28.8.2014 Kotimaanmatkailu Finland Trophy Retro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maastoautojen suunnistuskilpailuissa koetellaan auton etenemiskykyä ja kartturin suunnistustaitoja. Usein kilpailut ajetaan öisin. Maastoautojen suunnistuskilpailuissa koetellaan auton etenemiskykyä ja kartturin suunnistustaitoja. Usein kilpailut ajetaan öisin.Kokeilimme Etelä-Karjalassa kuinka vakiomaastoautolla pärjää Suomen suurimmassa maastoautojen suunnistuskilpailussa.Vuoden 1985 Range Rover on pakattu täyteen: mukana on kuuden kilon jauhesammutin, hinausköysiä ja evästä pienelle armeijalle. Auto on nähnyt elämää 350 000 kilometrin verran. Uskallamme yhä luottaa uskolliseen kumppaniin.– Näin alkuperäisessä kunnossa olevaa autoa ei näissä kilpailuissa ole pitkään aikaan nähtykään, kilpailun katsastusmies arvioi. Hän on juuri tarkastanut hinauskoukut, rekisteriotteen ja rengaskoon.Olemme osallistuneet kilpailuun muutaman kerran aiemmin maastokäyttöön rakennetulla autolla, mutta tällä kertaa päätimme kokeilla, kuinka vakioauto pärjää haastavilla kilpailutaipaleilla.Epäluulo omiin mahdollisuuksiin kilpailussa iskee rajusti, kun katselemme ympärillemme varikolla. Autot ovat toinen toistaan korotetumpia. Ne on varustettu kylkiputkilla, alustapanssareilla ja isoilla renkailla. Lähes kaikissa on kilpailun kenties hyödyllisin varuste, etuvinssi. Se puuttuu autostamme.Kilpailussa on kolme luokkaa: original, standard ja modified. Luokat on jaettu rengaskoon mukaan, halkaisijaltaan 31 tuumasta 39,5 tuumaan. Kilpailemme alkuperäisten autojen sarjassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaperikartta ja vasaraLokakuinen ilta alkaa hämärtyä ja kilpailu alkaa. Kello on kahdeksan illalla ja kilpailuaikaa on seuraavaan iltapäivään kello neljään asti. Lähtöviivalla ei käydä taistelua paalupaikasta, vaan kuljettajat lähtevät omaan tahtiinsa.Kilpailun valvoja kiinnittää apukuljettajan istuimen kiskoihin vaijerilla metallilevyn, joka sinetöidään. Metallilevyyn hakataan rasteilta sitä vastaava kirjain metallisella kirjasimella, joka on kiinnitetty vaijerilla esimerkiksi puuhun. Apuna käytetään vasaraa. Haasteena on päästä tarpeeksi lähelle rastia, jotta sen saa merkityksi. Puolikkaita pisteitä ei jaeta.Finland Trophy Retrossa digitaalisten apuvälineiden, kuten navigaattorin tai matkapuhelimen karttojen käyttö on kielletty. Jokainen autokunta saa paperikartan, johon rastit on merkitty.Rastien luonnetta selittäviksi vinkit ovat vähäsanaisia, kuten esimerkiksi mänty, oja tai iso kivi. Kartanlukutaitoa, koordinaatteja ja kompassia tarvitaan.Suonsilmään vai umpimetsään?Kilpailualue on jaettu Mikkelin Hirvensalmessa muutamaan erilaiseen alueeseen, joita saa kiertää haluamallaan tavalla. Koska autossamme ei ole vinssiä, eikä maastorenkaita lukuunottamatta erityistä varustelua maastoajoa varten, päätämme suunnata kartan perusteella mäntyiseen kangasmetsään.Ensimmäinen rasti löytyy helposti, sillä monet kanssakilpailijat ovat aloittaneet samasta paikasta. Autojen lisävalojen keilat haravoivat rasteja paljastellen metsää, johon rastit on sijoitettu. Kiertelemme sähkölinjan alla kulkevassa metsäkoneen urassa kantoja ja kiviä väistellen.Helpoimmat rastit on kuitenkin parissa tunnissa haettu ja kaivamme kompassin ja otsalamput esiin. Paremmin varustautuneilla kilpailijoilla on suuria valonheittimiä ja pitkä rivi lisävaloja auton katolla. Pimeässä männikössä ymmärrämme miksi.Kilpatovereita auttaenSyksy on ollut vähäsateinen ja metsä on kuiva. Se on meidän onnemme, sillä vakioautolla mäkinen, kivikkoinen havumetsä on tarpeeksi haastava muutenkin. Kilpailu on suunniteltu selvästi rankemmalle kalustolle.Löydämme rastin, joka on sijoitettu mutaspoorin reunalle. Alku on sujunut niin vakuuttavasti, että päätämme yrittää sen hakemista. Vauhtia ottamalla pääsemme kuin pääsemmekin rastille, mutta poispääsy tuottaa vaikeuksia. Auto on tiukasti jumissa mudassa.Paikalle sattuu kuitenkin onneksi rastille pyrkivä autokunta, jotka vinssaavat meidät pois pinteestä. Kilpailutovereiden auttaminen kuuluu lajin henkeen. Matka jatkuu.Metsäuran reunaan on pysähtynyt joukkue vaihtamaan rikkoutunutta vetoakselia. Päätämme pysähtyä auttamaan ja tiedustelemaan, josko kilpailijat tietäisivät, missä lähimaaston rastit sijaitsevat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteen suuntaanEdessä on viidestoista rasti rinteessä keskellä tiheää vesakkoa. Kun olemme vasaroineet K-kirjaimen todisteeksi kisapassina toimivaan metallilevyyn, huomaamme, ettei rastilta poispääsy ole taaskaan ongelmaton. Auton kääntäminen tiheässä vesakossa paljastuu tunnin vekslaamiseksi, jonka hintana on apukuljettajan puolen ovissa naarmuja ja kuhmuja.Vesakosta selvittyämme mauto ei enää käänny. Olemme ilmeisesti osuneet kantoon, jonka seurauksena ohjausiskari on vääntynyt niin, etteivät pyörät käänny. Onneksi ohjausiskunvaimennin ei ole autolle metsätaipaleella välttämätön osa, joten päätämme poistaa sen.Auto olisi taas etenemiskykyinen, mutta päätämme levätä aamuun asti. Laskemme istuimien selkänojat vaakatasoon ja ummistamme silmämme. Uni tulee pakottamatta.Kahdeksas sijaAamulla päätämme keskittyä helppoihin rasteihin, sillä maaliin on ehdittävä ajoissa. Päivänvalossa rastien löytyminen ja rasteille pääsyn arvioiminen on huomattavasti helpompaa.Maaliviivan ylittäessämme auto kulkee vielä omin voimin ja on teknisesti aivan ehjä. Lopputuloksena on kaksi väsynyttä ja kuraista suunnistajaa sekä aiempaa nuhjuisempi Range Rover.Tuloksena on original-luokan kahdeksas sija. Sijoitusta enemmän kiinnostaa lämmin ruoka, suihku ja sauna.Finland Trophy Retro Etelä-Savossa Syväsmäellä 5.–6.9.2014.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori 18.1.2025 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen suosion kasvu näkyy myös Caravan-messuilla – paljon uusia matkailuautoja tarjolla 17.1.2025 Matkailuajoneuvot Caravan-harrastuksella valtava merkitys – jättää vuosittain satojen miljoonien potin kotimaan matkailulle 17.1.2025 Kotimaanmatkailu Matkailuajoneuvoalan tulevaisuuden näkymissä korostuvat etätyö ja älykäs teknologia 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa