12.6.2016 Ajoneuvot Ford Ka+ – Fordin pikkuinen aikuistui viisioviseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ka+ ei ehkä korvaa suoraan Ka:ta, mutta osoittaa, että pikkuautosegmentissä on vielä tavoiteltavaa. Plussan aseina ovat edullisuus ja käytännöllisyys. Alle neljä metriä pituutta, tilat viidelle ja edullinen hinta. Ford Ka+ tavoittelee ostajia pikkuautoluokasta armottomalla käytännöllisyydellä ja edullisuudella. Brittiläisen Car-lehden mukaan yhtiön markkinoinnissa puhutaan jopa suoraan Dacian haastamisesta.Ford Ka+ liittyy Fiestan seuraksi valmistajan pikkuautoluokkaan ja auton muotoilukieli onkin tuttua nyky-Fordia. Uutuus on hiukan lyhyempi kuin Fiesta, mutta 29 millimetriä korkeampi. Sisustan tavoitteena on ollut luokkansa parhaat tilat ainakin etumatkustajien päille ja takamatkustajien jaloille. 270 litraa tavaratilaa, kahdessa osassa kaatuvat takapenkit ja 21 säilytyskoloa vastaavat käytännöllisyydestä myös tavarapuolella. Etuovien ovitaskut on mitoitettu litran pullon, 0,6 litran pullon ja sateenvarjon yhteissäilytystä varten. Lisäksi autosta löytyy piilolokero, johon pääsee käsiksi vain kuljettajan oven ollessa auki. Ford suosittelee tätä säilytyskoloa arvoesineille.Huomioi piilolokero kojelaudan päässä kuvan keskipaikkeilla.Moottorivailkoima on ihastuttavan yksinkertainen: 1,2-litrainen Duratec-bensiinimoottori tai 1,2-litrainen Duratec-bensiinimoottori. Saman moottorin saa siis 70 hevosvoiman perusmallina (114 grammaa hiilidioksidia per kilometri) tai tehokkaampana 85-hevosvoimaisena rallimallina (110 grammaa hiilidioksidia per kilometri). Vaihteistona on joka tapauksessa viisivaihteinen manuaali.Intiassa valmistettu Ka+ on Fordin mukaan käyty läpi täydellisesti, jotta ajoneuvo istuisi eurooppalaiseen makuun. Osana prosessia ohjaus, jousitus, iskunvaimennus, kallistuksenvakaaja, moottorin tuet ja keulan apurunko on suunniteltu uudelleen. Luvassa pitäisi olla "hauskaa mutta sivistynyttä" ajettavuutta Euroopan teillä.Vakiovarusteena Ka+:ssa tulee manuaali-ilmastointi, Ford SYNC -viihdejärjestelmä ja Ford MyKey -avainkohtainen valvontajärjestelmä. Lisäksi varustelistalta löytyvät aina ajonvakautus mäkiavustimella ja nopeusrajoitin. 85-hevosvoimaisen rallimallin yhteydessä tarjolle tulee myös koko joukko tyypillisiä lisävarusteita automaatti-ilmastoinnista sähkökäyttöisiin takaikkunoihin.Perusteisiin keskittyvän ominaisuuslistan selittää parhaiten hintalappu: Ka+:n hinnat alkavat Saksassa 9 990 eurosta. Mallin mahdollisesta saapumisesta Suomeen ei ole vielä tietoa.Lähde ja kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää