2.10.2018 Ajoneuvot Continental MK II vm. 1957 – Rolls-Roycen tappaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Continental MKII suunniteltiin aikanaan maailman hienoimmaksi autoksi. Jenkeissä se maksoi enemmän kuin Rolls-Royce. Matti Äyräväisen mielestä se on vasta lähtökohta hienon auton rakentamiselle. Teknisesti onnistunut mutta kaupallisesti täysin epäonnistunut Rolls-Roycen tappaja. Näin voidaan perusteellisesti määritellä Ford Motor Companyn Continental-osaston luoma ”maailman hienoin auto”.Tasan 63 vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä esiteltyä todella kallista Continental MKII -mallia valmistettiin ensimmäisenä tuotantovuotena (1956) vain 2 550 kappaletta ja seuraavana vuonna vaatimattomat 446 kappaletta.Ford päätti tämän jälkeen haudata koko mallin ja korvata sen uusilla tavanomaisemmilla malleilla. Ford-Lincoln -kytkennän takia autoa nimitetään usein virheellisesti Lincoln Continentaliksi, mutta MKII:n suunnittelun yhteydessäse sai merkikseen pelkästään Continental, ilman Lincoln-alkuosaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMerijalkaväen sotaveteraanin vanhaPorvoolainen Matti Äyräväinen oli iskenyt silmänsä Continentalin luksusmalliin. Etsintä jouduttiin ulottamaan Suomen rajojen ulkopuolelle.Ruotsalaisella myyjällä oli tiedossa kaksi yksilöä Jenkeissä, joista Kaliforniasta merijalkaväen sotaveteraanin pihasta löytynyt yksilö hankittiin lopulta Suomeen vuonna 2006.Huoltokirjan mukaan sillä oli viimeisen 16 vuoden aikana ajettu vain 2000 mailia ja viimeisimmän huollon yhteydessä kirjaan oli kirjoitettu ”needs more use”, tarvitsee enemmän käyttöä.Auto oli ostohetkellä käyntikuntoinen, jopa käytännössä kunhan kuusi vuotta vanhat bensat ensin vaihdettiin uusiin. Se katsastettiin ja rekisteröitiin ja sillä jopa osallistuttiin samana vuonna jo cruising-kokoontumisiin, ennen kuin se purettiin ja alkoi kuuden ja puolen vuoden rakennusurakka.Suunnitelmissa oli ulkoisen ehostuksen ohella uusia moottori ja vaihteisto sekä vaihtaa alle ilmajousitus. Aivan siihen eivät muutokset lopulta jääneet…Muutosten määrä kasvaaMoottoriksi tuli GM:n ”Nascar Proven” -kisalohko AFR-kansilla ja ne saivat seurakseen Lysholm-ruuviahtimen ja Laminova-lämmönvaihtimet.Kolmivaihteinen 4L80 -automaatti puolestaan sai GM Performance Partsin Supermatic TCU-ohjauksen. Siihen voidaan ohjelmoida kaksi eri moodia ja lisäksi käyttöön saadaan erillinen dynomoodi.Moottori on selvästi alkuperäistä pienempi, jolloin sitä saatiin samalla siirrettyä 14 senttiä taaksepäin, kokonaan etuakselin takapuolelle.Ilmajousituskaan ei luonnollisesti mennyt bolt-on -periaatteella, vaan muutoksia jouduttiin tekemään runkoon ja alustaan. Samoin lattiaa ja kardaanitunnelia jouduttiin muokkaamaan uuden tekniikan ja kolmituumaisen pakoputken tieltä. Moottorinohjauksesksi valittiin Motec M84.Suurin ulkoinen muutossuunnitelma oli tavarasäiliön kannen hallitsevan varapyöräkotelon poistaminen.Rungon ja korin alkuperäinen tehtaan työnjälki ja toleranssit osoittautuivat ala-arvoisiksi. Alustasta poistettiin massat, hiekkapuhallus tehtiin lopulta kahteen kertaan ja maalipinnan ja sen alla olevan pakkelin hiominenkin teetti töitä. Pelkästään koritinaa irrotettiin seitsemän kiloa! Sitä oli käytetty mittavirheiden korjaamiseen.Positiivista oli se, että varsinaisia ruostevaurioita ei Kalifornia-auton rungossa juuri ollut. Runko oli puikkohitsattu kasaan, eikä sauma ollut kaikista kohdista tehtaalla osunut edes molempiin liitettäviin kappaleisiin.3 000 viilattavaa pintaaUrakka jatkui kaikkien kromattujen osien käsittelyllä. Kaikkiaan niitä oli noin 150 kappaletta, isoimpina puskurit ja maski, pienimpinä katkaisijoiden napit.Työläimmäksi osoittautui sinkkivalumaskin pohjatyöt, sillä maskissa oli 750 nelikulmaista reikää, mikä puolestaan tarkoitti noin 3000 viilattavaa ja hiottavaa pintaa. Kaikki pultit, mutterit ja aluslevyt sinkattiin ja keltapassivoitiin uudelleen.Ilmajousituksen lisäksi alustaan rakennettiin taakse nelilinkkituenta. Johtosarjat rakennettiin uudelleen ja kaikkiaan sähköjohtoa kului 400 metriä, josta yli 50 metriä pelkästään kuljettajan oven sisään.Sisustuksessa säilytettiin alkuperäinen tyyli, joskin kaikki rakennettiin uudelleen. Mittareiksi vaihdettiin AutoMeterit, joista poistettiiin kehykset ja lasit ja mittarit asennettiin alkuperäisiin kehyksiin.Ovien ikkunalistat ja auton helmalistat näyttävät kuin kromatuilta, mutta ne on valmistettu rosterista. Tuulilasi teetettiin Kuttilan autolasissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHämähäkkejä kyydissäKun auto tuotiin Jenkeistä Suomeen, kaupantekijäisiksi mukana tuli mustaleski-hämähäkkejä. Yksi niistä valettiin ratin keskiöön.Väriksi Äyräväinen valitsi Toyotan platinasävyn. Ulkokuoren maalauksen teki Pekka Niiranen Porvoosta, mutta pohjatyöt, alustan ja sisustan maalaustöistä vastasi maestro Äyräväinen itse.Auto on ollut jo muutaman vuoden valmis, mutta ennen viime viikonlopun Lahden näyttelyä se on ollut esillä vain pari kertaa. Oulun näyttelyyn se vietiin sateesta huolimatta ajamalla, sillä Matin mielestä auto on tehty ajettavaksi.Todella pitkä konepelti, 50-luvun muotisuuntauksesta poiketen ”siivetön” ja linjakas Continental MKII on viimeistelyn tasoltaan ehkäpä Suomen hienoin näyttelyauto. Kaikki piiloon jäävät rakenteet on tehty samalla pieteetillä kuin ulkoasukin.Äyräväiselle on ehdotettu auton viemistä takaisin Jenkkeihin ja siellä näyttelyihin, mutta porvoolainen ei ole asiasta innostunut. Auto kun on edelleen tehty ajettavaksi, ei kuljetettavaksi kontissa näyttelyihin.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan