27.3.2017 Ajoneuvot Hankook avasi Ivalon testikeskuksensa – ”Täällä on tasalaatuisempaa lunta” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voimakkaasti ensiasennusrenkaisiin panostanut Hankook hakee nyt samaa statusta talvirenkaiden saralla. Kehitystyön avaimena on nyt Ivaloon avattu Hankook Technotrac. Kun seremoniamenoin leikattu punainen nauha katkeaa, on Hankookin testikeskus Ivalon seudulla otettu virallisesti käyttöön. Legendaarisen Millbrook Proving Groundin kanssa samaan Millbrook Groupiin kuuluvan Ivalon Test Worldin osaksi rakennettu Hankook Technotrac on korealaisvalmistajan sitoumus talvirenkaiden kehittämiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTalven ja autovalmistajien ristitulessaAivan mitättömästä investoinnista ei ole kysymys, mutta Hankookilla on kova pyrkimys kehittää talvirengastarjontaansa jopa suhteessa sen omiin kesärengasvalikoimaan. Oman kannustimensa antavat myös autovalmistajat, sillä Hankook on panostanut viime vuosina voimakkaasti juuri saksalaisvalmistajien ensiasennusrenkaisiin.– Premium-auton rengas tarvitsee premium-tekniikkaa, kiteyttää Hankookin Euroopan testauksen päällikkö Klaus Krause. Valmistajilla on omat vaatimukset esimerkiksi vierimisvastuksen, äänekkyyden, äänieristystekniikan ja muiden rengasteknologioiden osalta. Hankookilla on omat rengastiimit jokaisen autovalmistajan tarpeita varten, sillä rengasversioita saatetaan valita mallien ja malliversioiden lisäksi jopa markkina-alueittain.Talvirenkaiden osalta tilanne ei eroa kesärenkaista, mutta haasteita on silti vieläkin enemmän. Nasta vai kitka, erillinen talvirengas vai ympärivuotinen. Oman haasteensa muodostavat myös talvirenkaan käyttöolosuhteet, sillä kuivalla ja märällä asvaltilla ajaminen vaatii renkailta monilta osin päinvastaisia ominaisuuksia kuin lumella ja jäällä ajaminen.Esimerkiksi pinnan reagoimisnopeudesta kertovaa hystereesiä kaivataan enemmän asvalttiajossa, vähemmän talvikeleissä. Sama koskee rengasseoksen taivutusvastusta, sillä pehmeämpi rengas on suotavampi talvikeleissä. Vastakkaisten ominaisuuksien välillä tasapainottelu vaatii tietysti suunnitelmallisuutta ja oikeanlaista kemiaa. Pehmeyttä tavoitellaan esimerkiksi käyttämällä talvirenkaassa kesänakkia enemmän öljyä.Myös autovalmistajien kaipaamat erikoisteknologiat asettavat haasteita. BMW suosii runflat-renkaita, Audin jotkin katumaasturit varustetaan ääntä vaimentavilla renkailla ja osa Volkswageneiden renkaista varustetaan Sealguard-mönjäsuojalla, joka paikkaa pienet reiät noin 0,1–0,2 barin ilmanmenetyksellä.Rengasinsinööri Andreas Pürschel havainnollistaa erilaisten renkaiden jäykkyyseroja läpileikkausmalleilla.– Sealguardin pitäisi toimia –25°C lämpötilaan asti normaalisti, jonka jälkeen aineen reagointi hidastuu, kertoo rengasinsinööri Andreas Pürschel tiedustellessani mönjän toimivuudesta Pohjolan talvesssa.Ruotsalainen kolleega kysyy puolestaan, onko Pohjoismaihin tulossa ympärivuotista rengasta milloinkaan?– Niiden ominaisuuksien tasapainottaminen on niin vaikeaa, sillä täällä on isot erot vuodenaikojen välillä. Erilliset talvirenkaat ovat ainoa oikea tapa, vastaa johtava seosspealisti Massimo Cialone.Winter i*Pike RS+ on Hankookin nastarengas kitkapohjaisten vaihtoehtojen joukossa.Objektiivisesti ja subjektiivisesti testattuOma testialue helpottaa kehitystyötä huomattavasti, sillä Hankook ei ole niin riippuvainen Test Worldin muiden asiakkaiden toiminnasta. Hankookin omassa hierarkiassa Technotrac Ivalo on ikään kuin talvitestaukseen keskittynyt versio Koreassa sijaitsevasta Technodome-päätestikeskuksesta.Technotrac ei kuitenkaan sisällä kaikkia mahdollisia testialueita, sillä testikeskuksen alueella on luontevaa lainata joitain erikoisempia tiloja. Sladiympyrän lisäksi eräs yhteistila on sisätestihalli, johon varastoidaan tammi-helmikuussa satanutta lunta pitkin kesää tapahtuvaa testausta varten. – Test Worldiin on tulossa myöhemmin myös aina sulana oleva asvalttitestirata talviaikaiseen kuiva- ja märkätestaamiseen, kertoo Alex Burns Millbrook Groupista.Technotracin alueella Hankookilla on käytössään testiradat objektiivista, mittalaitteisiin perustuvaa testausta varten. Käytännössä suorat lumi- ja jääradat ovat kiihdytys- ja jarrutuskokeita varten, mittalaitteiden kertoessa armottomasti kehitystyön kulusta.Objektiivisessa mittauksessa tietokone kertoo totuuden.Subjektiivinen testaaminen toteutetaan puolestaan kahdella sille pyhitetyllä testilenkillä. Kaksi yli kilometrin pituista reittiä antavat kuvan renkaan käyttäytymisestä todenmukaisissa olosuhteissa, testikuljettajien kertoessa näkemyksensä rengasversioiden keskinäisistä eroista. Technotracin täydentää rengaspajana ja toimistotiloina toimiva keskusrakennus.Subjektiivinen testaus tapahtuu kahdella sille pyhitetyllä testilenkillä.Erinomaisten perusteluiden jälkeen jää tietysti se omaan napaan tuijottava kysymys: miksi Suomi, miksi juuri Ivalo?– Ivalossa on tasaisempi lämpötilakehitys [kuin Ruotsissa], joten täällä olevan lumen laatu on tasaisempaa. Täällä ei tule kalliita kahden viikon katkoksia testaustoimintaan oikeanlaista lumea odotellessa, Klause Krause kommentoi vastaa kuin apteekin hyllyltä.Entäpä milloin täällä tehdystä työstä nähdään tuloksia?– Kutsumme teidät kyllä sitten takaisin kun meillä on jotain näytettävää. Oikein hyvässä lykyssä se on jo ensi talvena, virnistelee viestintäjohtaja Felix Kinzer.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ilmakuva: Hankook Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen