6.5.2016 Ajoneuvot Olisiko mönjärenkaasta vaihtoehto runflatille? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lastenlaulu on tiennyt Hankookin käyttämän ratkaisun koko ajan: purukumilla paikkaamme sen. Viime vuosina useat rengasvalmistajat ovat esitelleet omia versioitaan renkaista, joiden toimintaperiaate on osapuilleen seuraava: renkaan kärsimä reikä paikkautuu itsestään, kiitos renkaan sisällä odottavan mönjän. Itsepaikkautuvien renkaiden yleisin rajoite on, että vaurion täytyy olla alle 5 millimetriä ja kohdistua nimenomaan renkaan kulutuspintaan. Käytännön murheina tekniikka auttaakin siis nauloihin ja piikkeihin ajettaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toistaiseksi vain ensiasennuksena Tällä kertaa saimme tutustua Hankookin versioon aiheesta Sealguard-renkaiden ollessa osana rengasvalmistajan mediapäivää. Hankookin tapauksessa Sealguard-teknologian voi löytää Ventus Prime² -renkaasta silloin, kun rengas on ensiasennusrenkaana Volkswagen Touranin tai Passatin yhteydessä. Vaikka valmistaja on toistaiseksi käyttänyt tekniikkaa vain Volkswagenin ensiasennusrenkaissa, voitaisiin paikkausaine lisätä teoriassa mihin tahansa rengasmalliin, mukaanlukien talvirenkaisiin. Sealguard-rengas saa lopuksi merkinnän renkaan ulkosyrjään. Renkaan sisäreunalla näkyvät raidat ovat itse paikka-ainetta. Miten mönjällä täytetty rengas sitten poikkeaa runflat-renkaasta? Itsensä paikkaava Sealguard on pohjimmiltaan aivan tavallinen rengas, jolloin myös renkaan runko on tavallinen. Runflatin vaatimien runkovahvisteiden puuttuminen sekä keventää rengasta että tekee siitä yleisesti ottaen mukavamman ajettavan. Mukavuuteen tosin vaikuttaa sekin, onko autovalmistaja suunnitellut automallin jousituksen jäykemmille runflateille. Vaurion sattuessa runflat-rengas siis päästää renkaan ilmat pihalle, mutta jäykemmän runkorakenteen ansiosta rengas pysyy ajokuntoisena vielä tietyn matkan, yleensä noin 80 kilometriä. Mönjärengas puolestaan paikkaa syntyneen aukon ennen ilman merkittävää karkaamista, jolloin renkaalla voi periaatteessa jatkaa sen luonnollisen iän loppuun. Naulan voi myös poistaa renkaasta, paikka-aineen pitäessä ilman edelleen renkaassa. Mönjä ei kuitenkaan suojaa renkaan seinämiin kohdistuvilta vaurioilta, sillä aine sijaitsee suoraan kulutuspinnan kohdalla. Teräväreunaiset kuopat voivat siis koitua edelleen ongelmaksi. Yli moottoritienopeuksien nauloja renkaissa Renkaasta poistettu naula. Huomioi naulan päähän tarttunut musta paikkausaine. Kuva: Aake Kinnunen Tekniikkaa demonstroidakseen Hankook oli järjestänyt ajoharjoitteluradalle rastin, jossa suomalaiset nopeusrajoitukset ylittävässä käsittelykokeessa ajettiin Volkswagen Passatilla useita nauloja eturenkaissa. Ideaaliolosuhteissa suoritettu ajokoe vaatisi tarkempaa arvostelua varten enemmän toistoja ja ehjät vertailurenkaat. Kierrosten välillä nauloja poistettiin ja asetettiin uusiin kohtiin, renkaan suorituskyvyn muuttumatta. Vasara, naulat ja pihdit kuuluvat harvemmin ajoharjoitteluun, mutta kokemuksena lyhyt vertailu oli vakuuttava. Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole. 215/55 R17 -kokoisen renkaan kohdalla Sealguard kasvattaa renkaan painoa runsaalla kilolla. Sealguardin kohdalla miinuksena on sen suhteellinen hinta, joka johtuu osittain kalliista aineesta ja osittain itse valmistusprosessista. Väsymättömästi ainetta pursottavalta teollisuusrobotilta kuluu ruiskutusbalettiin neljä minuuttia per rengas. Purukumin sukuista ainetta neljän millimetrin paksuisen kerroksen pursottava robotti voisi työjäljen perusteella pärjätä hyvin television kakkukilpailuissa. Hankookin tehdas Unkarin Racalmasissa. Hankookin Racalmasissa sijaitseva Unkarin tehdas kykenee tuottamaan noin 1 000 mönjärengasta päivässä. Osa tehdaskapasiteetista kuluu kuitenkin Audi Q7:n ensiasennusrenkaisiin (Hankook Ventus S1 evo² SUV Sound Absorber), joissa samaista paikkamönjää käytetään kiinnittämään tiemelua vaimentava vaahtomuovi renkaan sisäpuolelle. Aineen määrä ei kuitenkaan riitä varsinaisen paikkautumisominaisuuden luomiseksi. Naulat renkaissa ajaminen on kaikesta huolimatta ajatusleikkinä hurja kokemus. Kevyempi ja mukavampi rengas, joka paikkaa pienet vauriot itsekseen kuulostaa kuitenkin hyvältä vaihtoehdolta runflatiin nähden, erityisesti syrjäseuduilla. Teksti: Aake Kinnunen, kuvat: Hankook Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe