14.12.2021 Ajoneuvot Ducati DesertX – Kaikkien aikojen maastokelpoisin Ducati Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducatin esittelemä DesertX on seikkailupyörä, jolla Ducati laajentaa mallistoaan selvästi maastopainotteisempaan suuntaan. Täysin uusi teräsputkirunko, reilusti yli 200 millimetrin joustomatkat ja 21-tuumainen eturengas ja takarengaskin enduroista tuttu 18-tuumainen. Lanseerauksen yhteydessä julkaistut, hiekkadyyneillä otetut ajokuvat kertovat pyörän soveltuvan myös aavikkoseikkailijalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu moottori Jotain tuttuakin pyörässä sentään on, nimittäin 937-kuutioinen V2-moottori on sama, jota Ducati käyttää Monster- ja Multistrada V2 -malleissa. Teholtaan 110-hevosvoimainen moottori antaa tankattuna 223-kiloiselle DesertX:lle mukavan suorituskyvyn. Polttoainetankin vetoisuus on 21 litraa, mutta Ducatilla on lisähintaan tarjolla pyörän takaosaan kiinnitettävä kahdeksan litran lisäsäiliö, josta polttoaine voidaan pumpata pääsäiliöön napin painalluksella. Näin toimintamatka kasvaa yli 500 kilometriin.Maastoajo-ominaisuuksien parantamiseksi viiden pienimmän vaihteen välityksiä on lyhennetty selvästi Multistradaan verrattuna. Kuutosen välitys on pidetty pitkänä, jotta pyörällä viihtyy myös matka-ajossa. Etupäässä on 230 millimetrin joustomatkojen lisäksi sekä esijännitysten että vaimennusten säädöt, samoin takapäässä, jossa monojousi tarjoilee joustomatkaa kymmenen millimetriä vähemmän. Maavaraksi ilmoitetaan 250 millimetriä, eli selvästi enemmän kuin adventure-pyörissä keskimäärin.ValinnanvaraaKuljettajan valittavissa on neljä tehoasetusta: Full, High, Medium ja Low. Ajoasetuksia on kuusi (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro ja Rally), ja ajoasetusta vaihtamalla säätyy tehoasetuksen lisäksi myös ABS-jarrujen, luiston- ja keulimiseneston sekä moottorijarrun tasot. Lisäksi vakiovarustukseen kuuluu vakionopeussäädin sekä molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva vaihdeavustin. Lisävarusteisiin sen sijaan kuuluu sivulaukut sekä takalaukku, joiden yhteenlaskettu tilavuus on 117 litraa.Saatavilla on myös 70-kilowattinen (95 hv) versio, joka voidaan kuristaa A2-korttiluokan maksimitehoon eli 35 kilowattiiin. Tehdastakuun pituus on kasvatettu neljään vuoteen ilman kilometrirajoitusta. DesertX:n toimitukset alkavat toukokuussa 2022. Ducati DesertX Moottori: nestejäähdytteinen V2, 937cc Teho: 81 kW (110 hv) / 9 250 r/min Vääntö: 92 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1608 mm Renkaat: 90/90-21 ja 150/70R18 Istuinkorkeus: 875 mm Tankin tilavuus: 21 litraa Kuivapaino: 202 kg Paino tankattuna: 223 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: DucatiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa