2.3.2023 Ajoneuvot Fordin toimitusjohtaja tiukkana – dysfunktio piinaa yrityskulttuuria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford on luisunut osin vanhoihin tapoihin, vaikka uutta pitäisi etsiä, kommentoi toimitusjohtaja Jim Farley. Muutoksen tuulet ovat puhaltaneet Fordilla viime vuodet perinteisen autovalmistajan etsiessä paikkaansa muuttuvassa markkinassa. Nykyinen toimitusjohtaja Jim Farley on pitkän linjan fordilainen ja intohimoinen autoharrastaja, mutta jopa Farley on huomannut ison organisaation liikkuvan välillä hitaasti.Vuosi sitten Ford jaettiin kahteen erilliseen yksikköön. Ford Model e vastaa sähköautoista ja uusista liiketoimintamalleista. Perinteisemmät toimintamallit ja polttomoottorit siirtyivät puolestaan Ford Bluen alaisuuteen. Muutos on käynnissä edelleen, mutta suunnitelman toiset osat etenevät toisia nopeammin.– Nämä suuret muutokset eivät ole lineaarisia ja täydellisesti ennustettavia asioita, Farley kommentoi suunnitelman etenemistä hiljattain.Fordilla ollaan tyytyväisiä ensimmäisten täyssähköautojen vastaanottoon ja uuden polven ohjelmistoihin, mutta kulu- ja laatuongelmat vaivaavat yhtiötä. Farleyn mukaan talousvuosi 2022 näyttäytyy kurjana huonosta suorittamisesta johtuen. Farley saa tukea mietteilleen hallituksen puheenjohtajalta Bill Fordilta. – Tämä on ollut kausittaista suuren osan uraani. Saamme asian kuntoon, luisumme takaisin, saamme sen taas kuntoon., Ford kommentoi hiljattain.Farley kehui Fordin vuosina 2006–2014 palvellutta toimitusjohtajaa Alan Mulallya juuri sisäisten toimintojen putsaamisesta, mutta pelkää dysfunktion (toimintahäiriön) palanneen organisaatioon.– Voimme vähentää kuluja ja ihmisiä ja tehdä kaiken nopeasti. Mutta totuus on, että jos suunnittelun, alihankkijoiden ja valmistamisen tehokkuutta ei muuteta, siis tapaa jolla ihmiset toimivat, se [dysfunktio] palaa jälleen, koska se palasi jo, Farley linjasi.– Minun tehtäväni toimitusjohtajana on varmistaa, että pitkään minun jälkeenikin se ei palaa.Jim Farley on pitkän linjan fordilainen, joka on nopeasti koonnut omanlaisensa johtoryhmän kääntämään autojätin kurssia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuunnittelusta alkaenTalousjohtaja John Lawler osallistui Farleyn huomautuksiin kommentoimalla, että yhtiöllä on noin kahdeksan miljardin dollarin taakka verrattuna muihin perinteisiin autovalmistajiin verrattuna. Takamatka johtuu tehottomuudesta alihankinnassa, suunnittelussa ja valmistuksessa. Puolet summasta johtuu korkeammista materiaalikustannuksista. Myös mittavat takuu- ja takaisinkutsuongelmat rasittavat yhtiötä.Farleyn mukaan yhtiön täytyy suunnitella autonsa toisella tavalla. Erilaisten kiinnikkeiden määrä tulisi puolittaa ja valussa tulisi suosia kookkaampia yksiosaisia ratkaisuja. Yhdessä ne vähentäisivät kokoonpanolinjalla tarvittavaa työmäärää.– Meidän ennakoasenteemme tarkoittaa, että emme koskaan pääse kahdeksan prosentin katteeseen sähköautoissa. Meidän täytyy suunnitella ajoneuvo eri tavalla. Meidän täytyy valmistaa, alihankkia ja myydä se eri tavalla. Tämä on ollut iso muutos, Farley kommentoi Mustang Mach-E:n suunnittelusta opittuja asioita.Myös jako eri liiketoiminta-alueisiin polttomoottorien, sähkön ja hyötyajoneuvojen kesken on tuonut haasteita. – Olen sitä mieltä, että kulttuurisesti täytyy pitää huolta, että kaikki tuntevat olonsa tasaveroiseksi, että liiketoiminnassa ei suosita yhtä osa-aluetta yli muiden, Bill Ford kommentoi.Omalta osaltaan yksikköhaasteisiin vaikuttaa myös niiden erilainen koostumus. Esimerkiksi Ford Model e -sähköautoryhmä koostuu suurelta osin teknologia-alan osaajista. Yksikköä johtava entinen applelainen Doug Field neuvookin, että työntekijöitä ei kannata keskiarvoistaa eri taustoista ja tilanteista johtuen.Hankalasta muutosajasta huolimatta Bill Ford on täynnä uskoa Farleyn ja hänen esikuntansa johtajuuteen. Farley onkin vaihtanut yli puolet johtoportaasta aloitettuaan toimitusjohtajana loppuvuodesta 2020.– Mielestäni tämä on paras johtoryhmä mitä muistan. Jim on fantastinen toimitusjohtaja ja hän on koonnut eräänlaisen tähtikentällisen, totta puhuen, Ford kommentoi.Lähde: Automotive News Kuvat: FordLisää aiheestaFord perustaa sähköautoille oman yksikön – tavoitteena vapaus ja nopeus Fordin hidas tie ylös: osakekurssi korkeimmillaan 20 vuoteen Fordin toimitusjohtaja vaihtuu – remonttijohtaja Hackett eläköityy Koeajo: Ford F-150 Lightning – Iso ja ihana sähkömörkö Koeajo: Ford Ranger Raptor – Lisää muskelia pick-upiin Ajatuksia autoista: Ford ja uusi tie – mutta milloin se johtaa Eurooppaan? Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous