28.2.2021 Matkailu Ekopilotti ajaa taloudellisemmin – Tallink kokeili uutta työkalua kulutuksen kitkemiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laivanvarustamo Tallink Group kokeili ruotsalaisen teknologiayrityksen QTAGG R&D AB:n EcoPilot-työkalua M/S Isabelle-aluksellaan. Tulokset polttoaineenkulutuksen pihistämisestä olivat varsin lupaavia. EcoPilot-työkalu on tiivistettynä monialainen tietokoneohjelmisto, joka optimoi aluksen kulun mahdollisimman polttoainetehokkaaksi. Se yhdistää laivan toimintoja komentosillalta potkureille asti optimaalisimman reitin, tehonkäytön ja ajonopeuden löytämiseksi. Järjestelmä toimii itsenäisesti ja automaattisesti, aluksen oman autopilotin sekä miehistön tukena, eli kuten nimikin kertoo, luotsina.Jos työkalun toimintaa tarkastellaan käytännönläheisemmin, se yksinkertaisesti suunnittelee parhaan mahdollisen tavan suoriutua matkasta. Järjestelmä käyttää hyväkseen muun muassa aktiivisesti päivittämiään laaja-alaisia sääennusteita matkan varrelle. Lisäksi se valvoo jatkuvasti polttoaineenkulutusta ja kerää reitin varrelta palautetta hioakseen matkantekoa seuraavalle kerralle edelleenkin energiatehokkaammaksi. Jatkuvassa tarkkailussa on yli 60 parametriä. Järjestelmä tarvitsee ennalta annettuna periaatteessa vain neljä perustietoa. Ne ovat lähtö- ja määräsatamat sekä lähtö- ja saapumisajankohdat. Näiden puitteissa järjestelmä avustaa aluksen ohjaajat parhaaseen mahdolliseen reittivalintaan sekä laskee, miten koneiden voimavaroja kannattaa missäkin vaiheessa käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeitsemän prosentin nipistysTallink otti EcoPilotin kokeilukäyttöön normaalisti Tukholman ja Riian väliä risteilevällä M/S Isabellella. Vuonna 1989 valmistunut, Latvian lipun alla purjehtiva, 171 metriä pitkä ja 2 500 matkustajaa kuljettava Isabelle sopii tällaiseen kokeiluun hyvin, sillä sen ominaisuudet vastaavat hyvin nykyisin käytössä olevien matkustaja-autolauttojen keskiarvoa.Isabelle ajoi EcoPilotin luotsaamana kesällä 2020 yli 50 edestakaista matkaa matkustusrajoitusten vuoksi vakioreitiltään poikkeavasti. Alus kuljetti enimmäkseen rahtia Viron Paldiskin ja Ruotsin Kapellskärin välillä. Tällä reitillä kynnettiin enimmäkseen vain avomerta, mutta myöhemmin reittiä jatkettiin Tukholmaan asti, jolloin EcoPilot sai kokemusta myös saaristopujottelusta.Polttoaineenkulutus oli kokeilun aikana parhaimmillaan seitsemän prosenttia alhaisempi verrattuna ajoihin ennen kokeilua. Varustamo on syystäkin tyytyväinen tähän tulokseen, ja sen edustajat haluavat useissa lähteissä korostaa myös ammattitaitoisen miehistön korvaamatonta merkitystä sen saavuttamisessa.Seitsemän prosentin nipistys kulutukseen merkitsee tuntuvia säästöjä. Seuraavat laskelmat perustuvat osin valistuneisiin arvioihin, mutta ne antavat perspektiiviä siihen, millaisissa luvuissa liikutaan. Eri tekijöistä riippuen Isabellen pääkoneet - 4 kpl – kuluttavat osapuilleen 100 kiloa (+-10 kg) merimailia eli noin 1,85 kilometriä kohti. Näillä laskelmilla alus kuluttaa ilman EcoPilotia 15 000 – 16 000 kiloa meridieseliä Paldiskin ja Kapellskärin välillä. Kun tästä sitten pihistetään työkalulla seitsemän prosenttia, säästyy yhdensuuntaisella matkalla yli tuhat kiloa menovettä. Se taas tarkoittaa pelkästään yhden kuukauden edestakaisilla matkoilla noin 65 000 polttoainekilon puhdasta säästöä, eli sopivasti käännettynä neljän yhdensuuntaisen matkan saamista ilmaiseksi tuolla aikavälillä.Ei siis ihme, että Tallink haluaa laajentaa työkalun käyttöä myös muihin aluksiinsa.Kevät vajaalla kalustollaIsabelle EcoPilot-järjestelmineen on lokakuun lopusta lähtien seissyt Paljassaaren satamalaiturissa Tallinnan länsiosassa. Näin on käynyt myös sen linjaparille M/S Romantikalle, sillä Tallinkin Tukholma – Riika -reitti on keskeytetty toistaiseksi. Samalla tavoin on menetelty myös Tallinnan ja Tukholman välisen osuuden kanssa. Sillä normaalisti operoivat Victoria 1 ja Baltic Queen seisovat nekin parkissa Tallinnan satamassa.Tallink Silja Linen Suomesta käsin liikennöivistä kahdeksasta matkustaja-autolautasta viisi on tällä hetkellä liikenteessä. Turku – Ahvenanmaa – Tukholma -reitin Galaxy ja Baltic Princess liikennöivät normaalilla aikataululla. Samoin tekevät Helsinki – Tallinna -linjan pikalaivat Star ja Megastar sekä Vuosaaresta Muugaan lähinnä rekkarahtia ajava Sea Wind.Helsingin ja Tukholman välisen liikenteen Tallink Silja odottaa näillä näkymin alkavan uudestaan kesäkuun 1. päivänä. Sorvin ääreen palaisivat tuolloin Silja Serenade Turun satamasta sekä Silja Symphony Tukholman Värtahamnenista. Tallinnan satamassa liikenteeseen paluuta kieli pitkällä odottaa myös Europa, jonka heiniä ovat normaalioloissa Helsingin ja Tallinnan väliset 22 tunnin bileristeilyt.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: QTAGG, Motorship.com, Shippax.com, Fakta om Fartyg Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”