19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monista Fordin Ecoboost-moottoreista on katkennut jakohihna ja Ford on esimerkiksi Iso-Britanniassa tullut asiakkaita merkittävästi vastaan. Fordin Ecoboost-moottoreiden jakopään ongelmat puhuttavat jatkuvasti. Fordin yhden litran Ecoboost-bensiinimoottorin jakopään hihna on niin sanotussa öljykylvyssä. Jakohihna saattaa kuitenkin lähteä murenemaan ja hihnan muruset tukkia auton öljykierron. Tämä saattaa puolestaan aiheuttaa merkittäviäkin moottorivaurioita. Moottori on aiemmin kirjoittanut Fordin Ecoboost-moottoreista, kuinka jakohihna on pettänyt melko pienilläkin kilometreillä.Yhden litran bensiinimoottorin lisäksi myös dieselkäyttöisissä Fordin Ecoboost-moottoreissa on ilmennyt vastaavia ongelmia. Moottori on kirjoittanut niistäkin.Puhetta Ecoboost-moottoreiden ongelmista siis riittää, myös internetin keskustelupalstoilla. Muun muassa Facebookissa on Ford Ecoboost Nightmare (painajainen) -keskusteluryhmä, jossa on lähes 30 000 jäsentä. Netissä leviääkin nyt Fordin Briteissä jälleenmyyjilleen toimittama kirje, jossa Ford myöntää ongelman ja esittää merkittäviä vastaantuloja Ecoboost-moottoreilla varustettujen autojen omistajille.Korjauskampanja on julkistettu Briteissä kesäkuun alussa ja sen koodi on VS/UK/24/173. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVedottiin auton ikäänMoottoriin yhteyttä ottanut Fordin omistaja Jussi kertoo, että hänen kokemuksen mukaan Suomessa Ford sen sijaan vaikenee lähes tyystin moottori-ongelmistaan. Hänen autossaan Ecoboost-moottori petti 150 000 kilometrin kohdalla, kun sen jakohihna tyypilliseen tapaan hajosi. Jussi sanoo, että hänen autonsa on huollettu oikein ja ajallaan koko sen historian ajan. Moottori ei julkaise Fordin omistajan haastattelua hänen oikealla etunimellään. Hänen henkilötiedot ovat kuitenkin toimituksen tiedossa.Jussi vei autonsa korjattavaksi Hedin Automotiven toimipisteeseen. Kun moottorivaurion korvauskustannuksista puhe Hedin Automotiven kanssa, kuin Fordin maahantuojankin kanssa, kummaltakaan taholta Jussi ei oikein saanut vastausta.– Molemmat tahot vastailivat hyvin pikaisesti, olivat hyvin lyhytsanaisia ja viittasivat ensimmäiseen päätökseen, Jussi sanoo.Päätöksessä sekä Hedin että Ford vetosivat auton ikään. Koska Jussin autolla oli ikää jo sen verran paljon, ei maahantuoja eikä merkkihuolto nähneet asiassa minkäänlaista vastaantuloa Jussin suuntaan.– Vastaantulon rajat valitettavasti eivät täyty eli auton ikä on liian korkea ja takuupuoli on todella tarkka näistä. Auton ikä tällä hetkellä 96 kuukautta eli menee yli reilusti, ensirekisteröinti 26.10.2016, Hedin Automotiven työnjohtaja vastasi Jussille sähköpostitse.Sähköpostikeskustelussa Jussi vetosi Englannissa olevaan kampanjaan, jossa vastaavan ikäisten autojen korjauskustannuksia Ford on korvannut 100-prosenttisesti. Hediniltä Jussi ohjeistettiin olemaan yhteydessä maahantuojan sähköpostitse. Fordin maahantuojan sähköpostista kommentoitiin Jussille, että sähköpostissa ei käsitellä takuu- ja huoltoasioita sekä siihen, että auton iän ja kilometrien vuoksi auto ei ole enää takuun piirissä.– Takuuosaston päätoksiin vaikuttavat muun muassa auton ikä, ajetut kilometrit, vian laatu sekä huolto- ja omistajuushistoria. Tuo päätös on Fordin virallinen kanta asiaan, Fordilta vastattiin Jussille sähköpostitse.Moottori on nähnyt kyseiset sähköpostikeskustelut. Fordilta asia ohjattiin takaisin Hedinille.– Hedin Automotive ei oikein kommentoinut mitään. Ainoa oikeastaan, mitä on sanottu, että korjaaminen maksaa 9 000 euroa. Autoon pitäisi vaihtaa kokonaan uusi moottori, Jussi kertoo Moottorille.Korjaus maksaa 9000 euroaJussin mukaan Fordin jälleenmyyjän, Hedin Automotiven mukaan moottorin vaihto olisi ollut ainoa vaihtoehto.– Paha maku mikä jäi siitä miten Hedin Automotive hoiti asiaa. Siellä avattiin moottorin öljykorkki ja kurkattiin sisään. Viankuvaus oli, että moottori rikki ja vaihto maksaa 9 000 euroa ja 110 euroa vianselvityksestä, Jussi sanoo. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (3) Moottorin tyyppivikakatsauksissa on kerrottu Fordin 1.0 Ecoboost-moottorin vioista jo useiden vuosien ajan, esimerkiksi Ford Focus: https://moottori.fi/tyyppiviat/ford-focus/ Käyttäjien ilmoittamia vikoja Ford Focus III DYB 2011–2018/IV 2018->: Ajotavasta ja huollosta herkkä 1.0 EcoBoost -moottori: Käytettyjen autojen tarjonnassa on runsaasti moottorivikaisia 1.0 Ecoboost -malleja tai niihin on asennettu vaihtomoottori. Moottoriviat laskevat jälleenmyyntiarvoa. 1.0 EcoBoost -bensiinimoottoreissa vaurioita väärän öljylaadun käytön vuoksi: Jakopään hammashihna on öljykylvyssä, samoin erillinen öljypumpun hihna. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota hihnat ennenaikaisesti, ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnojen rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena moottorivaurio. Molemmat hihnat tulee vaihtaa yhtä aikaa. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään Fordin hyväksymää öljylaatua. Uudehkoa käytettyä Focusta ostettaessa kannattaa tarkistaa, onko moottorissa jakohihna vai jakoketju. https://moottori.fi/tyyppiviat/ford-fiesta/ Käyttäjien ilmoittamia vikoja Ford Fiesta VII JA8 2008–2017/VIII JHH 2017–2023: EcoBoost-bensiinimoottoreissa moottorivaurioita väärän öljylaadun käytön vuoksi: Jakopään hammashihna on öljykylvyssä, samoin erillinen öljypumpun hihna. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota hihnat ennenaikaisesti, ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnojen rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena moottorivaurio. Molemmat hihnat tulee vaihtaa yhtä aikaa. Hihnat kannattaa vaihtaa ajoissa ennen tehtaan ilmoittamaa vaihtoväliä. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään Fordin hyväksymää öljylaatua. Käytettyä ostettaessa kannattaa selvittää öljyvaihto- ja öljynlisäyshistoria, mikäli mahdollista. Uudehkoa käytettyä Fiestaa ostettaessa kannattaa tarkistaa, onko moottorissa jakohihna vai jakoketju. https://moottori.fi/tyyppiviat/ford-mondeo/ Mondeo V 2015->: Ajotavasta ja huollosta herkkä 1.0 EcoBoost -moottori. Mondeo-malliston pienimmässä 1.0 EcoBoost -bensiinimoottoreissa vaurioita väärän öljylaadun käytön vuoksi: Jakopään hammashihna on öljykylvyssä, samoin erillinen öljypumpun hihna. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota hihnat ennenaikaisesti, ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnojen rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena moottorivaurio. Molemmat hihnat tulee vaihtaa samalla. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään Fordin hyväksymää öljylaatua. Käytettyä ostettaessa kannattaa selvittää öljyvaihto- ja öljynlisäyshistoria, mikäli mahdollista. Moottori on kertonut verkkosivuillaan Fordin Ecoboost -moottorien jakohihnaongelmista ensimmäisen kerran jo vuonna 2020 ja uudelleen vuonna 2021 ja 2024 automallien tyyppivikaraporteissa Saksassa havaittujen vikojen perusteella. Näitä samalla tekniikalla tehtyjä Fordin moottoreita on myös Discovery Sport (Land Rover ) autoissa 2-litran versiona .Ongelmat ovat täysin samoja ja korjaamoille tunnettuja .Miksei niistä varoiteta etukäteen ,jotta ongelmat voisi helposti välttää . Mitä kommentoivat Ford ja Land Rover ? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen - ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen