14.2.2024

Elinkaaripäivityksen myötä kaikki Ford Puman moottorit ovat 1,0-litraisia – siis myös Puma ST:n

Ford toteutti Euroopassa suosituimman mallinsa päivityksen, keskittyen voimanlähdevalikoiman yksinkertaistamiseen, tietoviihdetekniikkaan sekä hienoiseen kasvojenkohotukseen. Ford valmistautuu samalla jo kovaa vauhtia täyssähköisen Puman julkistamiseen.

Ford Puma on jo nyt myydyin siniovaaliauto Euroopassa, ja sitä mukaa kun viimeistenkin Fiestojen valmistuksesta alkaa kulua aikaa, niitä aletaan vaihtaa yhä enenevässä määrin tähän sukulaismalliin, Puma -crossoveriin. Tästä kertoo esimerkiksi se, että Isossa-Britanniassa Puma on jo perinyt Fiestan aseman maan myydyimpänä henkilöautomallina.

Kuluvan vuoden aikana Fordin on määrä esitellä myös Puma Gen-E, joka tulee olemaan Puman täyssähköversio, ja samalla Fordin kompaktein täyssähkömalli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki moottorit litraisia kolmipyttyisiä

Ford selkeyttää polttomoottorisen Puman moottorivalikoimaa melko isolla kädellä. Puolitoistalitraiset nelisylinteriset bensiinimoottorit ovat tiessään, ja jatkossa 1,0-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori kevythybriditeknologialla ja kahtena eri tehoversiona.

Litraisen moottorin saa joko 125- tai 155-hevosvoimaisena. Pienempitehoiseen malliin saa edelleen kuusivaihteisen käsivalintaisen laatikon, 7-lovisen Powershift -kaksoiskytkinlaatikon ohella. Powershift on sen sijaan ainoa vaihtoehto 155-hevosvoimaisen version yhteyteen.

Sporttimalli Puma ST:n kohdalla muutokset ovat jossain määrin radikaaleja. Myös tämä huippuversio menettää 1,5-litraisen nelisylinterisen, ja jatkossa ST tarkoittaa vain mainittua litraista kolmipyttyistä. Puolitoistalitraiseen 200-heppaiseen nähden Puma ST tarkoittaa jatkossa 170 hevosvoimaa, eikä käsivaihteistoa ole enää saatavilla. Jos edeltäjä kiihtyi nollasta sataan 6,7 sekunnissa, litraisen voimalla tämä vie 7,4 sekuntia. Auton huippunopeus on 210 kilometriä tunnissa. Toki on sanottava, että 170 hevosvoiman litrateho on kova juttu. Esimerkiksi kaksilitraisessa vastaava litrateho tarkoittaisi jopa 340 hevosvoimaa.

Maisemanmuutos

Puman kojelauta on kokenut enemmän muutoksia, kuin mikään muu varsinainen osa koko autossa. Keskeltä kojelautaa voi löytää aiempaa suuremman, 12-tuumaisen kosketusnäytön, joka toimii Fordin uusimman SYNC 4 -järjestelmän pohjalta. Uusi näyttö on samalla siirtänyt puhallinsuuttimet aivan kojelaudan yläreunaan. Ratin takaa löytyy puolestaan 12,8 tuuman digitaalimittaristo.

Ulkona maisemanmuutos on huomattavasti vaatimattomampi, ja rajoittuu ulkoväripaletin pienen päivityksen lisäksi ainoastaan keulaan. Ajovalojen ledikuviot ovat silminnähden muuttuneet, ja valot nojaavat led-matriisitekniikkaan. Ja kuten kaikissa Fordin viimeaikaisissa facelifteissa, siniovaali on muuttanut keulan päältä alemmas etusäleikköön.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat