6.10.2017 Ajoneuvot Dibico – koska Trike tuplaturboahdetulla V8:lla pitää tehdä itse Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koska V8 Trikeä tuplaturbolla ei saa kaupasta, niin sellainen pitää tehdä itse. Ruotsissa kaksi- ja kolmipyöräisille ei ole teho-paino -rajoituksia kuten autoille. Se oli yksi syy, mikä houkutteli 19-vuotiaan jönköpingläisen Hampus Jörgensenin suunnittelemaan omaa tuplaturbolla ahdettua V8 Trikeä vuonna 2007.Autojen, moottoreiden, isojen koneiden ja metalliverstaiden ympäröimänä kasvaneelle Hampukselle rungon valmistaminen ei olisi ongelma, sillä ammattihitsarina hänen työnsä jälki kelpaisi varmasti sekä itselle että viranomaisille. Lisäksi hitsarina rahaa tuli ”kuin puusepällä, ovista ja ikkunoista”. Kun nuorimies vielä asui vanhempiensa luona, niin lähes koko palkan voisi sijoittaa trikeprojektiin. Projekti etenisi sitä mukaa kun palkkarahoja kilahtelisi tilille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahahanat ehtyvät, samoin motivaatioVuonna 2007 kaikki näytti auvoiselta, ja projekti lähti hyvin liikkeelle. Suunnitelmana oli, että triken tulee olla takaa leveä ja voimaa pitää olla riittävästi. Fordin 302-kuutiotuumainen V8-moottori löytyi sopuhintaan kaverilta, ja BMW 320:n peräkin sopivasti siihen jatkeeksi. Dibico riisuttuna pelkälle rungolle.Runko alkoi muovautua nopeasti ja triken ääriviivat paljastua. Pian trike seisoi jo omilla pyörillään, joskaan ei vielä liikkunut omin voimin. Sitten alkoivat vastoinkäymiset. Runko osoittautui liian kapeaksi, joten sitä piti leventää. Moottorin kiinnikkeetkin piti muuttaa tukevammiksi ja etujousitus uusia. Kovin pommi tuli kuitenkin työnantajalta potkujen muodossa. Rahahanat sulkeutuivat, ja kun Hampus päätti vielä lähteä opiskelemaan muutamaksi vuodeksi, tarkoitti se samalla projektin aikajanan pitenemistä vuosilla.25 000 euroa myöhemmin alkaa näyttää valmiilta.Massiivisista mittasuhteista saa käsityksen kun noin 180-senttinen Hampus Jörgensen seisoo trikensä vieressä. Ompainoa kolmipyörällä on 850 kiloa.Kolmisen vuotta sitten projekti alkoi teknisesti olla valmis. Kymmenen vuoden aikana projektiin oli uponnut noin 25 000 euroa, ja loputon määrä työntunteja. Jäljellä oli vielä katulaillisuuden vaatimat varusteet ja hyväksynnät, sekä koko komeuden purku kaikkien osien maalaamiseksi. Maalaustyötkin Hampus teki itse.Etujousitus on omaa suunnittelua.Takarenkailta mitattiin 0,4 barin ahtopaineilla 250 hevosvoimaa. Suuttimet osoittautuivat liian pieniksi E85-polttoaineelle. Laskelmat osoittavat, että isommilla suuttimilla ja samoilla ahtopaineilla moottorista on mahdollisuus saada jopa 100 hevosvoimaa enemmän. Eturenkaana on kokeiltu auton rengasta ja moottoripyörän eturengasta. Lopulta parhaaksi osoittautui Harley-Davidson Rockerin takarengas. Se on riittävän leveä mutta pyöreäprofiilisena tekee myös kääntymisestä jouhevaa. Etujarrut on lainattu Yamaha R1:stä ja takajarrut BMW 320:sta. Omapainoa koko komeudelle kertyy 850 kiloa!Suunnitelman mukaan perän tuli olla leveä. Lopputulos noudattaa suunnitelmaa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, Hampus Jörgensen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta