntoinen Mitsubishi Galant. Erityisen hienoa auton säilymisestä hyvässä kunnossa tekee se, ettei kyseessä ole jo aikaa sitten arvoaan nostanut nelivetomalli, vaan ihan tavallinen etuvetoinen perheauto.

Suurin piirtein samaan ikäluokkaan meni vielä kolmas varsin tuoreehko japanilaisauto, Mitsubishin lähelle parkkeerattu Lexus LS 400

Riittävästi variaatioita

Classic Motorshow’n harrasteparkki on se paikka, johon kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan myös vähemmän autoihin perehtyneet ystävät. Parkkialueella on suvassa solussa keskenään erilaisia harrasteautoja viimeisen päälle kiiltäviksi viimeistellyistä 1950-luvun klassikoista hieman rustiikkisempiin ja tuoreempiin yksilöihin.

Vanhempien ja hienokuntoisempien autojen joukkoon voidaan ehdottomasti laskea silmiinpistävä Renault 8 Gordini ikonisessa sinisessä värityksessä valkoisine raitoineen.

Vierekkäin parkkeeratut Cadillac Coupe De Ville, Opel Kadett C ja Pontiac Firebird tuntuivat keräävän myös varsin tiiviitä tuijotuksia harrasteporukoilta.

Milloin viimeksi muuten olet nähnyt siistikuntoisina 1970-luvun Toyota Crownin tai Opel Kadett E GSi:n?

Rustiikkista puolta ehkä kaikkein parhaiten edusti hienosti patinoitunut Citroën BX Van, jossa yhdistyy Esson baarin huhupuheiden mukaan Marcello Gandinin ja erään suomalaismuotoilijan kädenjälki. Patinaa oli havaittavissa myös eräässä harrasteparkin Citroën Visassa, ainakin ehkä harrasteparkin hienoimpien vanteiden muodossa.

Harrasteparkista löytyy viikonlopun aikana varmasti jokaiselle autointoilijalle jotain mielenkiintoista nähtävää, ja tähän juttuun mahtui ainoastaan kourallinen esimerkkejä siitä. Mikäli aikataulu antaa periksi, kannattaa Classic Motorshow’ssa vieraillessa kiertää pysäköintialueet läpi useampaankin otteeseen!

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat