3.2.2025

Helmikuun 2024 kuolonkolarit

Ylinopeus ja vastaan tulevan ajoneuvon kohtaaminen olivat kohtalokkaita vaaranpaikkoja helmikuun 2024 kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvojen välisissä kolareissa. Kaikkiaan 11 kolarissa kuoli 13 ihmistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Siirtyi edellä ajaneen takaa yhdistelmän eteen

MIES, 53, ajoi keskipäivällä valtatiellä BMW 520 -merkkisellä henkilöautolla ja lähestyi kulkusuunnassaan loivasti oikealle kaartuvaa tieosuutta. Samaan aikaan vastakkaisesta suunnasta lähestyi mies, 43, Scania-merkkisellä kuorma-autolla, johon oli kytketty varsinainen perävaunu. Yhdistelmän nopeus oli 80 km/h. Kuorma-autonkuljettaja havaitsi kulkusuunnassaan vasemmalle kaartuvalla tieosuudella vastaantulevan pienemmän kuorma-auton. BMW siirtyi kohtaavan kuorma-auton takaa Scanian kaistalle. Ajoneuvot törmäsivät. Törmäyksen seurauksena BMW kulkeutui taaksepäin tien pientareelle ja pysähtyi vasemmalle kyljelleen keula menosuuntaan. Scania ajautui kulkusuunnassaan oikealle tien pientareelle. BMW:n kuljettaja kuoli. Scanian kuljettaja ei loukkaantunut.

Tapahtumahetkellä oli valoisaa ja kirkas sää. Lämpötila oli -18,5 astetta. Tien ajourat olivat paljaat ja kuivat. Nopeusrajoitus oli 80 km/h. BMW oli otettu käyttöön vuonna 2016 ja Scania vuonna 2019.

Tlk: Henkilöauton kuljettaja lähti ohitukseen, vaikka hän ajoi ylinopeudella ja liian lähellä edellä kulkevaa ajoneuvoa. Ajonopeus oli arviolta 90–110 km/h. Puutteellisen turvavälin ja ylinopeuden vuoksi kuljettaja ei voinut enää ohjata ajoneuvoa takaisin omalle kaistalleen havaitessaan vastaantulevan Scanian. Kuljettajalla oli ongelmia terveydentilan kanssa ja elämäntilanteeseen liittyvää henkistä painetta. Loivasti oikealle kaartuva tieosuus ja osittain etuoikealta paistanut aurinko mahdollisesti heikensivät havaitsemista. Alhaiset rengaspaineet ja takarenkaiden asennus vastoin rengasvalmistajan merkitsemää pyörimissuuntaa saattoivat vaikuttaa auton hallittavuuteen. Kuljettajalla oli kiireinen elämäntapa. Stressi saattoi vaikuttaa vireystilaan ja ajokykyyn. Scanian kuljettaja keskittyi vastaan ajaneeseen kuorma-autoon, mikä saattoi viedä huomiota muusta liikenteestä. Tilanne tuli hänelle yllätyksenä. Turvalaitteet suojasivat BMW:n kuljettajaa mutta eivät pelastaneet kuolemalta. Teon tahallisuutta ei voida täysin sulkea pois.

Suositukset: Tiedotusta ja valistusta turvallisesta ohittamisesta. Tarpeeton ohittaminen voi johtaa liikenneturvallisuuden vaarantumiseen. Sairauslomalle hakeutuminen tarpeen vaatiessa. Renkaiden kunnon merkityksen korostaminen liikenteenvalvonnassa ja valistuksessa. Lisää tutkimusta pitkäaikaisen stressin vaikutuksesta ajokykyyn. Aiheesta valistusta kuljettajille ja terveydenhuollon ammattilaisille. Tallentavat kojelautakamerat pakollisiksi ammattiajossa käytettäviin ajoneuvoihin. Onnettomuudessa osallisena olleille ajoneuvoille valvontakatsastus.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat