7.7.2017 Liikenne Helsinki-Vantaan eteläsiipi avataan maanantaina – palvelee myös erityisryhmiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsinki-Vantaan lentoaseman vuoteen 2020 ulottuva kehitysprojekti etenee: maanantaina 10. heinäkuuta otetaan käyttöön aseman uusi eteläsiipi, joka palvelee myös erityisryhmiin kuuluvia matkustajia. Finavian tavoitteena on kasvattaa Helsinki-Vantaan lentoaseman vuosittainen matkustajamäärä nykyisestä 17 miljoonasta 20 miljoonaan henkilöön vuoteen 2020 mennessä.Kasvua haetaan erityisesti Euroopan ja Aasian välisestä vaihtoliikenteestä. Tämä vaatii lentoasematoiminnoille lisää tilaa, joten maanantaina avattavan eteläsiiven lisäksi rakenteilla on myös uusi länsisiipi. Sen arvioidaan valmistuvan vuonna 2019.Helsinki-Vantaan lentoasema haluaa lisätä Euroopan ja Aasian välisen vaihtoliikenteen matkustajamääriä 17 miljoonasta 20 miljoonaan vuodessa.Vuoteen 2020 kestävän kehitysprojektin kokonaisinvestointi on Finavian mukaan 900 miljoonaa euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäyttää esteettömyysvaatimuksetMoottori kävi ennakkotutustumassa uuteen eteläsiipeen Finavian ensimmäistä kertaa järjestetyssä testipäivässä yhdessä 200 muun testaajan kanssa.Arvioimme erityisesti lentoaseman esteettömyyttä: miten esimerkiksi pyörätuolilla liikkuva matkustaja pääsee lennolle sujuvasti ja turvallisesti.Helsinki-Vantaan lentoasemalle kokoontui torstaina 200 innokasta testimatkustajaa.– Uusi eteläsiipi on rakennettu Suomen rakentamismääräyskokoelman mukaisesti, ja se täyttää normaalit esteettömyysvaatimukset, kommentoi vaihtoliikenneprojektin päällikkö Esa-Pekka Timonen Finavialta.Esteetön ympäristö tai rakennus on fyysisten vammaisten ihmisten vaikuttamis- ja palvelujärjestön Invalidiliiton mukaan käyttäjille toimiva, turvallinen ja miellyttävä.Esteettömän rakennuksen kaikkiin tiloihin ja kerrostasoihin on helppo päästä. Esteettömän ympäristön toiminnot ovat mahdollisimman helppokäyttöisiä ja loogisia. Esteettömyys on paitsi liikkumisen esteettömyyttä, myös näkemisen, kuulemisen, kommunikaation ja sähköisen viestinnän esteettömyyttä.Yksi testiryhmistä keskittyi erityisesti eteläsiiven esteettömyyden arviointiin.Vain pieniä puutteitaPikatutustumisen perusteella eteläsiipi vaikutti liikkumisen suhteen erittäin hyvältä. Pienet puutteet, kuten inva-WC:n hälytysnarun korkeus ja puuttuva merkki ovesta, luvattiin korjata ennen avajaispäivää.Muut testiseurueen jäsenet jäivät kaipaamaan kuulovammaisille tarkoitettuja induktiosilmukoita ja avustaja- tai opaskoiran ulkoilutilaa.Ryhmämme ehti kuitenkin ajoissa järjestelmien testausta varten luodulle lennolle AY9655 Amsterdamiin. Kiitosta keräsivät myös näyttötaulun arvio kävelymatkasta portille sekä selkeät kuulutukset.Oikeasti emme sentään päässeet pikamatkalle Amsterdamiin, mutta kylläkin kiertoajelulle lentoaseman asematasolle pyörätuolimatkustajien kuljettamiseen soveltuvalla, eri korkeuksille säätyvällä erityisajoneuvolla.Näimme lähietäisyydeltä paikan, missä Pasi Nurminen heitti klassikoksi muodostuneen ilmaveivinsä ja kuulimme tarinan henkilökuntaa iloisesti tervehtineestä John Travoltasta.Tiesitkö muuten, että lentoasemalla ei sovelleta tieliikennelakia? Asematasolla liikkumiseen vaaditaan oma lentoaseman ajokortti.EU turvaa, Trafi valvooErityisryhmiin kuuluvien matkustajien oikeudet ja syrjimättömyys lentoliikenteessä on turvattu EU:n asetuksella 1107/2006. Suomessa näitä oikeuksia valvoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.Erityistä tukea tarvitseville matkustajille tulee taata esteetön pääsy lennolle, mikäli se on turvallisuus huomioon ottaen mahdollista.Matkustusoikeus voidaan evätä lipun ostaneelta matkustajalta (jolloin on syntynyt juridisesti pätevä kuljetussopimus) vain silloin, jos se on välttämätöntä sovellettavien kansainvälisten, yhteisön tai kansallisten säädösten tai lentoliikenteen toimintaluvan myöntäneen viranomaisen turvallisuusvaatimusten noudattamiseksi.Trafi valvoo Suomessa erityisryhmiin kuuluvien matkustajien oikeuksien toteutumista.Evääminen on mahdollista myös silloin, jos lentokoneen tai sen ovien koko tekee koneeseen nousun tai sillä matkustamisen mahdottomaksi.Erityisryhmään kuuluvalle matkustajalle tulee järjestää avustamispalvelu lentoasemalla ilman lisämaksua tai lääkärintodistusta. Heinäkuussa 2008 avustamispalvelun järjestämisvastuu siirtyi lentoyhtiöiltä lentoasemille. Helsinki-Vantaan lentoasemalla avustamispalvelusta on tehty alihankintasopimus Lassila & Tikanojan kanssa.Palvelun rahoitus kerätään lisäämällä jokaisen lentolipun hintaan 21 senttiä. Keskimäärin Euroopassa tämä lisäys on 50 senttiä. Vastaava osa lentolipun hinnasta turvatarkastuksen rahoittamiseksi Suomessa on 3,21 euroa lentolippua kohden. Avustamispalveluun kerätty rahasumma ei saa tuottaa voittoa lentoasemalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOma turvatarkastuslinjaFinavian mukaan puolet avustamispalvelua tarvitsevista matkustajista tilaa sen suositusten mukaisesti viimeistään 48 tuntia ennen lentoa. Avustamispalvelua on saatavilla mahdollisuuksien mukaan myös spontaanisti saapuville matkustajille.Kun harkitsee avustamispalvelun tarvetta, kannattaa huomioida koneeseen siirtymisen lisäksi se, että sähköpyörätuoli vaihdetaan lentoaseman manuaalituoliin jo lähtöselvityksessä. Omalla manuaalituolilla voi mennä portille asti.Erityistarpeinen matkustaja voi kuljettaa mukanaan maksutta kaksi liikkumisen apuvälinettä sekä muut tarvittavat lääkkeet ja tarvikkeet. Happilaitteesta ja työkoirasta tulee ilmoittaa etukäteen lentoyhtiölle.Pyörätuolilla liikkuvan matkustajan turvatarkastus tehdään omalla linjalla, eikä hän myöskään mahdu käyttämään automaattista biometrisen passin tarkastusta.Teksti: Heidi Sipilä Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla