12.6.2016 Ajoneuvot Ford Ka+ – Fordin pikkuinen aikuistui viisioviseksi Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Ford Ka+ ei ehkä korvaa suoraan Ka:ta, mutta osoittaa, että pikkuautosegmentissä on vielä tavoiteltavaa. Plussan aseina ovat edullisuus ja käytännöllisyys. Alle neljä metriä pituutta, tilat viidelle ja edullinen hinta. Ford Ka+ tavoittelee ostajia pikkuautoluokasta armottomalla käytännöllisyydellä ja edullisuudella. Brittiläisen Car-lehden mukaan yhtiön markkinoinnissa puhutaan jopa suoraan Dacian haastamisesta. Ford Ka+ liittyy Fiestan seuraksi valmistajan pikkuautoluokkaan ja auton muotoilukieli onkin tuttua nyky-Fordia. Uutuus on hiukan lyhyempi kuin Fiesta, mutta 29 millimetriä korkeampi. Sisustan tavoitteena on ollut luokkansa parhaat tilat ainakin etumatkustajien päille ja takamatkustajien jaloille. 270 litraa tavaratilaa, kahdessa osassa kaatuvat takapenkit ja 21 säilytyskoloa vastaavat käytännöllisyydestä myös tavarapuolella. Etuovien ovitaskut on mitoitettu litran pullon, 0,6 litran pullon ja sateenvarjon yhteissäilytystä varten. Lisäksi autosta löytyy piilolokero, johon pääsee käsiksi vain kuljettajan oven ollessa auki. Ford suosittelee tätä säilytyskoloa arvoesineille. Huomioi piilolokero kojelaudan päässä kuvan keskipaikkeilla. Moottorivailkoima on ihastuttavan yksinkertainen: 1,2-litrainen Duratec-bensiinimoottori tai 1,2-litrainen Duratec-bensiinimoottori. Saman moottorin saa siis 70 hevosvoiman perusmallina (114 grammaa hiilidioksidia per kilometri) tai tehokkaampana 85-hevosvoimaisena rallimallina (110 grammaa hiilidioksidia per kilometri). Vaihteistona on joka tapauksessa viisivaihteinen manuaali. Intiassa valmistettu Ka+ on Fordin mukaan käyty läpi täydellisesti, jotta ajoneuvo istuisi eurooppalaiseen makuun. Osana prosessia ohjaus, jousitus, iskunvaimennus, kallistuksenvakaaja, moottorin tuet ja keulan apurunko on suunniteltu uudelleen. Luvassa pitäisi olla "hauskaa mutta sivistynyttä" ajettavuutta Euroopan teillä. Vakiovarusteena Ka+:ssa tulee manuaali-ilmastointi, Ford SYNC -viihdejärjestelmä ja Ford MyKey -avainkohtainen valvontajärjestelmä. Lisäksi varustelistalta löytyvät aina ajonvakautus mäkiavustimella ja nopeusrajoitin. 85-hevosvoimaisen rallimallin yhteydessä tarjolle tulee myös koko joukko tyypillisiä lisävarusteita automaatti-ilmastoinnista sähkökäyttöisiin takaikkunoihin. Perusteisiin keskittyvän ominaisuuslistan selittää parhaiten hintalappu: Ka+:n hinnat alkavat Saksassa 9 990 eurosta. Mallin mahdollisesta saapumisesta Suomeen ei ole vielä tietoa. Lähde ja kuvat: Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ford esitteli maailmalle ydinkäyttöisen henkilöauton mahdollisuuden 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista