2.3.2023 Ajoneuvot Fordin toimitusjohtaja tiukkana – dysfunktio piinaa yrityskulttuuria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford on luisunut osin vanhoihin tapoihin, vaikka uutta pitäisi etsiä, kommentoi toimitusjohtaja Jim Farley. Muutoksen tuulet ovat puhaltaneet Fordilla viime vuodet perinteisen autovalmistajan etsiessä paikkaansa muuttuvassa markkinassa. Nykyinen toimitusjohtaja Jim Farley on pitkän linjan fordilainen ja intohimoinen autoharrastaja, mutta jopa Farley on huomannut ison organisaation liikkuvan välillä hitaasti.Vuosi sitten Ford jaettiin kahteen erilliseen yksikköön. Ford Model e vastaa sähköautoista ja uusista liiketoimintamalleista. Perinteisemmät toimintamallit ja polttomoottorit siirtyivät puolestaan Ford Bluen alaisuuteen. Muutos on käynnissä edelleen, mutta suunnitelman toiset osat etenevät toisia nopeammin.– Nämä suuret muutokset eivät ole lineaarisia ja täydellisesti ennustettavia asioita, Farley kommentoi suunnitelman etenemistä hiljattain.Fordilla ollaan tyytyväisiä ensimmäisten täyssähköautojen vastaanottoon ja uuden polven ohjelmistoihin, mutta kulu- ja laatuongelmat vaivaavat yhtiötä. Farleyn mukaan talousvuosi 2022 näyttäytyy kurjana huonosta suorittamisesta johtuen. Farley saa tukea mietteilleen hallituksen puheenjohtajalta Bill Fordilta. – Tämä on ollut kausittaista suuren osan uraani. Saamme asian kuntoon, luisumme takaisin, saamme sen taas kuntoon., Ford kommentoi hiljattain.Farley kehui Fordin vuosina 2006–2014 palvellutta toimitusjohtajaa Alan Mulallya juuri sisäisten toimintojen putsaamisesta, mutta pelkää dysfunktion (toimintahäiriön) palanneen organisaatioon.– Voimme vähentää kuluja ja ihmisiä ja tehdä kaiken nopeasti. Mutta totuus on, että jos suunnittelun, alihankkijoiden ja valmistamisen tehokkuutta ei muuteta, siis tapaa jolla ihmiset toimivat, se [dysfunktio] palaa jälleen, koska se palasi jo, Farley linjasi.– Minun tehtäväni toimitusjohtajana on varmistaa, että pitkään minun jälkeenikin se ei palaa.Jim Farley on pitkän linjan fordilainen, joka on nopeasti koonnut omanlaisensa johtoryhmän kääntämään autojätin kurssia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuunnittelusta alkaenTalousjohtaja John Lawler osallistui Farleyn huomautuksiin kommentoimalla, että yhtiöllä on noin kahdeksan miljardin dollarin taakka verrattuna muihin perinteisiin autovalmistajiin verrattuna. Takamatka johtuu tehottomuudesta alihankinnassa, suunnittelussa ja valmistuksessa. Puolet summasta johtuu korkeammista materiaalikustannuksista. Myös mittavat takuu- ja takaisinkutsuongelmat rasittavat yhtiötä.Farleyn mukaan yhtiön täytyy suunnitella autonsa toisella tavalla. Erilaisten kiinnikkeiden määrä tulisi puolittaa ja valussa tulisi suosia kookkaampia yksiosaisia ratkaisuja. Yhdessä ne vähentäisivät kokoonpanolinjalla tarvittavaa työmäärää.– Meidän ennakoasenteemme tarkoittaa, että emme koskaan pääse kahdeksan prosentin katteeseen sähköautoissa. Meidän täytyy suunnitella ajoneuvo eri tavalla. Meidän täytyy valmistaa, alihankkia ja myydä se eri tavalla. Tämä on ollut iso muutos, Farley kommentoi Mustang Mach-E:n suunnittelusta opittuja asioita.Myös jako eri liiketoiminta-alueisiin polttomoottorien, sähkön ja hyötyajoneuvojen kesken on tuonut haasteita. – Olen sitä mieltä, että kulttuurisesti täytyy pitää huolta, että kaikki tuntevat olonsa tasaveroiseksi, että liiketoiminnassa ei suosita yhtä osa-aluetta yli muiden, Bill Ford kommentoi.Omalta osaltaan yksikköhaasteisiin vaikuttaa myös niiden erilainen koostumus. Esimerkiksi Ford Model e -sähköautoryhmä koostuu suurelta osin teknologia-alan osaajista. Yksikköä johtava entinen applelainen Doug Field neuvookin, että työntekijöitä ei kannata keskiarvoistaa eri taustoista ja tilanteista johtuen.Hankalasta muutosajasta huolimatta Bill Ford on täynnä uskoa Farleyn ja hänen esikuntansa johtajuuteen. Farley onkin vaihtanut yli puolet johtoportaasta aloitettuaan toimitusjohtajana loppuvuodesta 2020.– Mielestäni tämä on paras johtoryhmä mitä muistan. Jim on fantastinen toimitusjohtaja ja hän on koonnut eräänlaisen tähtikentällisen, totta puhuen, Ford kommentoi.Lähde: Automotive News Kuvat: FordLisää aiheestaFord perustaa sähköautoille oman yksikön – tavoitteena vapaus ja nopeus Fordin hidas tie ylös: osakekurssi korkeimmillaan 20 vuoteen Fordin toimitusjohtaja vaihtuu – remonttijohtaja Hackett eläköityy Koeajo: Ford F-150 Lightning – Iso ja ihana sähkömörkö Koeajo: Ford Ranger Raptor – Lisää muskelia pick-upiin Ajatuksia autoista: Ford ja uusi tie – mutta milloin se johtaa Eurooppaan? Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta