7.1.2021

GTÜ-katsastustilasto 2020: pikkuautojen vähävikaisina loistavat sähköautot

GTÜ pikkuautot BMW i3

Viiteen miljoonaan katsastukseen perustuva saksalainen GTÜ-katsastustilasto paljastaa vähävikaiset ja runsasvikaiset automallit. Pienissä autoissa sähköautot pärjäävät hyvin.

Pikkuautoissa sähköautot osoittautuvat varsin vähävikaisiksi. Tieto paljastuu kattavasta saksalaisesta katsastustilastosta, joka viiden miljoonan katsastuksen perustella erottelee jyvät akanoista eli vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. GTÜ:n tuore määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa pikkuautojen luokassa sähköautojen hyvän menestyksen kolmessa nuorimmassa ikäryhmässä.

BMW i3 on vähävikaisin (vikaindeksi 1,44) ja tässä raportissa pikkuluokkaan sijoitettu pienemmän keskiluokan Nissan Leaf on toisena 1–3-vuotiaiden luokassa, 4–5-vuotiaiden ryhmässä BMW i3 on paras ja toinen sähköauto Renault ZOE on neljäs. 6–7-vuotiaiden ryhmässä Renault ZOE on pikkuautojen paras. Kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä bensiinikäyttöinen, piskuinen Toyota IQ on paras.

Pikkuautojen runsasvikaisimmat mallit olivat nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään Dacia Sandero, Alfa Romeo MiTo, Fiat Punto, Fiat Punto ja Peugeot 208/207.

GTÜ pikkuautot BMW i3

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taustalla viisi miljoonaa katsastusta

Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan.  Muutama japanilainen automalli menestyi edelleen mainiosti vanhimmissa ikäluokissa. Nuorimmassa ikäluokassa Toyota Verso nousi ainoana japanilaisena luokkansa kärkeen. Yli viiden miljoonan katsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat useimmiten kärjessä, korealaisten ja ranskalaisten sijoitukset vaihtelevat suuresti ja halpamerkki Dacia on usein hännillä. Pienet sähköautot ovat osoittautuneet vähävikaisiksi.

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2020 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2019–30.6.2020. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.

Saksalaisautot napsivat kärkisijoja

Saksalaisten automerkkien laadunparannuskampanjat ovat tuottaneet tulosta. Saksalaiset automallit nappasivat kärkitilat seitsemässä kokoluokassa nuorimmassa 1–3-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä. Audi ja Mercedes-Benz nappasivat kärkitilat kahdessa eri kokoluokassa. BMW, Opel, Porsche ja Toyota ottivat kukin voiton yhdessä kokoluokassa. Tulokset on ilmoitettu kahdeksassa eri kokoluokassa. Koko tutkimuksen vähävikaisimmat automallit löytyvät luonnollisesti nuorimmasta 1–3-vuotiaiden ikäluokasta: Opel Grandland X -katumaasturi on koko selvityksen paras. Siinä on vain 0,35 vikaa sataa autoa kohti. Iso edustusauto Audi A8 on toiseksi paras (0,52), kolmantena on Porsche Boxster/Cayman/718 (0,96).

1–3-vuotiaista autoista runsasvikaisin on pakettiautomainen tila-auto Opel Combo, jossa havaittiin 17,52 vikaa sataa autoa kohti, Dacia Logan on toiseksi huonoin (15,14) ja Renault Kangoo kolmanneksi huonoin (14,65).  Erot parhaimpien ja huonoimpien välillä ovat järkyttävän suuria samassa ikäryhmässä – sama automerkki kärjessä ja viimeisenä!

Ohjaus, jarrut, kori, valot…

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia.

Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.

Pikkuautot, 10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäin

1–3-vuotiaat pikkuautot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sija, automalli, vikaindeksi

  1. BMW i3 (1,44)
  2. Nissan Leaf (2,63)
  3. Audi A1 (2,71)
  4. Toyota Yaris (3,15)
  5. Hyundai i20 (3,53)
  6. Opel Adam (3,58)
  7. Suzuki Celerio (3,60)
  8. Mini (3,70)
  9. Volkswagen Polo (4,12)
  10. Kia Picanto (4,17)

….

33. Škoda Citigo (7,16)

  1. Fiat Panda (7,19)
  2. Citroën C1 (7,35)
  3. Renault Clio (7,63)
  4. Nissan Note (7,71)
  5. Nissan Micra (7,89)
  6. Hyundai i10 (8,62)
  7. Ford Ka (9,02)
  8. Citroën DS3 (9,27)
  9. Dacia Sandero (10,78)

Keskimääräinen ajomäärä 30 000 km

GTÜ pikkuautot Dacia Sandero
Dacia sai kyseenalaisen kunnian olla myös GTÜ-tilastoissa peränpitäjänä.

4–5-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

  1. BMW i3 (5,65)
  2. Mazda 2 (5,97)
  3. Audi A1 (6,46)
  4. Renault ZOE (6,61)
  5. Toyota Yaris (7,20)
  6. Mini (7,28)
  7. Opel Karl / Agila (7,80)
  8. Honda Jazz (8,91)
  9. Peugeot 108 (9,03)
  10. Opel Adam (9,28)

….

  1. Fiat Panda (15,13)
  2. Renault Clio (15,28)
  3. Škoda Fabia (15,45)
  4. Fiat 500/500L (16,28)
  5. Hyundai i20 (16,94)
  6. Hyundai i10 (19,01)
  7. Ford Ka (19,07)
  8. Dacia Sandero (19,37)
  9. Fiat Punto (19,96)
  10. Alfa Romeo MiTo (22,95)

Keskimääräinen ajomäärä 50 000 km

Ensimmäiset Renault Zoe:t pärjäävät ikäryhmäänsä vahvemmin pikkuautoluokassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

6–7-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

1. Renault ZOE (9,70)

  1. Mazda 2 (11,46)
  2. Audi A1 (12,62)
  3. Toyota IQ (12,97)
  4. Toyota Yaris (13,05)
  5. Opel Karl/Agila (13,21)
  6. Opel Adam (14,46)
  7. Mitsubishi Space Star (14,62)
  8. Honda Jazz (15,59)
  9. Seat Mii (16,11)

….

  1. Renault Modus (31,31)
  2. Dacia Sandero (31,41)
  3. Kia Rio (31,47)
  4. Citroën DS3 (31,60)
  5. Škoda Fabia (31,85)
  6. Renault Twingo (32,39)
  7. Renault Clio (32,89)
  8. Hyundai i20 (33,96)
  9. Alfa Romeo MiTo (41,09)
  10. Fiat Punto (41,26)

Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km

8–9-vuotiaat pikkuautot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sija, automalli, vikaindeksi

  1. Toyota IQ (16,43)
  2. Seat Mii (18,89)
  3. Toyota Yaris (19,14)
  4. Škoda Citigo (21,54)
  5. Honda Jazz (22,99)
  6. Audi A1 (23,07)
  7. Mazda 2 (23,84)
  8. Volkswagen Up (25,85)
  9. Mini (26,71)
  10. Smart Fortwo (27,68)

….

  1. Citroën DS3 (48,82)
  2. Hyundai i20 (48,87)
  3. Alfa Romeo MiTo (49,57)
  4. Citroën C3 (54,43)
  5. Kia Picanto (54,64)
  6. Renault Twingo (55,15)
  7. Peugeot 208/207 (58,11)
  8. Renault Clio (59,62)
  9. Dacia Sandero (60,02)
  10. Fiat Punto (63,63)

Keskimääräinen ajomäärä 90 000 km

Ikävuosien myötä Toyota iQ pääsee ainakin tilastoissa omilleen.

9-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

1. Toyota IQ (21,40)

  1. Audi A1 (31,30)
  2. Toyota Yaris (31,52)
  3. Honda Jazz (37,05)
  4. Mazda 2 (40,09)
  5. Smart Fortwo (41,62)
  6. Ford Fiesta (44,19)
  7. Mini (44,55)
  8. Opel Karl/Agila (47,32)
  9. Toyota Aygo (48,04)

….

  1. Citroën DS3 (67,10)
  2. Hyundai i10 (67,44)
  3. Kia Rio (68,71)
  4. Renault Twingo (68,72)
  5. Dacia Sandero (69,07)
  6. Renault Clio (71,28)
  7. Kia Picanto (73,38)
  8. Citroën C3 (76,95)
  9. Fiat Punto (77,16)
  10. Peugeot 208/207 (82,20)

Keskimääräinen ajomäärä 110 000 km (9–11-vuotiaat)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.
Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2021

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat