31.10.2017 Ajoneuvot Hinta kohdallaan? Škoda Kodiaq Scout – nelivetomalli Suomessa 48 978,90 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq -mallisto laajenee nelivetoisella ja maastokelpoisella Scoutilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Škoda kertoo odotetusti Kodiaq -malliston laajenemisesta. Nyt on julkaistu Scout -mallin hinnat. Kokonaisuuteen kuuluu vakiovarusteena neliveto, dsg-vaihteisto ja valmistajan kehumat maastoajo-ominaisuudet. Moottorivaihtoehtoja kerrotaan olevan tarjolla neljä, kaksi dieseliä ja kaksi bensakonetta. Uutuuden hinnaksi on päätetty 48 978,90 euroa. Hintatiedon myötä myös ennakkomyynti on käynnistynyt. Pitkä ja tyylikäs Skoda Kodiaq Scout erottuu valmistajansa mukaan massasta muotoilunsa ansiosta. Auto on 4 706 mm pitkä, siinä on enimmillään seitsemän istuinta ja valmistajansa mukaan oman kokoluokkansa suurimmat sisätilat ja kookkain tavaratila. Puskurin alaosan hopeanvärinen suojus on jaettu visuaalisesti kolmeen eri osaan, jonka kerrotaan korostavan maastoajoluonnetta. Kattokaiteet, ulkopeilikotelot ja sivuikkunoiden kehykset ovat hopeanväriset. Takalasi ja takasivulasit ovat tummennetut ja vakiovarustukseen kuuluvat myös 19‑tuumaiset antrasiitinväriset kevytmetallivanteet. Auton tunnistaa myös etulokasuojissa ja hansikaslokeron kannessa olevista tekstilogoista. Ajoasetuksen valinta (Eco, Normal, Sport, Individual ja Snow) vaikuttaa moottorin, automaattivaihteiston, ohjaustehostuksen ja ilmastointilaitteen ohjaukseen. Snow-ajoasetus mukauttaa ABS-jarrujen, ASR-vetoluistoneston ja mukautuvan vakionopeuden säätimen ACC sekä moottorinohjauksen toiminnan lumisilla ja liukkailla teillä ajamiseen. Tarjolla neljä moottorivaihtoehtoa Scoutin moottorivalikoiman tehovaihtoehdot asettuvat välille 110 - 140 kW (150 - 190 hv): 1.4 TSI / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 8,4 l / 100 km, maantie 6,2 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,1 l / 100 km, CO2-päästö 163 g/km 2.0 TSI / 132 kW (180 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 207 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 8,0 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 9,0 l / 100 km, maantie 6,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,4 l / 100 km, CO2-päästö 170 g/km 2.0 TDI / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,7 l / 100 km, maantie 5,1 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,7 l / 100 km, CO2-päästö 149 g/km 2.0 TDI / 140 kW (190 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 210 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 8,6 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,6 l / 100 km, maantie 5,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,7 l / 100 km, CO2-päästö 150 g/km Neliveto vakionaKaikissa Škoda Kodiaq Scout -malleissa on vakiona neliveto yhdistettynä dsg-vaihteistoon. Nelivedon sydän on valmistajan mukaan elektronisesti ohjattu monilevykytkin, joka on asennettu painonjakauman kannalta suotuisasti takavetopyörästön eteen, nivelakselin takapäähän.Nelivetojärjestelmän kytkeytymiset tapahtuvat valmistajan mukaan nopeasti ja tarpeen mukaan. Ohjainlaite määrittää kummallekin akselille optimaalisen voimanvälityksen. Vetopidon menettäminen estyy valmistajan kertoman mukaan auton ajotilanteisiin reagoivalla ohjainlaiteohjauksella.Normaalissa ajotilanteessa, etenkin kun autossa on vähän kuormaa ja ajetaan verrattain tasaisilla nopeuksilla, monilevykytkin välittää moottorin voiman taloudellisuutta tavoitellen lähes pelkästään etupyörille.Soveltuu myös maastoon194 mm maavaran avulla se selviytyy hivenen vaikeammistakin paikoista. Ylityskulma on 21,3 astetta. Korin lyhyiden etu- ja takaylitysten ansiosta lähestymis- ja jättökulmat ovat erinomaiset 20,1 ja 22,8 astetta.Maasto-ominaisuudet mahdollistavat monipuolisen käytön, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että malttiakin tarvittanee. Aivan joka paikassa etenemisonnea ei citypätevällä Scoutillakaan kannata kokeilla.Vakiovarustukseen kuuluva huonontien paketti parantaa pohjan, moottorin ja vaihteiston alapuolen sekä jarru- ja polttoaineputkien ja johtojen suojausta.Lisävarusteena saatavan mukautuvan alustan säätöjärjestelmän (DCC, Dynamic Chassis Control) yhteydessä iskunvaimentimien toiminta sovitetaan maaston haasteisiin ja kaasupolkimen reagointi mukautetaan hieman hitaammaksi.ABS-jarrujärjestelmä sallii pyörien lievän lukittumisen, jotta jarruttaessa pyörän eteen saadaan syntymään jarrutusta tehostava maa-aineskiila.Jotta vetopito maastossa ajettaessa on parempi, ASR-vetoluistonesto sallii pyörien tavallista suuremman tyhjää pyörimisen ja elektroninen tasauspyörästölukko (EDL) reagoi normaalia nopeammin.Mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin aktivoidaan myös tarvittaessa. Alamäkihidastin auttaa kuljettajaa pitämään ajonopeuden vakiona, kun kuljettaja aloittaa rinteen alas ajamisen, valmistaja kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia varusteita ja toimintojaŠkoda Kodiaq Scout -mallien myötä uusia varusteita ja toimintoja ovat perävaunuavustin, takaviistossa kuollessa kulmassa olevasta ajoneuvosta varoittava kaistanvaihtovaroitin ja sivuilta lähestyvää liikennettä valvova peruutusvaroitin.Matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist on maksullinen lisävaruste, joka sulkee törmäysvaaran uhatessa ikkunat ja kattoluukun, kiristää kuljettajan ja etumatkustajan turvavyöt ja toimii yhdessä edelleenkehitetyn automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän Front Assistant kanssa.Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sisältää kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen ja ennakoivan jalankulkijasuojan. Škoda Kodiaq -perusmallista tuttua pysäköintiavustinta on kehitetty edelleen.Keulaan ja perään sekä ulkopeilikoteloihin sijoitetuilla laajakuvakameroilla saadaan aikaan kuva alueesta auton ympärillä, mutta siitä nauttiakseen on ostosteltava lisävarustelistan puolelta apulainen nimeltä Area View -ympäristönäkymä.Järjestelmän tarjoama kuva näytetään tietoviihdejärjestelmän näytössä kojelaudassa. Kuvanäkymävaihtoehdot ovat virtuaalinen näkymä auton ympäristöstä ylhäältäpäin ja 180 asteen kuvat auton edestä ja takaa. Kuvien näytön avulla kuljettajan on valmistajan mukaan helpompi selviytyä autolla ahtaista paikoista ja vaikeassa maastossa.Uutuusmalliin on tarjolla luonnollisesti myös valmistajan uusimmat tietoviihdejärjestelmät. Kosketusnäyttö on kirkasta lasia ja tietoviihteen vaatimuksiin vastaa Columbus-navigointijärjestelmä, jossa on 9,2-tuumainen näyttö, WLAN-lähiverkko ja 4G SIM-korttimoduuli.Scoutissa on lisäksi näyttö, jossa näytetään ohjauskulma, kompassi, korkeusmittari sekä öljyn ja jäähdytysnesteen lämpötila. Automaattinen hätäpuhelutoiminto on vakiovaruste.Škoda Connectin sisältämät online-mobiilipalvelut ja -toiminnot täydentävät valmistajan mukaan tietoviihdejärjestelmää. Käyttöä helpottanee osaltaan se, että toiminnot ja palvelut voidaan konfiguroida myös kotitietokoneelta tai Škoda Connect -sovelluksen kautta.Lähde ja kuvat: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja