14.12.2021 Ajoneuvot Ducati DesertX – Kaikkien aikojen maastokelpoisin Ducati Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducatin esittelemä DesertX on seikkailupyörä, jolla Ducati laajentaa mallistoaan selvästi maastopainotteisempaan suuntaan. Täysin uusi teräsputkirunko, reilusti yli 200 millimetrin joustomatkat ja 21-tuumainen eturengas ja takarengaskin enduroista tuttu 18-tuumainen. Lanseerauksen yhteydessä julkaistut, hiekkadyyneillä otetut ajokuvat kertovat pyörän soveltuvan myös aavikkoseikkailijalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu moottori Jotain tuttuakin pyörässä sentään on, nimittäin 937-kuutioinen V2-moottori on sama, jota Ducati käyttää Monster- ja Multistrada V2 -malleissa. Teholtaan 110-hevosvoimainen moottori antaa tankattuna 223-kiloiselle DesertX:lle mukavan suorituskyvyn. Polttoainetankin vetoisuus on 21 litraa, mutta Ducatilla on lisähintaan tarjolla pyörän takaosaan kiinnitettävä kahdeksan litran lisäsäiliö, josta polttoaine voidaan pumpata pääsäiliöön napin painalluksella. Näin toimintamatka kasvaa yli 500 kilometriin.Maastoajo-ominaisuuksien parantamiseksi viiden pienimmän vaihteen välityksiä on lyhennetty selvästi Multistradaan verrattuna. Kuutosen välitys on pidetty pitkänä, jotta pyörällä viihtyy myös matka-ajossa. Etupäässä on 230 millimetrin joustomatkojen lisäksi sekä esijännitysten että vaimennusten säädöt, samoin takapäässä, jossa monojousi tarjoilee joustomatkaa kymmenen millimetriä vähemmän. Maavaraksi ilmoitetaan 250 millimetriä, eli selvästi enemmän kuin adventure-pyörissä keskimäärin.ValinnanvaraaKuljettajan valittavissa on neljä tehoasetusta: Full, High, Medium ja Low. Ajoasetuksia on kuusi (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro ja Rally), ja ajoasetusta vaihtamalla säätyy tehoasetuksen lisäksi myös ABS-jarrujen, luiston- ja keulimiseneston sekä moottorijarrun tasot. Lisäksi vakiovarustukseen kuuluu vakionopeussäädin sekä molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva vaihdeavustin. Lisävarusteisiin sen sijaan kuuluu sivulaukut sekä takalaukku, joiden yhteenlaskettu tilavuus on 117 litraa.Saatavilla on myös 70-kilowattinen (95 hv) versio, joka voidaan kuristaa A2-korttiluokan maksimitehoon eli 35 kilowattiiin. Tehdastakuun pituus on kasvatettu neljään vuoteen ilman kilometrirajoitusta. DesertX:n toimitukset alkavat toukokuussa 2022. Ducati DesertX Moottori: nestejäähdytteinen V2, 937cc Teho: 81 kW (110 hv) / 9 250 r/min Vääntö: 92 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1608 mm Renkaat: 90/90-21 ja 150/70R18 Istuinkorkeus: 875 mm Tankin tilavuus: 21 litraa Kuivapaino: 202 kg Paino tankattuna: 223 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: DucatiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta