17.9.2023

Eisenachin automuseo: BMW:n tuho ja Warren uho

Kuva Vesa Eskola

On vuosi 1928. BMW ostaa itselleen tehdasrakennuksen Eisenachissa. Siellä valmistetaan vuoteen 1952 asti Bemareita, ja sen jälkeen Warreja. Muurin murtumisen jälkeen myös Opel pääsi lyhyeksi aikaa tuotantolinjoille.

Kävimme hiljattain BMW:n upeassa museossa Münchenissä. Siellä BMW:n historian merkkipaalut ovat esillä varsin näyttävästi noin 4000 neliömetrin tiloissa.

Kertauksen vuoksi: BMW perustettiin vuonna 1916 valmistamaan lentokoneiden moottoreita, moottoripyörien valmistus alkoi BMW R32:lla vuonna 1923, ja laajennus autoihin tapahtui vuonna 1928, kun BMW osti siis itselleen autotehtaan Eisenachissa; Hannoverin, Leipzigin ja Frankfurtin välimaastossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen BMW:n automalli

Kun BMW osti Eisenachin tehtaan, siellä valmistettiin vuonna 1928 Austin Seiskoja lisenssillä Dixi-tuotemerkin alla. Tästä autosta tuli myös ensimmäinen BMW:n valmistama auto. Mallinimeksi sille annettiin BMW 3/15.

Ensimmäinen BMW:n oma malli oli vuonna 1932 esitelty 3/20. Sen moottori perustui toki yhä Austin Seiskan teknologiaan. Vasta sen seuraajassa eli 303:ssa esiteltiin BMW:n oma suora kuutonen. Samalla 303 sai kunnian toimia ensimmäisenä automallina, jossa oli BMW:n kuuluisat munuaiset.

Nopeasti tehtiin myös jo hyvin urheilullisia menopelejä, joista malliesimerkki on vuosina 1936–40 valmistettu kuvankaunis 328. Sillä niitettiin mainetta myös autokisoissa.

Siirtyminen kohti itää

Toisen maailmansodan jälkeen Eisenachin autotehdas jäi rajan taakse Itä-Saksaan. Vaikka tehtaan sijainti ei maantieteellisesti muuttunut, se olisi yhtä hyvin voinut sijaita melkein Moskovassa asti.

Vuonna 1967 entinen Automobilwerk Eisenach (AWE) avasi näyttelypaviljongin Wartburgalleelle ja toimi siellä vuoteen 1995 asti. Muurit murtuivat 90-luvulla, ja Itä-Saksan alueella kävi myllerrys.

Onneksi tehtaan arvo ymmärrettiin museopiireissä, ja Automobilbau-Museum e.V. -yhdistyksen sitoutumisen ansiosta tilat siirtyivät 1990-luvun lopulla Eisenachin kaupungin vastuulle. Se mahdollisti sen, että museossa sijaitseva tekninen kulttuuriomaisuus voitiin säilyttää. Samalla luotiin myös raamit museon jatkolle tulevaisuudessa.

Eisenachin kaupunki osti vuonna 1998 entisen autotehtaan alueella sijainneen suojellun teollisuusrakennuksen. Museo on toiminut noissa tiloissa kesäkuusta 2005 lähtien. Kiitos siitä. Vuodesta 2014 lähtien museota on ylläpitänyt Automobile Welt Eisenach -säätiö. Säätiö on saanut ison lahjoituksen myös BMW:ltä.

Warreja vuodesta 1898

Autoja upean Wartburgin linnan juurella Thüringenissä on rakennettu vuodesta 1898 lähtien. Automerkit Dixi, EMW ja Ifa eivät välttämättä kerro monille juuri mitään, mutta sen sijaan merkit BMW, Opel ja Wartburg puhuttelevat suurempaa yleisöä.

Ensimmäiset Wartburgin moottorivaunut valmistuivat Eisenachissa vuonna 1899. Se oli lisenssillä valmistettu ranskalainen kaksisylinterinen Decauville. Toki tehtaassa tehtiin myös Wartburgin polkupyöriä sekä motorisoituja polkupyöriä.

Wartburgin ensimmäinen tarina loppui kuitenkin lyhyeen, vaikka sen autot menestyivätkin lukuisissa autokisoissa. Vuodesta 1904 lähtien Eisenachissa valmistettiin kuitenkin vain Dixi-merkkisiä autoja.

Ensimmäisen maailmansodan aikana tehtaan tuotanto muutettiin luonnollisesti vastaamaan rintamalla tarvittavia tuotteita. Sodan jälkeen tehdas oli poliittisten levottomuuksien ympäröimä – kuten lähes koko muukin Saksa. Levottomuudet ulottuivat myös tehtaan talouteen, ja tehdas myös fuusioitui toisen autotehtaan kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW vuodesta 1928

Isompien automallien valmistui lakkasi Eisenachissa, kysyntää laman kourissa kurjistelevassa Saksassa riitti vain pienemmille autoille. Lopulta vuonna 1928 tehdas myytiin Bayerische Motoren Werkelle.

Vuodesta 1933 alkaen tehdasta ryhdyttiin laajentamaan isolla kädellä, koska eräällä herralla oli mielessä jo isot kuviot ja unelmat koko Saksan kansan varalle.

Toisen maailmansodan aikaan BMW:n moottoripyörien tuotanto siirrettiin Münchenistä Eisenachiin, koska Münchenissä kaikki kapasiteetti tarvittiin lentokonemoottoreiden tuotannolle. Lopulta lentokonemoottoreita valmistettiin myös Eisenachissa. Kun sota loppui, lähes kaksi kolmasosaa tehtaasta oli tuhoutunut liittoutuneiden pommituksissa.

Uuden johdon alaisuudessa

Sodan jälkeen Eisenach jäi Itä-Saksan puolelle, ja tehdas sai uuden nimen Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenach. Tuotantolinjalta alkoi rullata ulos lukuisia ennen sotaa tehtaassa tuotettuja BMW:n malleja.
Ja koska Münchenissä ei saanut samaan aikaan valmistaa edes vielä autoja, vuoteen 1951 asti kaikki ”uudet BMW:t” olivat venäläisvalmisteisia.

Vuonna 1952 tehdas siirtyi Itä-Saksan omistukseen, ja samalla tehdas sai uuden nimen: EMW eli Eisenacher Motorenwerk. BMW-mallien 327 ja 340 tuotanto jatkui siellä vuoteen 1955. 10 vuoden aikana tehtaassa oli valmistettu noin 30 800 BMW-pohjaista autoa. Samaan aikaan sieltä valmistui myös BMW-moottoripyöriä, joita valmistettiin yhteensä noin 83 000 kappaletta.

Vuoteen 1952 mennessä BMW oli vihdoin saanut turvattua oman tuotemerkkinsä, ja tuotanto oli saatu uudelleen käyntiin Münchenissä. Niinpä BMW:t vaihtuivat Eisenachissa EMW-merkiksi, jonka logo oli yhä tutun näköinen, ainoastaan BMW:n logon siniset osat olivat vaihtuneet punaisiksi.

Itätuotanto

Vuonna 1955 Eisenachista valmistui ulos ensimmäinen IFA, joka perustui vuonna 1939 valmistuneeseen DKW F9:n prototyyppiin. Sitä seurasi ensimmäinen uusi Wartburg vuonna 1956 sekä sen farmarimalli vuotta myöhemmin. Kopan muotoilu oli uusi, mutta tekninen pohja oli edelleen DKW:n – kuten oli myös kaksitahtimoottori.

Ne säilyivät Warrejen säkättävinä voimanlähteinä aina vuoteen 1988, jolloin Warret saivat Volkswagenin valmistamat modernit nelisylinteriset moottorit. Toki tehtaan omat insinöörit olivat tehneet myös omia ehdotuksiaan uusiksi voimanlähteiksi, mutta ne oli kaikki järjestään hylätty valtiojohdon taholta.

Esillä on myös pari mielenkiintoista Wartburgin protoa sekä vähemmän tunnettuja autoja, kuten Wartburg 353 Kübelwagen, joita valmistettiin vuosina 1970–71 sekä 400 Kübelwagen, jota valmistettiin vuonna 1976. Yhteensä niitä tehtiin vain kaksi kourallista.

Ajankuvaan Itä-Saksasta pääsee sillä, kun kurkkaa muutamaan autoon sisälle. Niistä löytyy sen aikaista esineistöä.

Ja totta kai suomalaisia kiinnostaa rallikansana myös Wartburgin ralliautot, joita on esillä muutama.

Myös Wartburgin sporttisemmat mallit saattavat olla monelle tuntemattomampia luomuksia.

Esillä on myös 50-luvun kilpakalustoa. Vauhti kiinnosti ihmisiä myös idässä. R3:n voimanlähteenä ollut BMW:n 1,5-litrainen moottori tuotti 138 heppaa. Sillä kehtasi lähteä jo viivalle Porsche 550:n kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lyhyt Opel-historia

Kun Saksat yhdistyivät lokakuussa 1990, tehtaan tarina oli tulossa päätökseensä. Vanhat tuotantomenetelmät olivat jääneet jälkeen lännen uusista tuotantolaitoksista.

Museossa on esillä myös hieno pienoismalli siitä, miltä tehdas on näyttänyt tuolloin.

Tehdas haluttiin kuitenkin säästää, jotta siellä olevat työpaikat myös säästyisivät. Siksi tehdas solmi yhteistyösopimuksen Opelin kanssa. Jo 5. lokakuuta 1990 tehtaaseen avattiin uusi tuotantolinja Opel Vectraa varten. Tätä iloa ei kestänyt kuitenkaan kauan, viimeinen tehtaalla valmistettu auto rullasi suoraan kokoonpanolinjalta museoon vuonna 1991. Opeleiden tuotanto tosin jatkuu vielä Eisenachiin perustetussa uudemmassa tuotantolaitoksessa. Ensimmäiset autot – Corsa ja Astra – rullasivat sieltä ulos 23. syyskuuta 1992.

Tehtaan olemassa oleminen on senkin jälkeen ollut useamman kerran vaakalaudalla, mutta Stellantis on investoinut sinne hiljattain voimakkaasti. Tehtaassa on tarkoitus aloittaa ensi vuonna hiljattain Peugeot E-3008:ssa ensimmäisenä esiteltyyn Stellantiksen STLA Medium -pohjalevyyn perustuva Opel Grandlandin seuraaja.

Museo voi hyvin

Kaikki tämä historia näkyy hyvin museossa. Museo elää ja myös kasvaa. Huhtikuussa 2018 museo sai uuden nähtävyyden, kun yhteen nurkkaukseen valmistui noin 60 neliömetrin tilaan, joka luo ajankuvaa vuonna 1912 toimineesta Dixi-korjaamosta. Esillä on mm. 12 alkuperäistä hihnakäyttöistä työstökonetta.

Korjaamossa saa hyvän kuvan siitä, miltä autopajalla on näyttänyt yli 110 vuotta sitten. Merkillepantavaa on myös se, että kaikki voimansiirtohihnakäyttöiset koneet ovat toimintakuntoisia, ja niitä myös esitellään toiminnassa erityisten opastettujen kierrosten aikana.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Museon kotisivut: https://awe-museum.de/

Museon eri huoneisiin pääsee myös virtuaalisesti tästä linkistä

Kommentoi artikkelia