15.11.2017 Liikenne Hintava hirvi – vuodessa 1881 onnettomuutta, kolme kuollutta ja 64 miljoonan lasku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hirvionnettomuuksien lukumäärä kasvaa tasaisesti. Vuonna 2016 pelti kolisi poliisin tietojen mukaan 1881 kertaa. Yhteensä hirvikolareissa loukkaantui 144 ja menehtyi kolme ihmistä. Hirvi on liikenneonnettomuuden aiheuttajana yhä useammin, sillä hirvien määrä ei osoita merkkejä laskusta. Pikemminkin päinvastoin.2000-luvun alun yli 3 000 onnettomuuden ennätystaso on vielä kaukana, mutta vuodesta 2011 alkaen on liikenneturvallisuuden näkökulmasta huolestuttavaa kasvua kirjattu vuosittain.Vaarallisin hetki tilastojen valossa on auringonlaskua seuraava tunti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hirvikolaritilastot luotettavia Vuonna 2016 Suomen teiltä tilastoitiin kaikkiaan 1 881 hirvionnettomuutta. Luvuissa on mukana kaikki poliisin tietoon tulleet onnettomuudet. Peurakolarit eivät ole mukana luvuissa, sillä vuoden 2015 syyskuussa Poliisihallitus linjasi, että poliisi käy peuraonnettomuuspaikalla ainoastaan silloin, kun onnettomuudessa on tapahtunut henkilövahinkoja tai olosuhteet muutoin edellyttävät poliisin läsnäoloa. Samalla valtaosa peuraonnettomuuksista putosi yleisesti käytettävän tilastotiedon ulkopuolelle, eikä perutaonnettomuuksien tilastot ole vuoden 2015 jälkeen vertailukelpoisia edellisten vuosien kanssa. Hirvionnettomuuksien suhteen poliisin käytännöt eivät ole muuttuneet, joten tilastot tarjoavat pitävämmän pohjan myös päätöksenteolle. Kasvun vuosia peräkkäin Vuoteen 2015 verrattuna hirvionnettomuuksien määrä kasvoi neljä prosenttia. Luku vaikuttaa pieneltä, mutta noin 80 onnettomuuden lisäystä ei voi pitää merkityksettömänä. Kuolemaan johtaneita kohtaamisia sattui molempina vuosina kolme. Loukkaantuneiden määrä kasvoi 133:sta 144:ään. Lähivuosien tilastohistorian synkin hirvikolarivuosi oli kuolemantapausten määrän mukaan arvioituna vuosi 2015, jolloin menehtyi 12 ihmistä. Kymmenen tapauksen tuntumassa pysyttiin vuosituhannen vaihteessa useampina vuosina. Vuoden 2016 hirvionnettomuuksien laskennalliset kustannukset yhteiskunnalle olivat Liikenneturvan mukaan 64 miljoonaa euroa. Hirvikannan kasvu näkyy tilastoissa Hirvionnettomuustilastoja ja hirvikannan koko verrattaessa on havaittavissa selvä yhteys. Hirvikannan kääntyessä kasvuun, lisääntyvät myös onnettomuudet.Ilmiön selittää se, että hirvi omaa vain vähän luontaisia vihollisia. Suurin vaikuttaja kannan kokoon on ihminen. Hirvikanta harvenee lähinnä metsästyksen ja liikenneonnettomuuksien myötä. Suurpetojen syömä hirvi näy tilastoissa.Alueelliset erot huomattavia Hirvionnettomuuksia tapahtuu koko maassa, mutta ei tasaisesti. Tilanteeseen vaikuttava alueellisten hirvikantojen tiheyserojen lisäksi muun muassa liikennemäärä ja tiestön rakenne. Erityisen herkästi hirvikolareita tapahtuu vilkkailla kaksikaistaisilla pääteillä. Liikenneturvan mukaan vuonna 2016 hirvien kanssa kolaroitiin eniten Pohjois- Savon, Etelä-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Uudenmaan ELY-keskuksen alueella. Oheiseen karttapohjaan on merkitty kolariherkimmät alueet Suomessa. Onnettomuuksien määrän suhdetta liikenteen määrään kuvataan onnettomuusasteella. Hirvionnettomuuksien aste oli Liikenneturvan mukaan koko maassa viime vuonna 4,8 onnettomuutta 100 miljoonaa ajettua tiekilometriä kohti. Luku on noussut kymmenyksellä edellisestä vuodesta. Nopeus kasvattaa riskiä Liikenneturvan mukaan henkilövahinkoon johtaneista hirvionnettomuuksista ajettiin 97 % vähintään 80 km/h rajoituksilla. Tilastosta ei kuitenkaan ilmene, onko rajoituksia noudatettu onnettomuustilanteissa. Riski kuolla ja loukkaantua hirvikolarissa kasvaa tuntuvasti ajonopeuden noustessa. Liikenneturvan mukaan pätevä keino välttää onnettomuus on ajonopeuden laskeminen erityisesti riskiaikoina ja hirvivaara-alueilla. Ajonopeuden lasku antaa lisäaikaa reagoida äkilliseen tilanteeseen ja lieventää vammoja törmäyksen sattuessa. Lähteet ja graafit: Liikennevirasto, Hirvionnettomuudet vuonna 2016, Hirvikolarit ja kolarikuljettajat, LVM 2001, Liikenneturva, Luonnonvarakeskus, Suomen riistakeskus. Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue myös: Hirvi- ja peurakannat tarkkailun alla – kaatolupien määrässä tuntuva kasvu Tavoitteena nolla hirvikolaria – miten se saavutetaan? Folksam: 45% hirvikolareista vältettävissä pimeänäkötekniikalla ja automaatijarrutuksella Destia: tehokkain tapa estää hirvieläinonnettomuuksia on kannan pienentäminen Päivän kuva: Hirvikolari – Audin ja hirvisonnin kohtaaminen Suomi edellä – aktiivinen hirvivaroitus käyttöön ensimmäisenä Euroopassa Hämärällä kolisee – hirvivaara syksyllä suurimmillaan Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”