6.10.2017 Ajoneuvot Dibico – koska Trike tuplaturboahdetulla V8:lla pitää tehdä itse Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koska V8 Trikeä tuplaturbolla ei saa kaupasta, niin sellainen pitää tehdä itse. Ruotsissa kaksi- ja kolmipyöräisille ei ole teho-paino -rajoituksia kuten autoille. Se oli yksi syy, mikä houkutteli 19-vuotiaan jönköpingläisen Hampus Jörgensenin suunnittelemaan omaa tuplaturbolla ahdettua V8 Trikeä vuonna 2007.Autojen, moottoreiden, isojen koneiden ja metalliverstaiden ympäröimänä kasvaneelle Hampukselle rungon valmistaminen ei olisi ongelma, sillä ammattihitsarina hänen työnsä jälki kelpaisi varmasti sekä itselle että viranomaisille. Lisäksi hitsarina rahaa tuli ”kuin puusepällä, ovista ja ikkunoista”. Kun nuorimies vielä asui vanhempiensa luona, niin lähes koko palkan voisi sijoittaa trikeprojektiin. Projekti etenisi sitä mukaa kun palkkarahoja kilahtelisi tilille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahahanat ehtyvät, samoin motivaatioVuonna 2007 kaikki näytti auvoiselta, ja projekti lähti hyvin liikkeelle. Suunnitelmana oli, että triken tulee olla takaa leveä ja voimaa pitää olla riittävästi. Fordin 302-kuutiotuumainen V8-moottori löytyi sopuhintaan kaverilta, ja BMW 320:n peräkin sopivasti siihen jatkeeksi. Dibico riisuttuna pelkälle rungolle.Runko alkoi muovautua nopeasti ja triken ääriviivat paljastua. Pian trike seisoi jo omilla pyörillään, joskaan ei vielä liikkunut omin voimin. Sitten alkoivat vastoinkäymiset. Runko osoittautui liian kapeaksi, joten sitä piti leventää. Moottorin kiinnikkeetkin piti muuttaa tukevammiksi ja etujousitus uusia. Kovin pommi tuli kuitenkin työnantajalta potkujen muodossa. Rahahanat sulkeutuivat, ja kun Hampus päätti vielä lähteä opiskelemaan muutamaksi vuodeksi, tarkoitti se samalla projektin aikajanan pitenemistä vuosilla.25 000 euroa myöhemmin alkaa näyttää valmiilta.Massiivisista mittasuhteista saa käsityksen kun noin 180-senttinen Hampus Jörgensen seisoo trikensä vieressä. Ompainoa kolmipyörällä on 850 kiloa.Kolmisen vuotta sitten projekti alkoi teknisesti olla valmis. Kymmenen vuoden aikana projektiin oli uponnut noin 25 000 euroa, ja loputon määrä työntunteja. Jäljellä oli vielä katulaillisuuden vaatimat varusteet ja hyväksynnät, sekä koko komeuden purku kaikkien osien maalaamiseksi. Maalaustyötkin Hampus teki itse.Etujousitus on omaa suunnittelua.Takarenkailta mitattiin 0,4 barin ahtopaineilla 250 hevosvoimaa. Suuttimet osoittautuivat liian pieniksi E85-polttoaineelle. Laskelmat osoittavat, että isommilla suuttimilla ja samoilla ahtopaineilla moottorista on mahdollisuus saada jopa 100 hevosvoimaa enemmän. Eturenkaana on kokeiltu auton rengasta ja moottoripyörän eturengasta. Lopulta parhaaksi osoittautui Harley-Davidson Rockerin takarengas. Se on riittävän leveä mutta pyöreäprofiilisena tekee myös kääntymisestä jouhevaa. Etujarrut on lainattu Yamaha R1:stä ja takajarrut BMW 320:sta. Omapainoa koko komeudelle kertyy 850 kiloa!Suunnitelman mukaan perän tuli olla leveä. Lopputulos noudattaa suunnitelmaa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, Hampus Jörgensen Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”