27.3.2017 Ajoneuvot Hankook avasi Ivalon testikeskuksensa – ”Täällä on tasalaatuisempaa lunta” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voimakkaasti ensiasennusrenkaisiin panostanut Hankook hakee nyt samaa statusta talvirenkaiden saralla. Kehitystyön avaimena on nyt Ivaloon avattu Hankook Technotrac. Kun seremoniamenoin leikattu punainen nauha katkeaa, on Hankookin testikeskus Ivalon seudulla otettu virallisesti käyttöön. Legendaarisen Millbrook Proving Groundin kanssa samaan Millbrook Groupiin kuuluvan Ivalon Test Worldin osaksi rakennettu Hankook Technotrac on korealaisvalmistajan sitoumus talvirenkaiden kehittämiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTalven ja autovalmistajien ristitulessaAivan mitättömästä investoinnista ei ole kysymys, mutta Hankookilla on kova pyrkimys kehittää talvirengastarjontaansa jopa suhteessa sen omiin kesärengasvalikoimaan. Oman kannustimensa antavat myös autovalmistajat, sillä Hankook on panostanut viime vuosina voimakkaasti juuri saksalaisvalmistajien ensiasennusrenkaisiin.– Premium-auton rengas tarvitsee premium-tekniikkaa, kiteyttää Hankookin Euroopan testauksen päällikkö Klaus Krause. Valmistajilla on omat vaatimukset esimerkiksi vierimisvastuksen, äänekkyyden, äänieristystekniikan ja muiden rengasteknologioiden osalta. Hankookilla on omat rengastiimit jokaisen autovalmistajan tarpeita varten, sillä rengasversioita saatetaan valita mallien ja malliversioiden lisäksi jopa markkina-alueittain.Talvirenkaiden osalta tilanne ei eroa kesärenkaista, mutta haasteita on silti vieläkin enemmän. Nasta vai kitka, erillinen talvirengas vai ympärivuotinen. Oman haasteensa muodostavat myös talvirenkaan käyttöolosuhteet, sillä kuivalla ja märällä asvaltilla ajaminen vaatii renkailta monilta osin päinvastaisia ominaisuuksia kuin lumella ja jäällä ajaminen.Esimerkiksi pinnan reagoimisnopeudesta kertovaa hystereesiä kaivataan enemmän asvalttiajossa, vähemmän talvikeleissä. Sama koskee rengasseoksen taivutusvastusta, sillä pehmeämpi rengas on suotavampi talvikeleissä. Vastakkaisten ominaisuuksien välillä tasapainottelu vaatii tietysti suunnitelmallisuutta ja oikeanlaista kemiaa. Pehmeyttä tavoitellaan esimerkiksi käyttämällä talvirenkaassa kesänakkia enemmän öljyä.Myös autovalmistajien kaipaamat erikoisteknologiat asettavat haasteita. BMW suosii runflat-renkaita, Audin jotkin katumaasturit varustetaan ääntä vaimentavilla renkailla ja osa Volkswageneiden renkaista varustetaan Sealguard-mönjäsuojalla, joka paikkaa pienet reiät noin 0,1–0,2 barin ilmanmenetyksellä.Rengasinsinööri Andreas Pürschel havainnollistaa erilaisten renkaiden jäykkyyseroja läpileikkausmalleilla.– Sealguardin pitäisi toimia –25°C lämpötilaan asti normaalisti, jonka jälkeen aineen reagointi hidastuu, kertoo rengasinsinööri Andreas Pürschel tiedustellessani mönjän toimivuudesta Pohjolan talvesssa.Ruotsalainen kolleega kysyy puolestaan, onko Pohjoismaihin tulossa ympärivuotista rengasta milloinkaan?– Niiden ominaisuuksien tasapainottaminen on niin vaikeaa, sillä täällä on isot erot vuodenaikojen välillä. Erilliset talvirenkaat ovat ainoa oikea tapa, vastaa johtava seosspealisti Massimo Cialone.Winter i*Pike RS+ on Hankookin nastarengas kitkapohjaisten vaihtoehtojen joukossa.Objektiivisesti ja subjektiivisesti testattuOma testialue helpottaa kehitystyötä huomattavasti, sillä Hankook ei ole niin riippuvainen Test Worldin muiden asiakkaiden toiminnasta. Hankookin omassa hierarkiassa Technotrac Ivalo on ikään kuin talvitestaukseen keskittynyt versio Koreassa sijaitsevasta Technodome-päätestikeskuksesta.Technotrac ei kuitenkaan sisällä kaikkia mahdollisia testialueita, sillä testikeskuksen alueella on luontevaa lainata joitain erikoisempia tiloja. Sladiympyrän lisäksi eräs yhteistila on sisätestihalli, johon varastoidaan tammi-helmikuussa satanutta lunta pitkin kesää tapahtuvaa testausta varten. – Test Worldiin on tulossa myöhemmin myös aina sulana oleva asvalttitestirata talviaikaiseen kuiva- ja märkätestaamiseen, kertoo Alex Burns Millbrook Groupista.Technotracin alueella Hankookilla on käytössään testiradat objektiivista, mittalaitteisiin perustuvaa testausta varten. Käytännössä suorat lumi- ja jääradat ovat kiihdytys- ja jarrutuskokeita varten, mittalaitteiden kertoessa armottomasti kehitystyön kulusta.Objektiivisessa mittauksessa tietokone kertoo totuuden.Subjektiivinen testaaminen toteutetaan puolestaan kahdella sille pyhitetyllä testilenkillä. Kaksi yli kilometrin pituista reittiä antavat kuvan renkaan käyttäytymisestä todenmukaisissa olosuhteissa, testikuljettajien kertoessa näkemyksensä rengasversioiden keskinäisistä eroista. Technotracin täydentää rengaspajana ja toimistotiloina toimiva keskusrakennus.Subjektiivinen testaus tapahtuu kahdella sille pyhitetyllä testilenkillä.Erinomaisten perusteluiden jälkeen jää tietysti se omaan napaan tuijottava kysymys: miksi Suomi, miksi juuri Ivalo?– Ivalossa on tasaisempi lämpötilakehitys [kuin Ruotsissa], joten täällä olevan lumen laatu on tasaisempaa. Täällä ei tule kalliita kahden viikon katkoksia testaustoimintaan oikeanlaista lumea odotellessa, Klause Krause kommentoi vastaa kuin apteekin hyllyltä.Entäpä milloin täällä tehdystä työstä nähdään tuloksia?– Kutsumme teidät kyllä sitten takaisin kun meillä on jotain näytettävää. Oikein hyvässä lykyssä se on jo ensi talvena, virnistelee viestintäjohtaja Felix Kinzer.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ilmakuva: Hankook Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa