3.11.2022 Lentokoneet Finnair aloitti lennot Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Dohaan – joulukuussa Qatar Airways vetäytyy Helsinki-Vantaalta Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnair korvaa Qatar Airwaysin lennot Helsinki-Vantaalta Dohaan joulukuun puolivälistä alkaen. Jo nyt Finnair alkoi operoimaan tulevien jalkapallon maailmanmestaruuskilpailujen isäntämaahan kahdesta Pohjoismaiden suurimmasta kaupungista. Finnair ottaa torstaina 3.11. ensikosketuksen kokonaan uuteen kohteeseen peräti tuplamäärällä, kun se avaa uudet reittinsä Tukholman Arlandasta sekä Kööpenhaminan Kastrupista Doha Hamadiin. Molemmat lennot lennetään laajarunkoisilla Airbus A330-300 -koneilla, ja avauslennot, AY1985 ja AY1986, laskeutuvat pian tämän jutun julkaisuajankohdan jälkeen Dohaan.Kuten jo lentojen tunnukset kertovat, Finnair lentää Dohaan omia lentojaan, vaikka Oneworld-kumppani Qatar Airways onkin mukana tavanomaisella codesharella sekä laajemmallakin operatiivisella yhteistyöllä. Finnair ei ole aiemmin lentänyt Dohaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoulukuussa myös Helsingistä - näkemiin Qatar AirwaysilleTukholman ja Kööpenhaminan lisäksi Finnair operoi Dohaan pian myös kotikentältään Helsinki-Vantaalta. Reitin aloitus on Finnairin puolesta 15. joulukuuta, jolloin lento AY1981 lähtee Helsingistä kello 16:00, ollen perillä Dohassa paikallista aikaa 23:30. Paluulento AY1982 lähtee puolestaan kello 8:00 Dohasta, ja on perillä Helsingissä 14:15. Aikataulut on aikaisempaankin tapaan sovitettu Qatar Airwaysin keskiyöllä lähteviin liikenneaaltoihin Kaukoitään, Australiaan, muualle Lähi-itään sekä Afrikkaan.Finnairin aluevaltauksen myötä Qatar Airwaysin reilut kuusi vuotta kestänyt komennus Helsinki-Vantaalla päättyy, eikä viininpunaista arabiankeihäsantilooppia täällä näillä näkymin enää vähään aikaan nähdä. Qatar Airways operoi kuitenkin mainitulla tavalla Helsinkiin virtuaalilentoyhtiön roolissa. Tavallisen matkustajan näkökulmasta juuri mikään ei siis muutu. Mikäli kuuden tunnin lennolle ei kaipaa omaa sviittiä, ovat aikataulut käytännössä samat, ja Dohasta on yhteys samoihin noin 150 kohteeseen, joihin Qatar Airways kuudella mantereella operoi.Reitillä käytettävät 279-paikkaiset koneet ovat käyneet läpi matkustamouudistuksen, ja saaneet uuden Premium Economy -matkustusluokan.Aivan Qatar Airwaysia vastaavaa palvelutuotetta Finnairin A330 ei ehkä nykymuodossaan tarjoa, mutta maailman arvostetuimman lentoyhtiön reittien ajaminen kolmin kappalein on hieno meriitti sinivalkolaivastolle. Pitääpä vielä muistaa, että Qatar Airwaysin sanavalmis toimitusjohtaja Akbar al Baker haukkui erästä maailman merkittävimmistä lentoyhtiöistä, British Airwaysia, "kahden tähden halpalentoyhtiöksi". Kyse ei tuolloin ollut edes kilpailijan mustamaalaamisesta, sillä BA on itse asiassa Finnairin tavoin Qatarille läheinen yhteistyökumppani.Taustalla konepula, ilmatilasulut, Airbus-kiista sekä jalkapallokisatSyitä uudelle järjestelylle ei tarvitse etsiä, sillä ne ovat moninaisia. Qatar Airwaysilla ei yksinkertaisesti riitä kalustoa kaikille reiteille, siksi se on sopinut vastaavasta järjestelystä myös ainakin hongkongilaisen Cathay Pacificin kanssa, jonka osaomistaja se on.Airbus A350-koneet ovat tunnetusti Qatarin osalta pitkälti poissa pelistä.Qatar Airways on kärsinyt kroonisesta konepulasta jo pitkään. Uusia reittejä on availtu, ja samaan aikaan laivasto täytyy pitää nuorena. Tilanne eskaloitui viimeistään siinä vaiheessa, kun yhtiö kuuluisan maalikiistan keskellä maadoitti suuren osan Airbus A350-laivastostaan, saaden Airbusin vihat päälleen, ja konehanat siltä osin visusti kiinni.Kuluvan kuun 19. päivänä alkavat Qatarissa jalkapallon maailmanmestaruuskilpailut, jotka ovat eräs maailman suurimmista urheilutapahtumista, ja varmastikin suurin Qatarissa järjestetty urheilutapahtuma. Maan lippulaivalentoyhtiön tehtävä on kuljettaa 1,2 miljoonaa kisaturistia noin kuukauden aikaikkunalla paikan päälle, ja näin se on joutunut priorisoimaan tiettyjä reittejä muiden kustannuksella.Kohutuistakin jalkapallokisoista muistutetaan useiden erilaisten mainosteippausten muodossa monissa yhtiön koneissa. Kuvassa Boeing 777:n muotia.Finnairin puolesta tilanne on hieman toinen. Covidin jälkeinen Aasian avautuminen ei päässyt edes kunnolla käyntiin, kun Ukrainan kriisi eskaloitui, ja Venäjän ilmatila sulkeutui. Finnair joutuu nyt miettimään strategiaansa isolla kädellä uudelleen, ja välivaiheessa auttavat palvelut muille lentoyhtiöille.Lähteet: Simple Flying, Finnair, Qatar Airways Kuvat: Benjamin Helander, Moottorin arkisto, Finnair Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 21.6.2025 Lentokoneet Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”