16.10.2017 Liikenne Tavoitteena nolla hirvikolaria – miten se saavutetaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hirvikolari on yksi pelätyimmistä riskeistä liikenteessä. Hirvimerkki! –kampanjan tavoitteena on pudottaa hirvionnettomuuksien määrä nollaan. Hirvikolari voi hirvittää vielä vuosien päästä. Liikenneturvan tutkimuksen mukaan hirvikolari on kolmanneksi pelätyin asia liikenteessä: neljä kymmenestä suomalaisesta pelkää sen mahdollisuutta. Liikenneviraston mukaan Suomessa tilastoitiin vuonna 2016 1881 hirvionnettomuutta: onnettomuuksissa kuoli kolme ihmistä ja 144 onnettomuudessa tilastoitiin loukkaantuneita. Tehokkaat tavat ehkäistä hirvikolareita ovat ennakoiva ajotapa ja oikea tilannenopeus. – Kun tien läheisyydessä huomaa eläimen, on parasta pudottaa heti nopeutta ja tarvittaessa jopa pysähtyä. Riski törmätä hirvieläimeen on suuri erityisesti riista-aitojen päissä, metsän reunoissa ja alavilla kosteilla metsäosuuksilla. Muutkin metsän eläimet suosivat usein samoja kulkuväyliä, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusvastaava Jaakko Klang muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avuksi pimeänäkötekniikka ja automaattijarrutus Vakuutusyhtiö Folksamin teettämän tutkimuksen mukaan kuolemaan johtava hirvionnettomuus tapahtuu pimeällä, suoralla tieosuudelle ja vähintään 70 kilometrin tuntivauhdissa. – Useimmiten kuljettaja ei ehdi jarruttaa ennen yhteentörmäystä. Tiedämme jo entuudestaan, että jos auton nopeus on törmäystilanteessa alle 70 kilometriä tunnissa, henkiinjäämisen todennäköisyys on huomattavasti suurempi, Folksamin liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius kertoo. Folksamin mukaan merkittävä osa hirvikolareista voitaisiin välttää, jos autossa olisi modernilla pimeänäkötekniikalla varustettu automaattijarrutusjärjestelmä. Hirvimerkki! –kampanjan tavoite: nolla hirvikolaria Hirvimerkki! –kampanja pyrkii vähentämään hirvikolareita, tavoitteenaan nolla hirvikolaria vuodessa. Tänä syksynä Hirvimerkki! lähti kiertueelle ympäri Suomen, aina Mäntsälästä Rovaniemelle saakka. Kiertueen juonsi Moottorin lukijoillekin tuttu Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen. Kampanjan järjestävät Trafi, Autokoululiitto ja Metsästäjäliitto yhteistyössä Shellin/ST1:n, Vehon Suomen Punaisen Ristin, Suomen Palopäällystöliiton ja Hätäkeskuslaitoksen kanssa. Hirvimerkki! –kampanja on osa Suomi 100 –juhlavuoden ohjelmaa. Lähteet: Trafi, Liikenneturva, Folksam, Varsinais-Suomen ELY-keskus Kuva: Moottorin kuva-arkisto Lue lisää: Folksam: 45% hirvikolareista vältettävissä pimeänäkötekniikalla ja automaatijarrutuksella Destia: tehokkain tapa estää hirvieläinonnettomuuksia on kannan pienentäminen Jussi Pohjosen kolumnit Moottorissa Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta