3.9.2020

Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot

Saab-Lancia 600

Saabin ja Lancian yhteistyön piti jalostaa rallimainettakin myöhemmin kerännyt Delta pohjolan teille. Toisin kävi.

Kiitokset Saabille ja Lancialle: tämän viikkoinen auto on kuin suoraan Nimi muutettu -juttusarjan käsikirjoituksesta. Päähenkilönä on automalli, joka Saabiin myymälöissä kantoi eriskummallista numerotunnusta 600, mutta muu maailma tunsi sen paljon paremmin Deltana.

Saab-Lancia 600 oli sivujuoni paljon kuulummassa Tipo 4 -projektissa, jonka lopputuloksena syntyi Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema ja Saab 9000.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteistyötä säästösyistä

Saab-Lancia 600:n kohdalla kyse ei ollut yhteistyöprojektista, vaan puhtaasta lainaamisesta. Saab kaipasi seuraajaa 96-mallille, mutta yhtiön omat resurssit eivät riittäneet kompaktin perheauton kehittämiseen. Sellainen siis päätettiin lainata suhteilla Italiasta.  Perustaksi valikoitui uusi vuonna 1979 esitelty Lancia Delta, jonka moottorivalikoimasta Saabiin sopivaksi katsottiin 1,5-litrainen 85-hevosvoimainen viisivaihteisen manuaalin kera.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että 1970-luvun lopussa Saab myös harkitsi, tai ainakin neuvotteli, 600-mallin valmistamisesta itsekin. Jos näin olisi tapahtunut, olisi valmistuspaikaksi hyvinkin voinut valikoitua Uudenkaupungin autotehdas.

Pohjoismaihin muokattu

Auton esittelyn yhteydessä Saabin panosta kehityksessä korostettiin: erityisesti lämmityslaitteen suunnittelussa oli hyödynnetty ruotsalaisosaamista. Pohjoismaihin vietävien yksilöiden ruostesuojauksenkin kerrottiin olevan jotain aivan muuta, kun italian kotimarkkinoilla. Kovin suuria muita muutoksia autoon ei tehty.

Italialaisautojen tapaan myös 600 sai paljon kehuja ajettavuudestaan, ja tilankäyttöäkin kehuttiin. Ei sikäli ihme, sillä olihan auton piirtänyt muun muassa ensimmäisestä Golfista ja Fiat Pandasta tuttu Giugiaro. Eikä Deltan mainetekoja nyt tarvitse listata: tavallisesta arkiautosta kasvatetut vauhtiversiot, erityisesti HF Integralet evoluutioversioineen, ovat historian menestyksekkäimpien ralliautojen listalla korkealla.

Ruoste vei

Mutta kolean pohjolan arkeen moiset meriitit eivät tuoneet lohdutusta: Saab-Lancia 600 sai moitteita laadusta, ja korroosiosta tuli suuri ongelma.

Menestystä vain ei tullut: Saab-Lancia 600:n tuotantomäärä jäi 6 419 kappaleeseen. Wikipedian mukaan tästä vain puolentoistasataa on selvinnyt.

Lue lisää Nimi muutettu -juttusarjan autoista täältä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Wikipedia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat