31.3.2022

Helsinki aloittaa sähköpotkulautojen pysäköintikokeilun keskustassa

sähköpotkulauta

Sähköpotkulautojen heitteillejättöä Helsingissä yritetään kitkeä uusin pysäköintialuein ja katupartioin.

Yhteiskäyttöisistä sähköpotkulaudoista on tullut suosittuja. Etenkin viime kesä toi sähköpotkulaudat kiinteäksi osaksi Helsingin katukuvaa. Kätevien vuokralautojen suosio toi mukanaan kuitenkin myös epätoivottuja ilmiöitä, kuten Moottori on uutisoinut.

Kielteisten ilmiöiden keskiössä on ajaminen hulttiomaisesti ja juovuksissa. Esimerkiksi Poliisi on kaivannut sähköpotkulautailuun promillerajaa valvontaa tehostamaan.

Ongelmana on myös ollut potkulaudan hylkääminen muiden liikkujien riesaksi keskelle kulkuväyliä. Erityisen hankalia kulkuväylille jätetyt laudat ovat näkövammaisille ja lastenvaunujen kanssa liikkuville.

Toisaalta potkulautoja vuokraavat tahot haluavat itsekin kitkeä pahennusta aiheuttavia ilmiöitä kaupunkiympäristössä kätevien ja ajossa päästöttömien vuokralautojen käytössä, vuokrayritysten näkemykset tulivat ilmi vastikään Moottorin artikkelissa.

Sähköpotkulautojen pysäköinnistä on kuitenkin aiheutunut haittaa erityisesti Helsingin keskusta-alueella. Kaupunki on yhteistuumin viiden operaattorin eli vuokrausyrityksen kanssa kehitellyt ratkaisuja ongelmiin. Tuloksena on pysäköintimalli, josta kaupunkiympäristölautakunta vastikään päätti kokouksessaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 pysäköintialuetta

Uudessa pysäköintimallissa Helsingin kaupunki osoittaa 25 paikkaa operaattoreiden pysäköintipaikoille- ja telineille. Paikkoja tulee yhteensä noin 400 kappaletta. Kaavailun mukaan pysäköintikohteet tulevat alueille, joissa on ollut eniten lautoja ja eniten ongelmatilanteita.

Pysäköintipaikkojen valinnassa on myös huomioitu kaupunkikuva ja liikenneturvallisuus. Paikkojen sijainnit ovat valittu myös sillä perustein, että ne eivät ohjaa ajamaan jalkakäytävällä.

Kaupunki ei peri operaattoreilta pysäköintipaikoista vuokraa, mutta vuokraajatahot kustantavat pysäköintipaikat- ja telineet itse. Paikkojen yhteyteen asennetaan infotaulut, joissa kerrataan sähköpotkulautojen pelisäännöt.

Lautoja on Helsingissä käytössä paljon, sillä viime kesän vilkkaimman kesäsesongin aikaan lautoja oli vuokran noin 8 000 kappaletta.

Pysäköintipartiot aloittavat

Potkulautoja vuokraavat yritykset perustavat yhteisen pysäköintipartion, jonka tehtävänä on pitää keskusta-alueen lautoja järjestyksessä sekä kaduilla että pysäköintipaikoilla.

Yhteisen pysäköintipartion lisäksi jokaisella operaattorilla on oma logistiikasta vastaava järjestelmä, ja osana kokeilua operaattorit ovat sitoutuneet viemään 24 tunnin kuluessa sellaiset laudat pois keskusta-alueelta, jotka ovat olleet käyttämättömänä tai epäkunnossa 24 tunnin ajan.

Sähköpotkulaudan voi jatkossakin pysäköidä pysäköintipaikkojen ulkopuolelle, mutta lautojen vuokraajilta edellytetään ottamaan kuva pysäköidystä laudasta. Potkulautoja vuokraavat yritykset käyvät kuvia läpi, ja antavat selkeästi väärästä pysäköinnistä rahallisen sanktion.

Lautakunta myös päätti esittää, että sähköpotkulautojen pysäköintipartiot kiinnittävät Helsingin keskustan lisäksi erityistä huomiota sairaala-alueiden ja raide-asemien läheisyyteen.

Kaupunkiympäristölautakunnan tiedotteen mukaan yritykset kehittävät myös kannustimia pysäköimään laudan pysäköintipaikalle.

– Ratkaisuja on muodostettu operaattoreiden kanssa sujuvassa yhteistyössä, ja niihin on vaikuttanut myös kaupunkilaisilta viime vuonna saatu palaute. Seuraamme toimenpiteiden vaikutuksia tämän kauden ajan, ja kehitämme mallia kokemuksien perusteella seuraavaa vuotta varten. Sähköpotkulaudat tulivat kaduille nopeasti, ja uuteen liikennemuotoon tottuminen vie sekä yhteiskunnalta että yksilöiltä oman aikansa, yksikön päällikkö Heikki Palomäki kertoo.

Sähköpotkulauta

Nopeusrajoitukset käytössä

Viime syksynä operaattoreiden asettamat käyttörajoitukset ovat toistaiseksi voimassa.

Viikonloppuöisin kello 00–05 välillä sähköpotkulaudat ovat kokonaan pois käytöstä. Päivisin lautojen nopeusrajoitus on 20 km/h, ja arkisin kello 00–05 välillä 15 km/h.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Helsingin kaupunki / kaupunkiympäristölautakunta

a:7:{i:0;s:6:"111004";i:1;s:6:"110961";i:2;s:5:"97429";i:3;s:5:"54351";i:4;s:5:"94630";i:5;s:5:"93151";i:6;s:5:"97459";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat