24.11.2017 Matkailu Häiriökäyttäytyminen lennolla voi tulla kalliiksi – yksi syy ylitse muiden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentoemäntä Riina Keinonen paljastaa yleisimmän syyn häiriökäyttäytymiseen lennolla. Mitä tehdä, kun matkustajaa ei voi heittää ulos koneesta? Kun lähtee lomalle, lomatunnelmaan virittäytyminen alkaa usein jo lentokoneessa. Lentoemäntänä työskennellyt bloggaaja Riina Keinonen kertoo, että vaikeat asiakastilanteet liittyvät useimmiten juhlajuoman nauttimiseen.– Oman kokemukseni mukaan hankalat asiakastilanteet lentokoneen matkustamossa liittyvät 90-prosenttisesti alkoholinkäyttöön, Keinonen sanoo.Keinosen mukaan humaltunut matkustaja saattaa suuttua matkustamohenkilökunnalle erityisesti silloin, jos kokee maksaneensa tarjoilusta ekstraa bisnesluokassa.– Ymmärrän kyllä, että lomalle lähtiessä halutaan rentoutua ja ollaan hilpeällä tuulella. Liiallinen metelöinti voi kuitenkin häiritä muita matkustajia, Keinonen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHappinaamareita rajattu määräMyös muut koneen tiukat turvallisuussäännöt saattavat aiheuttaa ristiriitatilanteita matkustamohenkilökunnan ja asiakkaiden välillä. Keinosen mukaan lentokoneen käytävä ei ole lasten leikki- tai nukkumispaikka turbulenssiriskin vuoksi.Myös happinaamareiden rajattu määrä vaikuttaa turvallisuusmääräyksiin koneessa.– Emme voi antaa lasten istua sylissä millä tahansa paikalla, sillä happinaamareita on penkkiriveillä rajattu määrä. Jos hätätilanne iskee, matkustajilla on noin 18 sekuntia aikaa laittaa naamari päähän, ennen kuin happivaje alkaa vaikuttaa – siinä ei ehdi enää etsiä oikeaa penkkiriviä, Keinonen tarkentaa.Sama sääntö on myös wc-tiloissa: koska happinaamareita on vain kaksi, koko perhe ei voi mennä yhdessä wc:hen.Välilaskun kustannukset kymmeniä tuhansia eurojaRistiriitatilanteet pyritään Keinosen mukaan ratkaisemaan ensisijaisesti neuvottelemalla: matkustamohenkilökuntaa ohjeistetaan olemaan haastavissa tilanteissa jämäkkiä ja johdonmukaisia, mutta asettumaan asiakkaan asemaan. Keinosen mukaan matkustamohenkilökunta ei saa nolata tai provosoida kiihtynyttä matkustajaa.Viimeisinä keinoina häiritsevästi käyttäytyvää matkustajaa uhataan välilaskulla tai hänet raudoitetaan.– Hätäkeinona lentohenkilökunta voi uhata välilaskulla. Matkustaja poistetaan koneesta ja hän joutuu kustantamaan välilaskun kustannukset, jotka voivat olla kymmeniä tuhansia euroja, Keinonen sanoo.Lähde: Finavia Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lue myös: Osta lentolippu pikaviestillä – Finnairilla ensimmäisenä Parasta palvelua peräpenkissä? Finnairin lentoemäntien tyylit valokuvina – mikä on pannumyssy? Lapin supertalvi – ennätysmäärä lentoja Euroopasta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 16.2.2025 Matkailu Amsterdamin ”maailman vanhimman ammatin” museossa historia jää valitettavasti ohkaiseksi 16.2.2025 Matkailu Risteilemässä läntisellä Välimerellä – tältä näytti viikko Costa Pacifica -aluksella 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 12.2.2025 Matkailu Alvar Aallon arkkitehtuurista matkailutäky – peräti Unescon maailmanperintökohde? 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle