18.11.2022 Liikenne Euro 7 -päästönormiaie: renkaiden ja jarrujen päästöt mukaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan komission ehdotus Euro 7 -päästönormista tarkoittaa uusien ajoneuvojen päästörajojen tiukentamista sekä myös renkaiden ja jarrujen päästöjen suitsimista. Euroopan komissio on esittänyt ehdotuksen, jolla on määrä vähentää EU:ssa myytävien uusien moottoriajoneuvojen aiheuttamaa ilman saastumista. Näin pyritään täyttämään Euroopan vihreän kehityksen ohjelmassa asetettu saasteettomuustavoite. Huipputiukat päästörajat tottelevat nimeä Euro 7 -normi. Euro 7 -normien ja ajoneuvojen hiilidioksidipäästönormien yhteisenä tavoitteena on parantaa ihmisten hengittämän ilman laatua – tuohan etenkin sähköajoneuvojen lisääntyminen mukanaan myös ilman laatuun liittyviä parannuksia. Komission ehdotus koskee uusia ajoneuvoja, joita EU:ssa myydään vuoteen 2035 asti. Uusien henkilö- ja pakettiautojen pitäisi olla päästöttömiä vuoteen 2035 mennessä. Kuten Moottori aiemmin kertoi, EU:n neuvosto ja Euroopan parlamentti pääsivät yhteisymmärrykseen ajoneuvovalmistajia velvoittavista uusien henkilö- ja pakettiautojen päästörajojen kiristämisistä. Päästötalkoot käyvät yhä kunnianhimoisemmiksi: EU:ssa ajoneuvovalmistajien olisi vähennettävä valmistamiensa uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä keskimäärin 55 prosenttia vuonna 2030 verrattuna vuoden 2021 tasoon. Nykyinen tavoite on 37,5 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keskiössä kaupunkien ilmanlaatu Näillä kahdella sääntökokonaisuudella osoitetaan autoteollisuudelle suuntaa epäpuhtauspäästöjen vähentämiseen. Komission ehdotuksessa tähdennetään, että henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autot ovat uusien päästönormien myötä nykyistä puhtaampia. Päästönormivaatimusten on myös täytyttävä todellisissa ajo-olosuhteissa, jotka kuvastavat paremmin tilannetta kaupungeissa eli siellä, missä ilmansaasteongelmat ovat suurimmat. Kaupungeissa suurin osa ilmansaasteista tulee tieliikenteestä. Jarru- ja rengaspäästöt mukana Komission ehdotuksella puututaan paitsi pakokaasupäästöihin myös jarruista ja renkaista peräisin oleviin päästöihin. Ehdotus tukee myös komission 26. lokakuuta 2022 ehdottamien uusien tiukempien ilmanlaatunormien toteutumista. Euro 7 -normeista tulee maailman ensimmäiset päästöstandardit, jotka menevät pakokaasupäästöjen sääntelyä pitemmälle: niissä asetetaan raja-arvot myös jarrujen hiukkaspäästöille ja säännöt renkaiden mikromuovipäästöille. Kaiken taustalla on aiempi linjaus, että vuonna 2035 kaikkien EU:ssa myytävien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen on oltava nollassa. Tilanteen odotetaan kuitenkin olevan vielä vuonna 2050 sellainen, että liikenteessä olevista henkilö- ja pakettiautoista yli 20 prosenttia ja raskaista ajoneuvoista yli puolet päästää pakokaasujensa mukana ilmaan epäpuhtauksia. Lisäksi myös akkukäyttöisten sähköajoneuvojen jarruista vapautuu epäpuhtauksia ja renkaista mikromuovia. Vaatimukset yhteen Euro 7 -normien myötä kaikkiin moottoriajoneuvoihin eli henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoihin sovellettavat päästörajat kootaan yhteen ja samaan sääntöpakettiin. Uudet säännöt eivät riipu käytettävästä polttoaineesta tai teknologiasta, vaan rajat ovat samat, kävipä ajoneuvo bensiinillä, dieselillä, sähköllä tai vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajonaikaiset päästöt syyniin Ehdotuksessa tiukennetaan kaikkien uusien ajoneuvojen päästörajoja ottamalla ajonaikaisten päästöjen testauksen piiriin lisää ajo-olosuhteita. Testeissä ovat nyt paremmin edustettuina olosuhteet, joissa ajoneuvoja ajetaan Euroopassa: mukana ovat jopa 45 celsiusasteen lämpötilat ja työmatkoille tyypilliset lyhyet ajot. Henkilö- ja pakettiautoja koskevia alimpia päästörajoja sovelletaan siitä riippumatta, mitä polttoainetta ajoneuvo käyttää. Uusissa säännöissä päästörajojen piiriin tulee myös uusia epäpuhtauksia, kuten raskaiden hyötyajoneuvojen päästämät typen oksidit. Aina 200 000 km saakka Henkilö- ja pakettiautojen sääntöjenmukaisuus tarkastetaan 200 000 ajokilometriin ja kymmenen vuoden ikään saakka. Kestävyysvaatimusten kesto siis kaksinkertaistuu nykyisestä Euro 6- ja Euro VI -normien mukaisesta tilanteesta, joka tarkoittaa 100 000 ajokilometriä ja viiden vuoden ikää. Vuonna 2035 typen oksidien päästöt ovat Euro 7 -normien ansiosta henkilö- ja pakettiautojen tapauksessa 35 prosenttia ja linja- ja kuorma-autojen tapauksessa 56 prosenttia pienemmät kuin mihin Euro 6 -normilla on päästy. Pakokaasujen hiukkaspäästöt taas vähenevät henkilö- ja pakettiautojen tapauksessa 13 prosenttia ja linja- ja kuorma-autojen tapauksessa 39 prosenttia. Henkilöauton jarruista peräisin olevat hiukkaspäästöt putoavat 27 prosenttia. Lähde: Euroopan komissio a:1:{i:0;s:6:"124006";} Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe