27.7.2024

Embraerin E2-sarjan matkustajakoneet osaavat pian ensimmäisenä maailmassa tehdä lentoonlähdön automaattisesti

Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto

Automaattisella lentoonlähdöllä haetaan hyötyjä erityisesti haastavilta lentokentiltä operoitaessa, ja sellaisilta käsin ratkaisu voi pidentää koneen toimintamatkaa tuntuvasti.

Heinäkuun loppupuolella järjestetyssä maailman suurimmassa ilmailunäyttelyssä Englannin Farnborough'ssa tapahtui tavalliseen tapaan isoja julkistuksia, niin konetilausten kuin myös teknologioiden suhteen. Yksi isoista panostajista tämänvuotiseen Farnborough'n näyttelyyn oli brasilialainen lentokonevalmistaja Embraer, joka lanseerasi päivityksen matkustajakoneistaan kehittyneimpään, E-sarjan E2:een.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennennäkemättömästi ilmaan

Oleellisin uutinen E2:n päivityksessä, joka todennäköisesti kiinnostaa lentämistä matkustajan näkövinkkelistä tarkastelevaa suurta yleisöä, on kyky nousta ilmaan automaattisesti ensimmäisenä matkustajalentokoneena maailmassa.

Aiemmin mikään muu konetyyppi ei siis ole osannut tehdä lentoonlähtöä itse, vaikka kaikki kaupalliset lennot suihku- ja potkuriturbiinikoneilla on lennetty jo vuosikymmenien ajan autopilotilla, ja myös laskeutuminen onnistuu kaikilta nykykoneilta tarvittaessa hyvinkin automaattisesti. Automaattinen lentoonlähtö, jota Embraerin ohella muun muassa Airbus on aiemmin tutkinut, ei ole normaalioloissa välttämättä edes kovin mielekäs ajatus, sillä nousu ja laskeutuminen ovat nykyaikaisten lentokoneiden lentäjille niitä ainoita tilaisuuksia pitää elintärkeä rutiini ja tuntuma yllä käsin lentämiseen.

Embraerin kehittämä Embraer Enhanced Takeoff System eli E2TS ei pyrikään poistamaan lentäjän osuutta lentoonlähdöissä, vaan parantamaan koneen suorituskykyä haastavilta lentokentiltä operoitaessa. Järjestelmän tarkoitus on saada kone ilmaan jyrkimmässä turvallisessa kulmassa, jonka tietokone pystyy parhaiten laskemaan. Tietokone varmistaa myös, ettei koneen pyrstö pääse osumaan kiitorataan, vaikka nousukulmasta saadaan jyrkkä.

E2TS:n edut nousevat esiin etenkin poikkeuksellisen lyhyiltä kiitoteiltä operoitaessa. Mitä optimaalisemmin kiitotien pituus saadaan nousussa käytettyä, sitä suuremman polttoainekuorman kone pystyy nostamaan ilmaan. Eräs maailman tunnetuimmista "haastavista" lentoasemista on Thames-joen rannalla Lontoon keskustan itäosassa sijaitseva London City Airport. Sieltä noustessa E2TS saattaa pystyä pidentämään Embraer E-sarjan E2:n toimintamatkaa jopa 650 kilometrillä eli mistään turhasta järjestelmästä ei todellakaan ole kyse.

Asennetaan ohjelmistopäivityksenä

Embraer Enhanced Takeoff Systemin kehittäminen vei brasilialaisvalmistajalta sen omien sanojen mukaan kolmisen vuotta. Ensimmäisissä kaupallisessa liikenteessä palvelevissa koneissa E2TS tullaan ottamaan käyttöön nykytiedon mukaan ensi vuoden loppupuolella. Järjestelmän asennus ei vaadi muutoksia rautaan, vaan homma onnistuu ensisijaisesti ohjelmistopäivityksenä.

Mikäli järjestelmälle on käyttöä, lentäjät vain asettavat auto takeoffin päälle. Järjestelmän hoitaessa itse lentoonlähdön vertikaalisuunnassa, jää lentäjien tehtäväksi koneen hallitseminen sivusuunnassa sekä myös tehonsäätö.

Jos Embraer E-sarjan E2 -koneella noustaisiin auto takeoffilla, ja laskeuduttaisiin puolestaan autolandilla, oltaisiin matkustajakoneiden historiassa ennennäkemättömästi tilanteessa, jossa lentäjät eivät rullausta lukuun ottamatta ohjaisi konetta koko lennon aikana periaatteessa lainkaan käsin. Kuitenkin, kuten todettua, tämä ei ole mikään ideaalitilanne, ja mahdollinen auto takeoffin ja autolandin yhdistelmä tulisi olemaan lähinnä haastavien olosuhteiden poikkeus.

E2 jatkaa menestystarinaa

Embraerin noin parinkymmenen vuoden ikään ehtinyt E-sarja on ollut menestystarina, jollaiseen moni ei ehkä etukäteen olisi uskonut brasilialaisvalmistajan pystyvän. Lyhyille ja keskipitkille matkoille suunnitellut E-sarjan suihkumatkustajakoneet ovat nykypäivänä merkittävä osa koko Brasilian taloutta. E-sarjan koneet palvelevat lukuisia lentoyhtiöitä maailman jokaisella mantereella. Finnairilla Embraerin E-sarjaa on 12 kappaletta E190-versiota Norran operoimana.

E-sarjan E2 on puolestaan E-sarjan monilta osin paranneltu versio, jossa on muun muassa uudet moottorit, uudet siivet ja uusi avioniikka. E2-ohjelma lanseerattiin virallisesti vuonna 2013, ensilento tapahtui vuonna 2016, ja avausasiakas, norjalainen Widerøe, otti ensimmäisen kaupallisen yksilön käyttöön vuonna 2018. E-sarjan E2 on suunniteltu edeltäjänsä neljästä runkopituudesta poiketen kolmelle runkopituudelle. Ne ovat Embraer E175-E2, E190-E2 sekä E195-E2. Niistä E175-E2 on suunniteltu keskimäärin 90 matkustajalle, E190-E2 106 matkustajalle, ja E195-E2 132 matkustajalle.

Vaikka Norra operoi Finnairille mukavan kokoista laivastoa alkuperäisiä Embraer E190 -koneita, on tämä E-sarjan E2 -jatkokehitelmä ollut toistaiseksi Suomen kentillä lähinnä satunnainen vieras. Liikenteen Helsinki-Vantaalle aloitti vuonna 2018 tyypin norjalainen avausasiakas Widerøe, jonka kolmea E190-E2:ta Finnair myös vuokrasi hetken aikaa. Tämän artikkelin alun kuvituskuvissa näkyvä valkovenäläisen Belavian E195-E2 käväisi Helsingissä vähän ennen kuin yhtiö laitettiin pannaan EU-alueella vuonna 2021. Myös hollantilaisen KLM:n tytäryhtiö KLM Cityhopper on oheisen kuvan tavoin upouutta E195-E2:aan Helsinki-Vantaalla näyttänyt.

Kaikkein keskeisimpänä pidettävä uudistus E2-ohjelmassa ovat sen moottorit. Huomattavan hiljaiset ja polttoainetaloudelliset Pratt & Whitney PW1000G -sarjan moottorit löysivät tiensä E2:n siipiin, ja saman sarjan moottoreita käytetään myös uudenaikaisessa Airbus A220:ssa sekä toisena moottorivaihtoehtona Airbus A320neo -sarjassa. Erikoisuus PW1000G:ssä on "geared turbofan" eli vaihteistolla moottorin muista pyörivistä osista erotettu puhallin, josta on voitu tehdä halkaisijaltaan aiempaa isompi ilman, että lapojen uloimmat osat ylittäisivät äänennopeuden, ja lisäisivät siten melua olennaisesti.

Kyseinen moottori on yksi Farnborough'n näytöksessä julkistetun päivityksen kohteista, ja siihen saatujen uudistusten on määrä pidentää moottoriyksilön elinkaarta jopa kymmenellä prosentilla.

Lähteet: Embraer, Simple Flying

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat