31.10.2017 Ajoneuvot Hinta kohdallaan? Å koda Kodiaq Scout – nelivetomalli Suomessa 48 978,90 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Å koda Kodiaq -mallisto laajenee nelivetoisella ja maastokelpoisella Scoutilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Å koda kertoo odotetusti Kodiaq -malliston laajenemisesta. Nyt on julkaistu Scout -mallin hinnat. Kokonaisuuteen kuuluu vakiovarusteena neliveto, dsg-vaihteisto ja valmistajan kehumat maastoajo-ominaisuudet. Moottorivaihtoehtoja kerrotaan olevan tarjolla neljä, kaksi dieseliä ja kaksi bensakonetta. Uutuuden hinnaksi on päätetty 48 978,90 euroa. Hintatiedon myötä myös ennakkomyynti on käynnistynyt. Pitkä ja tyylikäs Skoda Kodiaq Scout erottuu valmistajansa mukaan massasta muotoilunsa ansiosta. Auto on 4 706 mm pitkä, siinä on enimmillään seitsemän istuinta ja valmistajansa mukaan oman kokoluokkansa suurimmat sisätilat ja kookkain tavaratila. Puskurin alaosan hopeanvärinen suojus on jaettu visuaalisesti kolmeen eri osaan, jonka kerrotaan korostavan maastoajoluonnetta. Kattokaiteet, ulkopeilikotelot ja sivuikkunoiden kehykset ovat hopeanväriset. Takalasi ja takasivulasit ovat tummennetut ja vakiovarustukseen kuuluvat myös 19‑tuumaiset antrasiitinväriset kevytmetallivanteet. Auton tunnistaa myös etulokasuojissa ja hansikaslokeron kannessa olevista tekstilogoista. Ajoasetuksen valinta (Eco, Normal, Sport, Individual ja Snow) vaikuttaa moottorin, automaattivaihteiston, ohjaustehostuksen ja ilmastointilaitteen ohjaukseen. Snow-ajoasetus mukauttaa ABS-jarrujen, ASR-vetoluistoneston ja mukautuvan vakionopeuden säätimen ACC sekä moottorinohjauksen toiminnan lumisilla ja liukkailla teillä ajamiseen. Tarjolla neljä moottorivaihtoehtoa Scoutin moottorivalikoiman tehovaihtoehdot asettuvat välille 110 - 140 kW (150 - 190 hv): 1.4 TSI / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 8,4 l / 100 km, maantie 6,2 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,1 l / 100 km, CO2-päästö 163 g/km 2.0 TSI / 132 kW (180 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 207 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 8,0 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 9,0 l / 100 km, maantie 6,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,4 l / 100 km, CO2-päästö 170 g/km 2.0 TDI / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,7 l / 100 km, maantie 5,1 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,7 l / 100 km, CO2-päästö 149 g/km 2.0 TDI / 140 kW (190 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 210 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 8,6 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,6 l / 100 km, maantie 5,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,7 l / 100 km, CO2-päästö 150 g/km Neliveto vakiona Kaikissa Å koda Kodiaq Scout -malleissa on vakiona neliveto yhdistettynä dsg-vaihteistoon. Nelivedon sydän on valmistajan mukaan elektronisesti ohjattu monilevykytkin, joka on asennettu painonjakauman kannalta suotuisasti takavetopyörästön eteen, nivelakselin takapäähän. Nelivetojärjestelmän kytkeytymiset tapahtuvat valmistajan mukaan nopeasti ja tarpeen mukaan. Ohjainlaite määrittää kummallekin akselille optimaalisen voimanvälityksen. Vetopidon menettäminen estyy valmistajan kertoman mukaan auton ajotilanteisiin reagoivalla ohjainlaiteohjauksella. Normaalissa ajotilanteessa, etenkin kun autossa on vähän kuormaa ja ajetaan verrattain tasaisilla nopeuksilla, monilevykytkin välittää moottorin voiman taloudellisuutta tavoitellen lähes pelkästään etupyörille. Soveltuu myös maastoon 194 mm maavaran avulla se selviytyy hivenen vaikeammistakin paikoista. Ylityskulma on 21,3 astetta. Korin lyhyiden etu- ja takaylitysten ansiosta lähestymis- ja jättökulmat ovat erinomaiset 20,1 ja 22,8 astetta. Maasto-ominaisuudet mahdollistavat monipuolisen käytön, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että malttiakin tarvittanee. Aivan joka paikassa etenemisonnea ei citypätevällä Scoutillakaan kannata kokeilla. Vakiovarustukseen kuuluva huonontien paketti parantaa pohjan, moottorin ja vaihteiston alapuolen sekä jarru- ja polttoaineputkien ja johtojen suojausta. Lisävarusteena saatavan mukautuvan alustan säätöjärjestelmän (DCC, Dynamic Chassis Control) yhteydessä iskunvaimentimien toiminta sovitetaan maaston haasteisiin ja kaasupolkimen reagointi mukautetaan hieman hitaammaksi. ABS-jarrujärjestelmä sallii pyörien lievän lukittumisen, jotta jarruttaessa pyörän eteen saadaan syntymään jarrutusta tehostava maa-aineskiila. Jotta vetopito maastossa ajettaessa on parempi, ASR-vetoluistonesto sallii pyörien tavallista suuremman tyhjää pyörimisen ja elektroninen tasauspyörästölukko (EDL) reagoi normaalia nopeammin. Mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin aktivoidaan myös tarvittaessa. Alamäkihidastin auttaa kuljettajaa pitämään ajonopeuden vakiona, kun kuljettaja aloittaa rinteen alas ajamisen, valmistaja kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusia varusteita ja toimintoja Å koda Kodiaq Scout -mallien myötä uusia varusteita ja toimintoja ovat perävaunuavustin, takaviistossa kuollessa kulmassa olevasta ajoneuvosta varoittava kaistanvaihtovaroitin ja sivuilta lähestyvää liikennettä valvova peruutusvaroitin. Matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist on maksullinen lisävaruste, joka sulkee törmäysvaaran uhatessa ikkunat ja kattoluukun, kiristää kuljettajan ja etumatkustajan turvavyöt ja toimii yhdessä edelleenkehitetyn automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän Front Assistant kanssa. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sisältää kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen ja ennakoivan jalankulkijasuojan. Å koda Kodiaq -perusmallista tuttua pysäköintiavustinta on kehitetty edelleen. Keulaan ja perään sekä ulkopeilikoteloihin sijoitetuilla laajakuvakameroilla saadaan aikaan kuva alueesta auton ympärillä, mutta siitä nauttiakseen on ostosteltava lisävarustelistan puolelta apulainen nimeltä Area View -ympäristönäkymä. Järjestelmän tarjoama kuva näytetään tietoviihdejärjestelmän näytössä kojelaudassa. Kuvanäkymävaihtoehdot ovat virtuaalinen näkymä auton ympäristöstä ylhäältäpäin ja 180 asteen kuvat auton edestä ja takaa. Kuvien näytön avulla kuljettajan on valmistajan mukaan helpompi selviytyä autolla ahtaista paikoista ja vaikeassa maastossa. Uutuusmalliin on tarjolla luonnollisesti myös valmistajan uusimmat tietoviihdejärjestelmät. Kosketusnäyttö on kirkasta lasia ja tietoviihteen vaatimuksiin vastaa Columbus-navigointijärjestelmä, jossa on 9,2-tuumainen näyttö, WLAN-lähiverkko ja 4G SIM-korttimoduuli. Scoutissa on lisäksi näyttö, jossa näytetään ohjauskulma, kompassi, korkeusmittari sekä öljyn ja jäähdytysnesteen lämpötila. Automaattinen hätäpuhelutoiminto on vakiovaruste. Å koda Connectin sisältämät online-mobiilipalvelut ja -toiminnot täydentävät valmistajan mukaan tietoviihdejärjestelmää. Käyttöä helpottanee osaltaan se, että toiminnot ja palvelut voidaan konfiguroida myös kotitietokoneelta tai Å koda Connect -sovelluksen kautta. Lähde ja kuvat: Å koda Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt