27.3.2017 Ajoneuvot Hankook avasi Ivalon testikeskuksensa – ”Täällä on tasalaatuisempaa lunta” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voimakkaasti ensiasennusrenkaisiin panostanut Hankook hakee nyt samaa statusta talvirenkaiden saralla. Kehitystyön avaimena on nyt Ivaloon avattu Hankook Technotrac. Kun seremoniamenoin leikattu punainen nauha katkeaa, on Hankookin testikeskus Ivalon seudulla otettu virallisesti käyttöön. Legendaarisen Millbrook Proving Groundin kanssa samaan Millbrook Groupiin kuuluvan Ivalon Test Worldin osaksi rakennettu Hankook Technotrac on korealaisvalmistajan sitoumus talvirenkaiden kehittämiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTalven ja autovalmistajien ristitulessaAivan mitättömästä investoinnista ei ole kysymys, mutta Hankookilla on kova pyrkimys kehittää talvirengastarjontaansa jopa suhteessa sen omiin kesärengasvalikoimaan. Oman kannustimensa antavat myös autovalmistajat, sillä Hankook on panostanut viime vuosina voimakkaasti juuri saksalaisvalmistajien ensiasennusrenkaisiin.– Premium-auton rengas tarvitsee premium-tekniikkaa, kiteyttää Hankookin Euroopan testauksen päällikkö Klaus Krause. Valmistajilla on omat vaatimukset esimerkiksi vierimisvastuksen, äänekkyyden, äänieristystekniikan ja muiden rengasteknologioiden osalta. Hankookilla on omat rengastiimit jokaisen autovalmistajan tarpeita varten, sillä rengasversioita saatetaan valita mallien ja malliversioiden lisäksi jopa markkina-alueittain.Talvirenkaiden osalta tilanne ei eroa kesärenkaista, mutta haasteita on silti vieläkin enemmän. Nasta vai kitka, erillinen talvirengas vai ympärivuotinen. Oman haasteensa muodostavat myös talvirenkaan käyttöolosuhteet, sillä kuivalla ja märällä asvaltilla ajaminen vaatii renkailta monilta osin päinvastaisia ominaisuuksia kuin lumella ja jäällä ajaminen.Esimerkiksi pinnan reagoimisnopeudesta kertovaa hystereesiä kaivataan enemmän asvalttiajossa, vähemmän talvikeleissä. Sama koskee rengasseoksen taivutusvastusta, sillä pehmeämpi rengas on suotavampi talvikeleissä. Vastakkaisten ominaisuuksien välillä tasapainottelu vaatii tietysti suunnitelmallisuutta ja oikeanlaista kemiaa. Pehmeyttä tavoitellaan esimerkiksi käyttämällä talvirenkaassa kesänakkia enemmän öljyä.Myös autovalmistajien kaipaamat erikoisteknologiat asettavat haasteita. BMW suosii runflat-renkaita, Audin jotkin katumaasturit varustetaan ääntä vaimentavilla renkailla ja osa Volkswageneiden renkaista varustetaan Sealguard-mönjäsuojalla, joka paikkaa pienet reiät noin 0,1–0,2 barin ilmanmenetyksellä.Rengasinsinööri Andreas Pürschel havainnollistaa erilaisten renkaiden jäykkyyseroja läpileikkausmalleilla.– Sealguardin pitäisi toimia –25°C lämpötilaan asti normaalisti, jonka jälkeen aineen reagointi hidastuu, kertoo rengasinsinööri Andreas Pürschel tiedustellessani mönjän toimivuudesta Pohjolan talvesssa.Ruotsalainen kolleega kysyy puolestaan, onko Pohjoismaihin tulossa ympärivuotista rengasta milloinkaan?– Niiden ominaisuuksien tasapainottaminen on niin vaikeaa, sillä täällä on isot erot vuodenaikojen välillä. Erilliset talvirenkaat ovat ainoa oikea tapa, vastaa johtava seosspealisti Massimo Cialone.Winter i*Pike RS+ on Hankookin nastarengas kitkapohjaisten vaihtoehtojen joukossa.Objektiivisesti ja subjektiivisesti testattuOma testialue helpottaa kehitystyötä huomattavasti, sillä Hankook ei ole niin riippuvainen Test Worldin muiden asiakkaiden toiminnasta. Hankookin omassa hierarkiassa Technotrac Ivalo on ikään kuin talvitestaukseen keskittynyt versio Koreassa sijaitsevasta Technodome-päätestikeskuksesta.Technotrac ei kuitenkaan sisällä kaikkia mahdollisia testialueita, sillä testikeskuksen alueella on luontevaa lainata joitain erikoisempia tiloja. Sladiympyrän lisäksi eräs yhteistila on sisätestihalli, johon varastoidaan tammi-helmikuussa satanutta lunta pitkin kesää tapahtuvaa testausta varten. – Test Worldiin on tulossa myöhemmin myös aina sulana oleva asvalttitestirata talviaikaiseen kuiva- ja märkätestaamiseen, kertoo Alex Burns Millbrook Groupista.Technotracin alueella Hankookilla on käytössään testiradat objektiivista, mittalaitteisiin perustuvaa testausta varten. Käytännössä suorat lumi- ja jääradat ovat kiihdytys- ja jarrutuskokeita varten, mittalaitteiden kertoessa armottomasti kehitystyön kulusta.Objektiivisessa mittauksessa tietokone kertoo totuuden.Subjektiivinen testaaminen toteutetaan puolestaan kahdella sille pyhitetyllä testilenkillä. Kaksi yli kilometrin pituista reittiä antavat kuvan renkaan käyttäytymisestä todenmukaisissa olosuhteissa, testikuljettajien kertoessa näkemyksensä rengasversioiden keskinäisistä eroista. Technotracin täydentää rengaspajana ja toimistotiloina toimiva keskusrakennus.Subjektiivinen testaus tapahtuu kahdella sille pyhitetyllä testilenkillä.Erinomaisten perusteluiden jälkeen jää tietysti se omaan napaan tuijottava kysymys: miksi Suomi, miksi juuri Ivalo?– Ivalossa on tasaisempi lämpötilakehitys [kuin Ruotsissa], joten täällä olevan lumen laatu on tasaisempaa. Täällä ei tule kalliita kahden viikon katkoksia testaustoimintaan oikeanlaista lumea odotellessa, Klause Krause kommentoi vastaa kuin apteekin hyllyltä.Entäpä milloin täällä tehdystä työstä nähdään tuloksia?– Kutsumme teidät kyllä sitten takaisin kun meillä on jotain näytettävää. Oikein hyvässä lykyssä se on jo ensi talvena, virnistelee viestintäjohtaja Felix Kinzer.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ilmakuva: Hankook Lue lisää Kaikki artikkelit 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ã…landsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella