28.9.2018

Esilämmityksen aika – huurut pois ikkunoista

kirkkaasti turvallisin

Kylmät yöt ja koleat syysaamut ovat varma merkki esilämmityskauden lähestymisestä.

Lämpimän syksyn keskellä auton esilämmittäminen tuntuu vielä kaukaiselta, mutta Suomen suurimpiin varaosien ja lisävarusteiden maahantuojiin lukeutuva Kaha herättelee suuntaamaan ajatuksia jo tulevaan kylmään vuodenaikaan.

Vaikka lämpötila ei vielä lähentelisikään nollaa, viileä ja kostea ilma aiheuttavat auton ikkunoiden huurtumisen ja aamulla ikkunoista ei näe kunnolla ulos.

Kosteuden pyyhkiminen rätillä vie aikaa ja jättää usein myös tuulilasin suttuiseksi.

Kahan mukaan ikkunat kirkastuvat kuitenkin nopeasti ja vaivatta, jos malttaa esilämmittää auto hetken ennen liikkeelle lähtöä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huuruiset ikkunat ovat turvallisuusriski

Aamut sujuvat monella muutenkin kiireisissä merkeissä ja parkkipaikalla odottava, ikkunat huurussa seisova auto vain hidastaa liikkeelle lähtöä entisestään.

Kovin moni ei malta kiireessä jäädä odottelemaan kosteuden katoamista, vaan liikkeelle lähdetään puhaltimet täysillä toiveikkaana, että näkymä pian kirkaistuisi.

Huono näkyvyys on riskitekijä liikenneturvallisuudelle. Kahan mukaan merkittävä osa onnettomuuksista johtuu kuljettajan tekemästä havainnointivirheestä. Vahingot myös usein sattuvat ajon ensimmäisten 15 minuutin aikana, joten yhteys huuruiseen tai jäiseen tuulilasiin lienee ilmeinen.

Esilämmittäminen kirkastaa

Helppo tapa välttyä huuruisilta ikkunoilta ja kylmiltä istuimilta on auton esilämmittäminen. Auton esilämmittäminen kannattaa Kahan mukaan aloittaa, jo kun yölämpötila putoaa alle + 5 asteeseen.

Valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva puolestaan kannustaa esilämmitykseen hieman varautuneemmin.

Uudemmissa automalleissa esilämmitystä ei Motivan mukaan taloudellisessa mielessä tarvita yli 0 °C lämpötiloissa, sillä bensiinimoottoritekniikan kehittymisen, ja myös moottorien koon pienentämisen (downsizing), myötä moottoreiden kylmäkäytön energiatehokkuus on parantunut.

Jos kuitenkin kylmäkäynnistyksen jälkeen käytetään paljon auton omia sähköisiä lämmittimiä (istuinlämmittimet, tuulilasin lämmitin, takalasinlämmitin), polttoaineenkulutus voi nousta selvästi verrattuna esilämmitettyyn autoon, Motiva muistuttaa.

Sisätilojen esilämmittäminen poistaa huurteen ja jään ikkunoista ja parantaa matkustusmukavuutta, kun taas moottorin esilämmitys vähentää moottoriin kohdistuvaa kuormitusta ja pidentää näin ollen moottorin elinikää.

Etenkin talvipakkasella moottorin kylmäkäynnistäminen rasittaa konetta merkittävästi, joten moottorin esilämmittäminen on erittäin suositeltavaa.

Sähköllä vai polttoaineella?

Auton esilämmitysjärjestelmiä on saatavilla sekä sähkö- että polttoainekäyttöisinä.

Mikäli parkkipaikki on varustettu sähkötolpalla ja saat autosi piuhalla kiinni tolppaan myös työpaikallasi, on sähkökäyttöinen yksinkertaisin ratkaisu.

Mikäli auto seisoo parkissa ilman sähkötolppaa, toimii polttoainekäyttöinen lämmitin silti.

Lämmitysaika riippuu ulkolämpötilasta, kovilla pakkasilla lämmitykseen tarvitaan noin tunti, kun taas viileinä syysaamuina viitisen minuuttia riittää kirkastamaan tuulilasin. Polttoainekäyttöisellä järjestelmällä auton lämmitys onnistuu missä tahansa ja lämmitystä on mahdollista ohjailla esimerkiksi älypuhelimella.

Lähteet: Kaha ja Motiva Kuvitus: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat