14.9.2018

Fordin hengessä: Tesla harventaa värivaihtoehtoja tuotantosyistä

Tesla harventaa värivaihtoehtoja tuotantosyistä

Toimitusjohtaja Muskin mukaan Teslan värivaihtoehdot Obsidian Black ja Metallic Silver siirtyvät erikoistilattaviksi.

Hetkellisesti autotehtaan johtamiseen seikkailuiltaan keskittynyt Elon Musk kertoi Teslan karsivan perusvärivalikoimaansa nyt viiteen vaihtoehtoon.

Nykyisestä seitsemästä vaihtoehdosta kaksi, Obsidian Black (musta metalliväri) ja Metallic Silver (metalliharmaa) siirtyvät erikoistilattaviksi korkeampaan hintaan. Jäljelle jää viisi värivaihtoehtoa: perusmusta Solid Black, tummanharmaa Midnight Silver Metallic, Deep Blue Metallic, Pearl White Multi-Coat ja Red Multi-Coat.

Teslan perusvärinä on ilmainen Solid Black. Multi-Coat monikerrosvärit ovat maksaneet Suomessa Teslan hinnastossa 2 200 euroa, muiden värivaihtoehtojen ollessa 1 600 euroa. Obsidian Blackin ja Metallic Silverin uusi hinta ei ole vielä tiedossa.

Muskin mukaan kyse on tuotantoprosessin virtaviivaistamisesta ja yhtiön oma lausunto vahvistaa väitteen.
– Silloin tälllöin säädämme lisävarusteita ja hinnoittelua, jotta ne heijastavat parhaiten tuotteitamme ja yksinkertaistaaksemme tuotantotoimintojamme, Teslan edustaja kertoi Reutersille.

Analyytikkojen mukaan Teslalta tullaan näkemään myös muita varustemuutoksia.
– Maalivaihtoehtojen pudottaminen ei ole viimeinen teko autotuotannon yksinkertaistamisessa. Teslalla ei ole kokemusta sarjatuotannosta. He tarvitsevat vielä paljon tuotannon tietotaitoa, kommentoi NORD/LB:n analyytikko Frank Schwope.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jo yli sata vuotta sitten

Värivaihtoehtoja karsittiin myös ikonisen T-Fordin tuotannon aikana. Vuosien 1908 ja 1913 välisenä aikana auton sai useassa eri värissä, mutta 1914–1925 värikartastossa oli vain yksi väri: musta.

– Asiakas voi saada autonsa minkä värisenä tahansa, kunhan se on musta, totesi itse Henry Ford.

Syy sarjatuotantoa uudistaneen amerikkalaispohatan lausahdukseen löytyi tavoitelluista tuotantomääristä. Ford tuotti yksin 300 000 T-mallin Fordia 1914, kun samana vuonna muiden autovalmistajien yhteismäärä ylsi vain 280 000 autoon. Koska musta emalimaali kuivui nopeimmin, oli se sarjatuotantoon uskovan Henry Fordin järkivalinta.

Myyntimiesten riemuksi värit palasivat valikoimaan T-Fordin kahden viimeisen valmistusvuoden ajaksi, sillä kilpailijat alkoivat saavuttaa markkinajohtajan asemia – väreissä.

Lähteet: Reuters via Autoblog, Automotive News Kuvituskuva: Roman Razinkov

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat