28.2.2021 Matkailu Ekopilotti ajaa taloudellisemmin – Tallink kokeili uutta työkalua kulutuksen kitkemiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laivanvarustamo Tallink Group kokeili ruotsalaisen teknologiayrityksen QTAGG R&D AB:n EcoPilot-työkalua M/S Isabelle-aluksellaan. Tulokset polttoaineenkulutuksen pihistämisestä olivat varsin lupaavia. EcoPilot-työkalu on tiivistettynä monialainen tietokoneohjelmisto, joka optimoi aluksen kulun mahdollisimman polttoainetehokkaaksi. Se yhdistää laivan toimintoja komentosillalta potkureille asti optimaalisimman reitin, tehonkäytön ja ajonopeuden löytämiseksi. Järjestelmä toimii itsenäisesti ja automaattisesti, aluksen oman autopilotin sekä miehistön tukena, eli kuten nimikin kertoo, luotsina.Jos työkalun toimintaa tarkastellaan käytännönläheisemmin, se yksinkertaisesti suunnittelee parhaan mahdollisen tavan suoriutua matkasta. Järjestelmä käyttää hyväkseen muun muassa aktiivisesti päivittämiään laaja-alaisia sääennusteita matkan varrelle. Lisäksi se valvoo jatkuvasti polttoaineenkulutusta ja kerää reitin varrelta palautetta hioakseen matkantekoa seuraavalle kerralle edelleenkin energiatehokkaammaksi. Jatkuvassa tarkkailussa on yli 60 parametriä. Järjestelmä tarvitsee ennalta annettuna periaatteessa vain neljä perustietoa. Ne ovat lähtö- ja määräsatamat sekä lähtö- ja saapumisajankohdat. Näiden puitteissa järjestelmä avustaa aluksen ohjaajat parhaaseen mahdolliseen reittivalintaan sekä laskee, miten koneiden voimavaroja kannattaa missäkin vaiheessa käyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeitsemän prosentin nipistysTallink otti EcoPilotin kokeilukäyttöön normaalisti Tukholman ja Riian väliä risteilevällä M/S Isabellella. Vuonna 1989 valmistunut, Latvian lipun alla purjehtiva, 171 metriä pitkä ja 2 500 matkustajaa kuljettava Isabelle sopii tällaiseen kokeiluun hyvin, sillä sen ominaisuudet vastaavat hyvin nykyisin käytössä olevien matkustaja-autolauttojen keskiarvoa.Isabelle ajoi EcoPilotin luotsaamana kesällä 2020 yli 50 edestakaista matkaa matkustusrajoitusten vuoksi vakioreitiltään poikkeavasti. Alus kuljetti enimmäkseen rahtia Viron Paldiskin ja Ruotsin Kapellskärin välillä. Tällä reitillä kynnettiin enimmäkseen vain avomerta, mutta myöhemmin reittiä jatkettiin Tukholmaan asti, jolloin EcoPilot sai kokemusta myös saaristopujottelusta.Polttoaineenkulutus oli kokeilun aikana parhaimmillaan seitsemän prosenttia alhaisempi verrattuna ajoihin ennen kokeilua. Varustamo on syystäkin tyytyväinen tähän tulokseen, ja sen edustajat haluavat useissa lähteissä korostaa myös ammattitaitoisen miehistön korvaamatonta merkitystä sen saavuttamisessa.Seitsemän prosentin nipistys kulutukseen merkitsee tuntuvia säästöjä. Seuraavat laskelmat perustuvat osin valistuneisiin arvioihin, mutta ne antavat perspektiiviä siihen, millaisissa luvuissa liikutaan. Eri tekijöistä riippuen Isabellen pääkoneet - 4 kpl – kuluttavat osapuilleen 100 kiloa (+-10 kg) merimailia eli noin 1,85 kilometriä kohti. Näillä laskelmilla alus kuluttaa ilman EcoPilotia 15 000 – 16 000 kiloa meridieseliä Paldiskin ja Kapellskärin välillä. Kun tästä sitten pihistetään työkalulla seitsemän prosenttia, säästyy yhdensuuntaisella matkalla yli tuhat kiloa menovettä. Se taas tarkoittaa pelkästään yhden kuukauden edestakaisilla matkoilla noin 65 000 polttoainekilon puhdasta säästöä, eli sopivasti käännettynä neljän yhdensuuntaisen matkan saamista ilmaiseksi tuolla aikavälillä.Ei siis ihme, että Tallink haluaa laajentaa työkalun käyttöä myös muihin aluksiinsa.Kevät vajaalla kalustollaIsabelle EcoPilot-järjestelmineen on lokakuun lopusta lähtien seissyt Paljassaaren satamalaiturissa Tallinnan länsiosassa. Näin on käynyt myös sen linjaparille M/S Romantikalle, sillä Tallinkin Tukholma – Riika -reitti on keskeytetty toistaiseksi. Samalla tavoin on menetelty myös Tallinnan ja Tukholman välisen osuuden kanssa. Sillä normaalisti operoivat Victoria 1 ja Baltic Queen seisovat nekin parkissa Tallinnan satamassa.Tallink Silja Linen Suomesta käsin liikennöivistä kahdeksasta matkustaja-autolautasta viisi on tällä hetkellä liikenteessä. Turku – Ahvenanmaa – Tukholma -reitin Galaxy ja Baltic Princess liikennöivät normaalilla aikataululla. Samoin tekevät Helsinki – Tallinna -linjan pikalaivat Star ja Megastar sekä Vuosaaresta Muugaan lähinnä rekkarahtia ajava Sea Wind.Helsingin ja Tukholman välisen liikenteen Tallink Silja odottaa näillä näkymin alkavan uudestaan kesäkuun 1. päivänä. Sorvin ääreen palaisivat tuolloin Silja Serenade Turun satamasta sekä Silja Symphony Tukholman Värtahamnenista. Tallinnan satamassa liikenteeseen paluuta kieli pitkällä odottaa myös Europa, jonka heiniä ovat normaalioloissa Helsingin ja Tallinnan väliset 22 tunnin bileristeilyt.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: QTAGG, Motorship.com, Shippax.com, Fakta om Fartyg Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 26.12.2024 Matkailu Erikoiset unet: ufo-kokemus kapselihotellissa Wienissä 25.12.2024 Matkailu Hampurin huima satama – Euroopan kolmanneksi suurin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 23.12.2024 Matkailu Päivän torttu: Linzin torttu Linzissä – Sissikin arvostaisi 23.12.2024 Yleinen Tokio – kiehtovan kuhiseva metropoli 22.12.2024 Matkailu Timișoaran vallankumousmuseo, mistä kaikki alkoi 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja