14.2.2024 Ajoneuvot Elinkaaripäivityksen myötä kaikki Ford Puman moottorit ovat 1,0-litraisia – siis myös Puma ST:n Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford toteutti Euroopassa suosituimman mallinsa päivityksen, keskittyen voimanlähdevalikoiman yksinkertaistamiseen, tietoviihdetekniikkaan sekä hienoiseen kasvojenkohotukseen. Ford valmistautuu samalla jo kovaa vauhtia täyssähköisen Puman julkistamiseen. Ford Puma on jo nyt myydyin siniovaaliauto Euroopassa, ja sitä mukaa kun viimeistenkin Fiestojen valmistuksesta alkaa kulua aikaa, niitä aletaan vaihtaa yhä enenevässä määrin tähän sukulaismalliin, Puma -crossoveriin. Tästä kertoo esimerkiksi se, että Isossa-Britanniassa Puma on jo perinyt Fiestan aseman maan myydyimpänä henkilöautomallina.Kuluvan vuoden aikana Fordin on määrä esitellä myös Puma Gen-E, joka tulee olemaan Puman täyssähköversio, ja samalla Fordin kompaktein täyssähkömalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki moottorit litraisia kolmipyttyisiäFord selkeyttää polttomoottorisen Puman moottorivalikoimaa melko isolla kädellä. Puolitoistalitraiset nelisylinteriset bensiinimoottorit ovat tiessään, ja jatkossa 1,0-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori kevythybriditeknologialla ja kahtena eri tehoversiona.Litraisen moottorin saa joko 125- tai 155-hevosvoimaisena. Pienempitehoiseen malliin saa edelleen kuusivaihteisen käsivalintaisen laatikon, 7-lovisen Powershift -kaksoiskytkinlaatikon ohella. Powershift on sen sijaan ainoa vaihtoehto 155-hevosvoimaisen version yhteyteen.Sporttimalli Puma ST:n kohdalla muutokset ovat jossain määrin radikaaleja. Myös tämä huippuversio menettää 1,5-litraisen nelisylinterisen, ja jatkossa ST tarkoittaa vain mainittua litraista kolmipyttyistä. Puolitoistalitraiseen 200-heppaiseen nähden Puma ST tarkoittaa jatkossa 170 hevosvoimaa, eikä käsivaihteistoa ole enää saatavilla. Jos edeltäjä kiihtyi nollasta sataan 6,7 sekunnissa, litraisen voimalla tämä vie 7,4 sekuntia. Auton huippunopeus on 210 kilometriä tunnissa. Toki on sanottava, että 170 hevosvoiman litrateho on kova juttu. Esimerkiksi kaksilitraisessa vastaava litrateho tarkoittaisi jopa 340 hevosvoimaa.MaisemanmuutosPuman kojelauta on kokenut enemmän muutoksia, kuin mikään muu varsinainen osa koko autossa. Keskeltä kojelautaa voi löytää aiempaa suuremman, 12-tuumaisen kosketusnäytön, joka toimii Fordin uusimman SYNC 4 -järjestelmän pohjalta. Uusi näyttö on samalla siirtänyt puhallinsuuttimet aivan kojelaudan yläreunaan. Ratin takaa löytyy puolestaan 12,8 tuuman digitaalimittaristo.Ulkona maisemanmuutos on huomattavasti vaatimattomampi, ja rajoittuu ulkoväripaletin pienen päivityksen lisäksi ainoastaan keulaan. Ajovalojen ledikuviot ovat silminnähden muuttuneet, ja valot nojaavat led-matriisitekniikkaan. Ja kuten kaikissa Fordin viimeaikaisissa facelifteissa, siniovaali on muuttanut keulan päältä alemmas etusäleikköön.Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää