31.10.2017 Ajoneuvot Hinta kohdallaan? Škoda Kodiaq Scout – nelivetomalli Suomessa 48 978,90 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq -mallisto laajenee nelivetoisella ja maastokelpoisella Scoutilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Škoda kertoo odotetusti Kodiaq -malliston laajenemisesta. Nyt on julkaistu Scout -mallin hinnat. Kokonaisuuteen kuuluu vakiovarusteena neliveto, dsg-vaihteisto ja valmistajan kehumat maastoajo-ominaisuudet. Moottorivaihtoehtoja kerrotaan olevan tarjolla neljä, kaksi dieseliä ja kaksi bensakonetta. Uutuuden hinnaksi on päätetty 48 978,90 euroa. Hintatiedon myötä myös ennakkomyynti on käynnistynyt. Pitkä ja tyylikäs Skoda Kodiaq Scout erottuu valmistajansa mukaan massasta muotoilunsa ansiosta. Auto on 4 706 mm pitkä, siinä on enimmillään seitsemän istuinta ja valmistajansa mukaan oman kokoluokkansa suurimmat sisätilat ja kookkain tavaratila. Puskurin alaosan hopeanvärinen suojus on jaettu visuaalisesti kolmeen eri osaan, jonka kerrotaan korostavan maastoajoluonnetta. Kattokaiteet, ulkopeilikotelot ja sivuikkunoiden kehykset ovat hopeanväriset. Takalasi ja takasivulasit ovat tummennetut ja vakiovarustukseen kuuluvat myös 19‑tuumaiset antrasiitinväriset kevytmetallivanteet. Auton tunnistaa myös etulokasuojissa ja hansikaslokeron kannessa olevista tekstilogoista. Ajoasetuksen valinta (Eco, Normal, Sport, Individual ja Snow) vaikuttaa moottorin, automaattivaihteiston, ohjaustehostuksen ja ilmastointilaitteen ohjaukseen. Snow-ajoasetus mukauttaa ABS-jarrujen, ASR-vetoluistoneston ja mukautuvan vakionopeuden säätimen ACC sekä moottorinohjauksen toiminnan lumisilla ja liukkailla teillä ajamiseen. Tarjolla neljä moottorivaihtoehtoa Scoutin moottorivalikoiman tehovaihtoehdot asettuvat välille 110 - 140 kW (150 - 190 hv): 1.4 TSI / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 8,4 l / 100 km, maantie 6,2 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,1 l / 100 km, CO2-päästö 163 g/km 2.0 TSI / 132 kW (180 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 207 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 8,0 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 9,0 l / 100 km, maantie 6,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 7,4 l / 100 km, CO2-päästö 170 g/km 2.0 TDI / 110 kW (150 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 194 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 9,9 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,7 l / 100 km, maantie 5,1 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,7 l / 100 km, CO2-päästö 149 g/km 2.0 TDI / 140 kW (190 hv) 4×4 DSG: huippunopeus 210 km/h, kiihtyvyys 0 - 100 km/h 8,6 sekuntia, polttoaineen kulutus: kaupunki 6,6 l / 100 km, maantie 5,3 l / 100 km, EU-yhdistetty 5,7 l / 100 km, CO2-päästö 150 g/km Neliveto vakionaKaikissa Škoda Kodiaq Scout -malleissa on vakiona neliveto yhdistettynä dsg-vaihteistoon. Nelivedon sydän on valmistajan mukaan elektronisesti ohjattu monilevykytkin, joka on asennettu painonjakauman kannalta suotuisasti takavetopyörästön eteen, nivelakselin takapäähän.Nelivetojärjestelmän kytkeytymiset tapahtuvat valmistajan mukaan nopeasti ja tarpeen mukaan. Ohjainlaite määrittää kummallekin akselille optimaalisen voimanvälityksen. Vetopidon menettäminen estyy valmistajan kertoman mukaan auton ajotilanteisiin reagoivalla ohjainlaiteohjauksella.Normaalissa ajotilanteessa, etenkin kun autossa on vähän kuormaa ja ajetaan verrattain tasaisilla nopeuksilla, monilevykytkin välittää moottorin voiman taloudellisuutta tavoitellen lähes pelkästään etupyörille.Soveltuu myös maastoon194 mm maavaran avulla se selviytyy hivenen vaikeammistakin paikoista. Ylityskulma on 21,3 astetta. Korin lyhyiden etu- ja takaylitysten ansiosta lähestymis- ja jättökulmat ovat erinomaiset 20,1 ja 22,8 astetta.Maasto-ominaisuudet mahdollistavat monipuolisen käytön, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että malttiakin tarvittanee. Aivan joka paikassa etenemisonnea ei citypätevällä Scoutillakaan kannata kokeilla.Vakiovarustukseen kuuluva huonontien paketti parantaa pohjan, moottorin ja vaihteiston alapuolen sekä jarru- ja polttoaineputkien ja johtojen suojausta.Lisävarusteena saatavan mukautuvan alustan säätöjärjestelmän (DCC, Dynamic Chassis Control) yhteydessä iskunvaimentimien toiminta sovitetaan maaston haasteisiin ja kaasupolkimen reagointi mukautetaan hieman hitaammaksi.ABS-jarrujärjestelmä sallii pyörien lievän lukittumisen, jotta jarruttaessa pyörän eteen saadaan syntymään jarrutusta tehostava maa-aineskiila.Jotta vetopito maastossa ajettaessa on parempi, ASR-vetoluistonesto sallii pyörien tavallista suuremman tyhjää pyörimisen ja elektroninen tasauspyörästölukko (EDL) reagoi normaalia nopeammin.Mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin aktivoidaan myös tarvittaessa. Alamäkihidastin auttaa kuljettajaa pitämään ajonopeuden vakiona, kun kuljettaja aloittaa rinteen alas ajamisen, valmistaja kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia varusteita ja toimintojaŠkoda Kodiaq Scout -mallien myötä uusia varusteita ja toimintoja ovat perävaunuavustin, takaviistossa kuollessa kulmassa olevasta ajoneuvosta varoittava kaistanvaihtovaroitin ja sivuilta lähestyvää liikennettä valvova peruutusvaroitin.Matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist on maksullinen lisävaruste, joka sulkee törmäysvaaran uhatessa ikkunat ja kattoluukun, kiristää kuljettajan ja etumatkustajan turvavyöt ja toimii yhdessä edelleenkehitetyn automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän Front Assistant kanssa.Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sisältää kaupunkiajo-hätäjarrutusavustimen ja ennakoivan jalankulkijasuojan. Škoda Kodiaq -perusmallista tuttua pysäköintiavustinta on kehitetty edelleen.Keulaan ja perään sekä ulkopeilikoteloihin sijoitetuilla laajakuvakameroilla saadaan aikaan kuva alueesta auton ympärillä, mutta siitä nauttiakseen on ostosteltava lisävarustelistan puolelta apulainen nimeltä Area View -ympäristönäkymä.Järjestelmän tarjoama kuva näytetään tietoviihdejärjestelmän näytössä kojelaudassa. Kuvanäkymävaihtoehdot ovat virtuaalinen näkymä auton ympäristöstä ylhäältäpäin ja 180 asteen kuvat auton edestä ja takaa. Kuvien näytön avulla kuljettajan on valmistajan mukaan helpompi selviytyä autolla ahtaista paikoista ja vaikeassa maastossa.Uutuusmalliin on tarjolla luonnollisesti myös valmistajan uusimmat tietoviihdejärjestelmät. Kosketusnäyttö on kirkasta lasia ja tietoviihteen vaatimuksiin vastaa Columbus-navigointijärjestelmä, jossa on 9,2-tuumainen näyttö, WLAN-lähiverkko ja 4G SIM-korttimoduuli.Scoutissa on lisäksi näyttö, jossa näytetään ohjauskulma, kompassi, korkeusmittari sekä öljyn ja jäähdytysnesteen lämpötila. Automaattinen hätäpuhelutoiminto on vakiovaruste.Škoda Connectin sisältämät online-mobiilipalvelut ja -toiminnot täydentävät valmistajan mukaan tietoviihdejärjestelmää. Käyttöä helpottanee osaltaan se, että toiminnot ja palvelut voidaan konfiguroida myös kotitietokoneelta tai Škoda Connect -sovelluksen kautta.Lähde ja kuvat: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen