7.10.2021 Liikenne Vähennä huurtumista – Kolme varmaa vinkkiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikkeelle pitäisi päästä, mutta auton lasit ovat huurussa. Tuttu tilanne? Kylmän vuodenajan startit sujuvoituvat muutamalla peruskikalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näkyvyyttä haittaava auton tuulilasin ja muiden ikkunoiden huurtuminen on tuttu pulma. Kylmä vuodenaika ja reippaat lämpötilanvaihtelut saavat kosteuden tiivistymään sisätilojen lasipintoihin ja sujuvasta startin sijaan tiedossa on odottelua. Liikkeelle pitäisi lähteä vasta huurun haihduttua, kirkkailla laseilla, mutta harva malttaa odottaa. Näkyvyydestä tinkiminen on kuitenkin riskipeliä liikenteessä. Teoriassa helppo ratkaisu Periaatteessa auton puhaltimien, lämmityksen ja ilmastoinnin pitäisi tasoittaa lämpötila ja poistaa pulma nopeasti, mutta näin ei aina tapahdu. Ongelmaan saattaa olla useampikin syy, mutta ratkaisut eivät ole sentään monimutkaisia. Yleensä auton sisätiloihin pääsee jostain ylimääräistä kosteutta tai ilmaa liikuttavat ja lämmittävät laitteet eivät toimi niin kuin niiden pitäisi. – Jos tuulilasin huurre ei hälvene nopeasti, usein jotain on vialla. Normaalista poikkeavan kosteuden huomaa, jos auto haisee kostealta tai tunkkaiselta. Toki iso kosteuden ja huurtumisen aiheuttaja ovat matkustajat, mutta hengittämistä ei oikein voi lopettaakaan, kertoo korjaamoketju Autoasin teknisen palvelun päällikkö Pekka Alanko. Kolme konstia kirkkauteen Huurtumista voi hillitä helposti. Ensimmäisenä tarkastelun kohteena on kosteuden lähteen paikantaminen. Etsintä kannattaa aloittaa kangasmatoista ja lastenistuimista. Kerran kurakelillä tai lumesta kastunut istuin tai matto ei helposti autossa kuivu. Ne on nostettava sisälle lämpimään. Kosteutta voi kertyä myös kumimattojen alle, josta se ei kuivaamatta poistu. Yleinen kosteuden lähde on myös sisäilmansuodatin. – Jos sisäilmansuodatin on vanha, vettynyt ja likainen, puhaltimet puskevat kuivan ilman sijasta kosteaa ilmaa autoon. Tällaisissa tilanteissa lämmityslaitteen pitää alkaa tuottaa lämpöä ja puhaltimia pitää huudattaa pitkään ennen kuin huurre poistuu tuulilasista, Alanko kertoo. Tämä pulma ratkeaa suodattimen vaihdolla. Huurtuminen häiritsee näkyvyyttä huomattavasti enemmän, jos tuulilasin sisäpinta on likainen. Ja usein se on. – Huurtuminen korostaa likaa ja huurre poistuu hitaammin likaisesta pinnasta. Siksi tuulilasi pitäisi puhdistaa sisäpuolelta säännöllisesti. Samaa pätee auton ikkunoihin. Esilämmityksestä apua Ensisijaisesti esilämmitys ilahduttaa moottoria ja pienentää polttoaineen kulutusta sekä päästöjä, mutta sopivasti mitoitettu esilämmittimen käyttö auttaa myös huurtumisongelman taltuttamisessa. – Oikea esilämmitysratkaisu ja esilämmitysaika riippuvat aina lämpötilasta, automallista sekä auton säilytyspaikasta, Alanko painottaa. Lähde: Autoasi Kuva: Antti Hentinen Artikkeli julkaistu alunperin 9.11.2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku