6.5.2016

Olisiko mönjärenkaasta vaihtoehto runflatille?

Hankook Sealguard mönjärengas

Lastenlaulu on tiennyt Hankookin käyttämän ratkaisun koko ajan: purukumilla paikkaamme sen.

Viime vuosina useat rengasvalmistajat ovat esitelleet omia versioitaan renkaista, joiden toimintaperiaate on osapuilleen seuraava: renkaan kärsimä reikä paikkautuu itsestään, kiitos renkaan sisällä odottavan mönjän. Itsepaikkautuvien renkaiden yleisin rajoite on, että vaurion täytyy olla alle 5 millimetriä ja kohdistua nimenomaan renkaan kulutuspintaan. Käytännön murheina tekniikka auttaakin siis nauloihin ja piikkeihin ajettaessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toistaiseksi vain ensiasennuksena

Tällä kertaa saimme tutustua Hankookin versioon aiheesta Sealguard-renkaiden ollessa osana rengasvalmistajan mediapäivää. Hankookin tapauksessa Sealguard-teknologian voi löytää Ventus Prime² -renkaasta silloin, kun rengas on ensiasennusrenkaana Volkswagen Touranin tai Passatin yhteydessä. Vaikka valmistaja on toistaiseksi käyttänyt tekniikkaa vain Volkswagenin ensiasennusrenkaissa, voitaisiin paikkausaine lisätä teoriassa mihin tahansa rengasmalliin, mukaanlukien talvirenkaisiin.

Hankook Sealguard mönjärengas
Sealguard-rengas saa lopuksi merkinnän renkaan ulkosyrjään. Renkaan sisäreunalla näkyvät raidat ovat itse paikka-ainetta.

Miten mönjällä täytetty rengas sitten poikkeaa runflat-renkaasta? Itsensä paikkaava Sealguard on pohjimmiltaan aivan tavallinen rengas, jolloin myös renkaan runko on tavallinen. Runflatin vaatimien runkovahvisteiden puuttuminen sekä keventää rengasta että tekee siitä yleisesti ottaen mukavamman ajettavan. Mukavuuteen tosin vaikuttaa sekin, onko autovalmistaja suunnitellut automallin jousituksen jäykemmille runflateille.

Vaurion sattuessa runflat-rengas siis päästää renkaan ilmat pihalle, mutta jäykemmän runkorakenteen ansiosta rengas pysyy ajokuntoisena vielä tietyn matkan, yleensä noin 80 kilometriä. Mönjärengas puolestaan paikkaa syntyneen aukon ennen ilman merkittävää karkaamista, jolloin renkaalla voi periaatteessa jatkaa sen luonnollisen iän loppuun. Naulan voi myös poistaa renkaasta, paikka-aineen pitäessä ilman edelleen renkaassa. Mönjä ei kuitenkaan suojaa renkaan seinämiin kohdistuvilta vaurioilta, sillä aine sijaitsee suoraan kulutuspinnan kohdalla. Teräväreunaiset kuopat voivat siis koitua edelleen ongelmaksi.

Yli moottoritienopeuksien nauloja renkaissa

Hankook Sealguard mönjärengas
Renkaasta poistettu naula. Huomioi naulan päähän tarttunut musta paikkausaine. Kuva: Aake Kinnunen

Tekniikkaa demonstroidakseen Hankook oli järjestänyt ajoharjoitteluradalle rastin, jossa suomalaiset nopeusrajoitukset ylittävässä käsittelykokeessa ajettiin Volkswagen Passatilla useita nauloja eturenkaissa. Ideaaliolosuhteissa suoritettu ajokoe vaatisi tarkempaa arvostelua varten enemmän toistoja ja ehjät vertailurenkaat. Kierrosten välillä nauloja poistettiin ja asetettiin uusiin kohtiin, renkaan suorituskyvyn muuttumatta. Vasara, naulat ja pihdit kuuluvat harvemmin ajoharjoitteluun, mutta kokemuksena lyhyt vertailu oli vakuuttava.

Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole. 215/55 R17 -kokoisen renkaan kohdalla Sealguard kasvattaa renkaan painoa runsaalla kilolla. Sealguardin kohdalla miinuksena on sen suhteellinen hinta, joka johtuu osittain kalliista aineesta ja osittain itse valmistusprosessista. Väsymättömästi ainetta pursottavalta teollisuusrobotilta kuluu ruiskutusbalettiin neljä minuuttia per rengas. Purukumin sukuista ainetta neljän millimetrin paksuisen kerroksen pursottava robotti voisi työjäljen perusteella pärjätä hyvin television kakkukilpailuissa.

Hankook Unkari tehdas
Hankookin tehdas Unkarin Racalmasissa.

Hankookin Racalmasissa sijaitseva Unkarin tehdas kykenee tuottamaan noin 1 000 mönjärengasta päivässä. Osa tehdaskapasiteetista kuluu kuitenkin Audi Q7:n ensiasennusrenkaisiin (Hankook Ventus S1 evo² SUV Sound Absorber), joissa samaista paikkamönjää käytetään kiinnittämään tiemelua vaimentava vaahtomuovi renkaan sisäpuolelle. Aineen määrä ei kuitenkaan riitä varsinaisen paikkautumisominaisuuden luomiseksi.

Naulat renkaissa ajaminen on kaikesta huolimatta ajatusleikkinä hurja kokemus. Kevyempi ja mukavampi rengas, joka paikkaa pienet vauriot itsekseen kuulostaa kuitenkin hyvältä vaihtoehdolta runflatiin nähden, erityisesti syrjäseuduilla.

Teksti: Aake Kinnunen, kuvat: Hankook

Luetuimmat