8.5.2025

Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto

Kuva Aake Kinnunen
Saab-Lancia 600 Classic Motorshow Lahti

Kaksi merkkiä, yksi mallinimi ja paljon aikansa autobisneksestä kertova ruskea pystyperä.

Classic Motorshow 2025:n Piazza Italiana kokosi yhteen koko joukon upeita italialaisautoja – ja yhden Saabin. Hetkinen?

Saab-Lancia 600 on helposti unohdettu osa Lancia Deltan historiankirjoitusta. Resurssipulan kourissa ollut Saab totesi tarvitsevansa uuden pienen henkilöauton mallistoon samoihin aikoihin, kun Lancia suunnitteli Fiat Ritmosta ponnistavaa Deltaa. Syntyi ajatus tehdä yhteistyötä suunnitteluvaiheesta alkaen. Aikeita ei haitannut myöskään melko yhtenäinen myyntiverkosto Pohjoismaissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kun Wallenbergit tapasivat Agnellit

Saabin ja italialaisten tunnetumpi yhteistyö koskee Tipo 4 -pohjalevyä, johon tehtiin Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema sekä Saab 9000. Tätä ennen oli kuitenkin yhteistyö Lancia Deltan ja Saab-Lancia 600:n kesken. Muiden Deltojen kanssa Chivasson tehtaalla rakennettu Saab Lancia 600 eroaa ulkoisesti melko vähän perusmallista, joten Giorgetto Giugiaron linjat on pidetty ennallaan.

Vain 1,5-litraisella moottorilla (63 kW/85 hv) ja viisivaihteisella manuaalilla tarjottu Saab-versio sai kuitenkin tietyjä saabismeja designiinsa. Lämmityslaite oli omaa tekoa, lisävaloille oli asennusvalmius, valonpesimet ja istuinlämmitys kuuluivat asiaan ja väitettiinpä Saabin parantaneen myös auton ruosteenestoakin. Ruoste kuitenkin koitui auton akilleen kantapääksi ja tarkoitti, että vain Pohjoismaissa myyty Saab-Lancia 600 vietti vain lyhyen palvelusuran Ruotsin poliisin käytössä.

Saab-Lancia 600 Classic Motorshow Lahti

Jos ergonomiaan suhtauduttiin lievästi varauksella mittariston ja käyttökytkinten sijoittelusta johtuen, keräsivät istuinergonomia (edessä), äänieristys ja ajettavuus kiitosta. Erityisesti Ritmosta jatkojalostetun moottorin vääntöominaisuuksia kehuttiin vuolaasti. Moottoriin oli laitettu ruotsalaisia päästörajoja varten ilmapumppu imupuolelle sekä EGR-takaisinkierrätys.

Lancia Delta ja Saab-Lancia 600 voittivat kuitenkin Vuoden Auto -tittelin vuonna 1980, mikä otettiin innolla vastaan suomalaisissa autolehdissä, ovathan ruotsalaiset autot parasta mahdollista kotimaisten automerkkien puuttuessa.

100 000 kilometriä

Näyttelyssä nähty auto oli tietolomakkeen mukaan neljännellä omistajalla ja autolla oli ajettu "reilu 100 000 km". Jani Kivirannan talliin kuuluva ruskea GLE on vuodelta 1981, mihin nähden auto on upeassa kunnossa sisustaa myöten.

Saab-Lancia 600 Classic Motorshow Lahti

Lancian logot keulassa ja ohjauspyörässä, Saab-Lancian logo takakontissa. Ruskea sisusta on selvästi italialaisesta kynästä, sillä paikoin hienostuneet suorat linjat ja siellä täällä käytetty turkoosi korosteväri ovat saapasmaan muotikirjasta 1970-luvulta.

Olisiko Saab-Lancia 600 voinut löytää enemmän menestystä pienellä lisäpanostuksella ja jos autossa olisi nähty myöhemmin Deltan neliveto? Ainakin nykyisin kompakti perheauto nelivedolla olisi kuuma sana.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat