14.12.2021 Ajoneuvot Ducati DesertX – Kaikkien aikojen maastokelpoisin Ducati Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducatin esittelemä DesertX on seikkailupyörä, jolla Ducati laajentaa mallistoaan selvästi maastopainotteisempaan suuntaan. Täysin uusi teräsputkirunko, reilusti yli 200 millimetrin joustomatkat ja 21-tuumainen eturengas ja takarengaskin enduroista tuttu 18-tuumainen. Lanseerauksen yhteydessä julkaistut, hiekkadyyneillä otetut ajokuvat kertovat pyörän soveltuvan myös aavikkoseikkailijalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu moottori Jotain tuttuakin pyörässä sentään on, nimittäin 937-kuutioinen V2-moottori on sama, jota Ducati käyttää Monster- ja Multistrada V2 -malleissa. Teholtaan 110-hevosvoimainen moottori antaa tankattuna 223-kiloiselle DesertX:lle mukavan suorituskyvyn. Polttoainetankin vetoisuus on 21 litraa, mutta Ducatilla on lisähintaan tarjolla pyörän takaosaan kiinnitettävä kahdeksan litran lisäsäiliö, josta polttoaine voidaan pumpata pääsäiliöön napin painalluksella. Näin toimintamatka kasvaa yli 500 kilometriin.Maastoajo-ominaisuuksien parantamiseksi viiden pienimmän vaihteen välityksiä on lyhennetty selvästi Multistradaan verrattuna. Kuutosen välitys on pidetty pitkänä, jotta pyörällä viihtyy myös matka-ajossa. Etupäässä on 230 millimetrin joustomatkojen lisäksi sekä esijännitysten että vaimennusten säädöt, samoin takapäässä, jossa monojousi tarjoilee joustomatkaa kymmenen millimetriä vähemmän. Maavaraksi ilmoitetaan 250 millimetriä, eli selvästi enemmän kuin adventure-pyörissä keskimäärin.ValinnanvaraaKuljettajan valittavissa on neljä tehoasetusta: Full, High, Medium ja Low. Ajoasetuksia on kuusi (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro ja Rally), ja ajoasetusta vaihtamalla säätyy tehoasetuksen lisäksi myös ABS-jarrujen, luiston- ja keulimiseneston sekä moottorijarrun tasot. Lisäksi vakiovarustukseen kuuluu vakionopeussäädin sekä molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva vaihdeavustin. Lisävarusteisiin sen sijaan kuuluu sivulaukut sekä takalaukku, joiden yhteenlaskettu tilavuus on 117 litraa.Saatavilla on myös 70-kilowattinen (95 hv) versio, joka voidaan kuristaa A2-korttiluokan maksimitehoon eli 35 kilowattiiin. Tehdastakuun pituus on kasvatettu neljään vuoteen ilman kilometrirajoitusta. DesertX:n toimitukset alkavat toukokuussa 2022. Ducati DesertX Moottori: nestejäähdytteinen V2, 937cc Teho: 81 kW (110 hv) / 9 250 r/min Vääntö: 92 Nm / 6 500 r/min Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1608 mm Renkaat: 90/90-21 ja 150/70R18 Istuinkorkeus: 875 mm Tankin tilavuus: 21 litraa Kuivapaino: 202 kg Paino tankattuna: 223 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: DucatiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?